Torsdag

Danny har haft några dagars semester där han bara gått och njutit i sin stora gräshage hela dagarna, men idag var det dags för ett lättare pass igen. Jag joggade honom först i trav och låg form och sedan tog vi lite galopp, i samma runda form. Några byten som satt kanon och sedan provade jag att rida galoppslutorna som dom ligger i MSVA:1, med bytet på medellinjen. Inga problem!! Tog även ett par diagonaler och provade några serier, han var så lugn och mjuk så trots vilan var han inte alls het på bytena. Ett par diagonaler med lite "gott och blandat" (läs: blandade byten i vart fjärde och vart tredje) innan vi äntligen fick till en diagonal med tre stycken byten i vart tredje! Diagonalen efter det vågade jag två till byten och plötsligt hade vi klarat av en linje med fem stycken byten i vart tredje, precis som dom ligger i MSVA:1! Inte var det den rakaste diagonal jag skådat, men alla bytena var rena och luftiga. 
 
Sedan slutade jag och bara joggade ner honom, tror inte jag red mer än 20 minuter och som sagt, nästan allt jobb i den mjuka rundare formen. Men man kan givetvis träna lite rörelser trots att man inte rider med massor av tryck :) Så efter dagen känns det inte längre som att jag har tagit mig vatten över huvudet för att jag anmälde MSVAn, vi har en månad på oss och snart åker vi till Segersta igen och tränar!
 
Min guldklimp 
 
 

Eventuellt kanske möjligtvis

Men vi får se :D Beror lite på hur mycket tid Jeanna har att hjälpa mig framöver med tanke på att hon ska till VM. Berättade i alla fall för Danny att han var anmäld till en MSVA:1 om en månad och han såg så nöjd ut så! Vi värmer upp med en B:4 där också och så kanske eventuellt A:1an efter det då... Så nu har vi något att träna flitigt mot!! :D
 

Fullt upp

Puh... Hej i värmen! Jag har i skrivande stund en lugn stund på jobbet och kan därmed flika in ett inlägg. Vi är mitt uppe i en flytt och har ägnat senaste dagarna åt att tömma lägenheten på alla möbler och så flyttstädning... Suck och stön, men NU är det klart!! Besiktning imorgon 09.00 och då hoppas jag verkligen att dom tycker att lägenheten ser bra ut.
 
Jag och sambon ska nämligen flytta till paradiset 1 augusti - in i en flygel på herrgården som ligger i anslutning till anläggningen som Danny och Aval står uppstallade vid. Att kunna kila ut i stallet och kvälla hästarna i pyjamasbyxorna blir inte helt fel... :D Dessa dagar mellan inflytt och tömning av gamla lägenheten innebär att vi bor hemma hos min familj en sväng.
 
Så nu vet ni dagsläget och att närmsta dagarna är lite köriga! 

Dagens tävlingsdanny

Åhh överlycklig när jag kikar filmen från idag och alla bytena är verkligen lugna, riktigt luftiga med gest och raka!.Busenkelt var det att rida galoppen idag, duktiga duktiga D! 
 
Tyvärr ingen kamera till hands när det var dags för den individuella prisutdelningen som Danny faktiskt fick vara med på trots att han blev fyra :)) Är ju bara dom första tre som rider ärevarv till häst och sista ekipaget petade nämligen ner oss från tredje till fjärde plats och då hade vi ju redan sadlat... så bad överdomaren att vi skulle få vara med ändå och det fick vi tjoho! Blev däremot lite bilder från lagprisutdelningen och lite vanliga ridbilder! Puh så varmt det var...
 
Nu har jag helt ärligt satt mig och tittat på TDB över möjliga tävlingar som har MSVA:1. Vi måste ju våga prova! Dessutom kan jag ju fortsätta tävla MSVB medan vi "prövar vingarna" i MSVA. *skräckblandad förtjusning* :D
 
 

Bra dag wiho

Tror Danny snart kan räknas som en stensäker MSVB-häst, så häftig känsla! Att verkligen ha befäst klassen i år. Idag har vi provat att tävla i 31-gradig (!) värme för första gången, det var varmt. Galet varmt! Många hästar (och framförallt ryttare) såg lite matta ut och värmen tog ut sin rätt även på Danny, men han är ju för go! Istället för att slå av på motorn så bestämde han att det nog var lättare att lägga ner nacken och formen blev så låg. Fick inte upp nacken hur jag än bar mig åt :D Så någon tillräckligt bärig form för MSVB bjöd vi inte på idag, men han kändes väldigt fin i alla fall! Bytena satt som klockan och han går på 7:or rätt genom galoppen!! Och då är ju traven det vi "egentligen" kan absolut bäst (men det var där han blev så låg idag) så bara detta var superkul!! Next time!
 
Fick ihop 66,5% i MSVB:4 och fjärdeplacering! Och laget slog till och blev trea i omgången och därmed trea i serien totalt! Heja!
 
 

Hej där fredag

Denna vecka har gått som en virvelvind där Danny vilade måndag, tisdag och onsdag dels lite välförtjänt efter helgens prestationer men också för att jag jobbade 8-21 dessa dagar. Men nu drar det ihop sig igen och på min lediga torsdag satt jag äntligen i sadeln igen - i hettan! Oj så varmt, puh... Det rann om både mig och Danny trots att vi egentligen gjorde ett ganska basic- lugnt pass. Jättefin!
 
Idag jobbar jag 9-21 och eftersom det är tävling imorgon igen var det så illa tvunget att sätta klockan på 05.30 så jag hann rida och fixa Danny innan jobbet. Och visst var jag trött! Men att sitta upp i sadeln strax efter 06 var ändå fantastiskt på sitt sätt. Morgonsolen sken över ridbanan, det var alldeles tyst och fortfarande svalt ute efter natten. Danny var däremot inte trött och ångade på som vanligt, kanonfin även idag. Eftersom han bara går en klass imorgon så kommer jag att jogga honom en liten stund på morgonen hemma, sedan åker vi till Falu Ridklubb som ligger ett stenkast från anläggningen Danny står uppstallad på. Cirka 14.00 är preliminär starttid och prognosen säger 29 grader - puha! Men värmen tar definitivt mer på mig än på Danny, så bara jag håller mig pigg ska detta gå vägen fint.Vi startar MSVB:4 och det är alltså final i Division 1 Örebro-Dalarna-Värmland som går av stapeln. 
 
 

Om att debutera MSVA

Jag och mamma pratade om detta i bilen påväg hem från Hagfors. Vi pratade faktiskt så mycket att vi missade en avfart och hamnade i fel stad haha... För efter helgen börjar jag känna att är Danny tillräckligt med mig (som han var på söndagen) då är det inte längre svårt med bytena på tävling. Han är lugn och eldar inte upp sig inför diagonalerna, utan laddar egentligen mycket mer inför ex. ökningarna än just byten.
 
Nu har vi inte ridit så mycket serier på träning, men det börjar kännas som att det är dags att på allvar träna mot debut i MSVA. Piruetterna sitter och jag gick igenom hela MSVA:1 igår och konstaterade att det är bara den sista diagonalen med bytena i vart 3:e som vi inte kan riktigt ännu. Sedan tror jag dock att när man kommer ut i MSVA kan det förmodligen bli lite magplask dom första gångerna. Det känns som ett program som man måste "träna på att tävla" säkert en 5 gånger innan man får till rörelserna som man vill inne på banan. Just med piruetterna när man kanske inte har riktigt samma känsla inne på banan som hemma, hur mycket ska man samla, ska jag rida mer framåt än hemma? Danny blir oftast överambitiös på banan och jag kan absolut tänka mig att han skulle kunna översamla sig till något han egentligen inte fixar och så blir det missförstånd i sånna rörelser. Men, man måste ju våga prova! Och är jag rädd att gå ut i MSVA för att jag kanske får några dåliga resultat i början? Absolut inte. Jag fick en sån boost och inspiration av en tjej som jag delade boende med nu på meetinget. Hon debuterade intemediere A och skulle för första gången göra piaff och passage inne på en tävlinngsbana med den hästen. Även det rörelser som förmodligen kräver några gånger innan man får till det på tävlingsbanan :-) Hon gjorde en så fin runda, men med tillhörande missförstånd i piaffen där hästen stannade och såg väldigt frågande ut. Tog några trevande steg och visst, inte blev det några höga poäng just den gången men att se hur tjejen nästan brister ut i skratt mitt i piaffen över hur tokigt det blev, då kände jag bara hur glad jag blev. Det är inte blodigt allvar, man får prova, kanske inte lyckas perfekt, försöka igen. Till slut kommer det! 
 
Danny och jag kommer förmodligen inte att göra några perfekta rundor om vi vågar oss ut i MSVA, men det har vi inte som mål. Jag satte mina drömmål för detta året att rida stadigt över 65% i MSVB, det har vi uppfyllt! Jag satte även ett drömmål om att debutera MSVA. Debutera. Inga krav, ingen fråga om poäng eller rida på godkänt eller ej. För vi kommer att kunna göra fina rundor i MSVA, men det behöver inte vara nu. 
 
Ville mest skriva av mig lite, få er att se lite hur mina tankar går kring tävlandet. Jag tävlar för att det är det roligaste jag vet, jag vill göra fina rundor men även om vi inte hade kommit hem med en enda rosett från Hagfors hade jag varit glad och nöjd om jag hade haft en bra känsla inne på banan. 
 
 

Lite blandade bilder från helgen

 
Och det roligaste avslut på protokoll jag läst.. "Löve him ! " med värmländskan klingandes! 
 
 

Där satt den !

Mållös

VILKEN DAG! Ni som har följt equipe vet varför :D 
 
Börjar alltså morgonen med att rida mitt livs ritt i MSVB:4. Danny var perfekt temperad, lätt som en fjäder i fronten och med MASSOR av tryck samtidigt som han var magiskt avspänd. Wow wow wow!! 9:or på båda travlängningarna, alla byten satt. 69,6% VINST! 
 
Vi firar och Danny tar sovstund i boxen till eftermiddagens klass. Denna gång dags för MSVB:2. Danny känns lika fin på framridningen men det märks att han är lite tagen efter att ha tagit i för allt han orkade i förra klassen. In på banan och sätter allt, alltså verkligen allt. 71,1% och vinner igen!!!! Dagens andra segertäcke hängs på min lyckliga mamma och jag och Danny får ta täten på ärevarvet igen. 
 
Och tusen TACK alla fantastiska människor som kommit fram och berömt Danny idag. Vi blir rörda till tårar av alla fina ord!
 
 

Såja

Nu börjar det ordna upp sig, SEGER på 69,6% MSVB:4 idag!!!! Med en känsla där jag bara kunde knyta näven och slå handen i luften efter sista halten, SÅ BRA herregud!! :D
 
 

Kan man bli gladare

 
 

Tvåa med laget!!!

Med jämna ritter fick vi till en 2:a plats i division 1 serien med laget!!! Jag och Danne red ju MSVB:4 och Anna Carlsson och Mathilda Larsson fick till det i MSVC:2. Nu väntar final nästa helg!!
 
 
 

Bomben

Ja OJ, idag var det inte lätt att styra runt min kära kompanjon :-) Efter ett litet tävlingsuppehåll var han "hotter than fire" och tog travdelen med stormsteg medan galoppen blev lidande. Egentligen inga missar och även om bytena blev lite väl laddade så satt det. Det som däremot drar ner i galoppen överlag är att han blir lite kort bak, nästan lite jämfota när han går in och laddar. Det var nästan som om det stod 1,50-hinder på dressyrbanan :-) drygt 64% och strax utanför placering - men nöjda! 
 
Danny har nu gått ett träningspass här igen för att få bort laddningen och efter lite jobb var han med mig igen. Nu laddar vi för två klasser imorgon igen! Så GLAD ändå för det är verkligen ett lyxproblem med "för mycket energi" och vi har en hel helg på oss nu att få till det lite lugnare :-D 

Snart är det dags

Dags att uppdatera er lite inför helgen! Danny har känts jättefin hela veckan och vi är redo inför årets första meeting. Danny har fått en box i permanentstall och det känns jätteskönt eftersom han tidigare varit ganska stressad över allt kaos som det lätt blir i mobila boxar med hästar och människor överallt. Dock har han känts väldigt mycket mer "vuxen" och lugn under årets säsong än under förra året. Helt enkelt lite lättare att ha med sig på tävling nu. Hoppas det håller i sig även nu! Det är trots allt 1,5 månad han var på tävling senast.
 
Så dagen idag startade med morgonfodring i stallet och så passade jag på att mocka och göra klart allt stallpyssel innan jag åkte till jobbet med jobb 09.00-16.00. Efter detta åker jag tillbaka och rider, smörjer och packar inför morgondagen! Vi lastar nog ca halv 8 imorgon bitti med starttid vid lunch. Imorgon går han bara lagklassen (MSVB:4) medan han under söndagen går både MSVB:4 och MSVB:2. 
 
Vi tar med kamera under helgen, lägger upp så mycket jag har tid och möjlighet till! 
 
 
 

Ärligt talat

Detta är lite galet. 20 år! Utomlands är åldersgränsen 16 år. I Sverige har vi alltid haft 18 år vilket jag kan tycka är helt rimligt, men att höja den? Kommer vi inte att ha några juniorer eller YR-ekipage som representerar Sverige framöver för att alla är kvar på PONNY och inte tog sig upp på storhäst förrän det var för sent? Visst att det är härligt med ponnytiden, men den är nog lång som den har varit tycker jag.. Vill man absolut ha ponny går det ju utmärkt att tävla den mot storhästar efter fyllda 18 år..
 
Men denna nya gräns blir nog en vattendelare... Läs mer på Tidningen Ridsports hemsida HÄR
 
 

För er som missade Falsterbo..

.. Precis som mig. Hittade ett gäng videoklipp från dressyren i Falsterbo på World Dressage Masters youtube-kanal. Klicka in er!! 
 
Man kan exempel se en av mina absoluta favorithästar... vackra vackra Lennox med Cecilia Andrén Dorselius.

 
 
... Eller så kan man se Cathrine Dufour med Atterupgaards Cassidy i U25 Grand Prix (borde kanske ta med datorn till stallet och visa Danny så han blir lite inspirerad).
 
 
 
 
 
Eller såklart.. Patrik Kittel och Deja. Säger bara wow. Men som sagt, klicka in er så hittar ni fler klipp!
 
 

Det drar ihop sig

Startlistor, boende, uppstallning - ja nu har allting kommit ut för Hagfors regionala och nationella meeting till helgen. Jag tävlar lördag och söndag i två MSVB:4 och en MSVB:2. Danny har inte varit på något meeting i år så det blir jätteroligt, och skönt att vi har boende på tävlingsplatsen så man kan hålla koll. Söndagen blir lång med en start vid 9.30 på morgonen och den andra inte förrän 16-tiden - men när man har uppstallning är det ju så mycket lättare. Då tävlar han en klass och får vila medan vi har tid att gå runt och titta på fina hästar, umgås och packa ihop lite inför den sista klassen innan vi ska hemåt Falun igen. Hoppas på fint väder! 
 
Danny har varit kanonfin senaste två dagarna, innan det hade han en tredagarsvila, så det var så roligt att sitta i sadeln igen. Första passet var han het men kontrollerbar och positiv, men det som märks tydligast efter att han har vilat är attt han blir lite av och på i handen. Idag med ridpass nummer 2 var han mycket jämnare i både form och hand och det var riktigt riktigt bra! Red igenom rörelserna ur MSVB:4 och allting satt som klockan. 
 
 
 

Nya framtidsutsikter

Gårdagen var en nervös dag! För då kom antagningsbeskeden till alla som sökt in på Högskolan i höst. Det har sakta men säkert mognat fram att det är dags att återgå till skolbänken och jag tycker att det är viktigt att utbilda sig - men har inte varit redo förrän nu. Så när gårdagens besked var att jag kommit in på mitt förstahandsval var det stor glädje! Jag kommer att börja på PA-programmet och utbildar mig då till personalvetare. Så nu väntas ett hårt liv som student med häst - jag är redo! Det ska bli utmanande, spännande och så roligt. Samtidigt har jag tryggheten med jobb kvar och har möjlighet (och ska) fortsätta jobba under vintern parallellt med studierna. 
 
Så tjohoooo och nästa helg är det äntligen tävling igen, meeting i Hagfors! Danne och jag längtar ut på tävlingsbanan igen :D
 
 

Rymmaren Aval

När vi fick hem Aval i vintras så sa uppfödaren lite varnande att hans enda brist var att han rymmer ur hagar... Likt en akrobat kryper han under eller mellan trådarna utan att nudda. En gång rymde han i vintras, sedan dess har vi varit förskonade - tills nu. För sedan igår eftermiddag har han rymt 4 gånger ur hagen. Två gånger igårkväll och då fattade vi inte riktigt hur det gick till - var det hål i hagen? Noggrann titt visade sig att nej, inget hål.. Hm. Han fick sova natten inne för säkerhets skull. Morgonpasset släppte ut honom igen på morgonen men då stannade han inte mer än 5 minuter i hagen, sen mötte dom honom utanför hagen igen. Aval !!! 
 
Jag åkte dit och vi fixade staketet. Spände tråd, höjde undertråden och såg till att det var riktigt rymningssäkert eftersom vi sett hur han gjorde när han kröp ut. Ut igen och sedan satte jag mig på pass för att hålla koll. Tro tusan att han plötsligt står i stallägarens trädgård igen inom loppet av 20 minuter!!! Glad i hågen tittade han upp när jag gick och hämtade honom för femtioelfte gången. Nu är han inburad i vinterhagen som ligger närmare stallet och har mer el i tråden, får dessutom sova natten inne igen. Så nu lär vi antingen dra fler trådar runt hagen, få till starkare ström eller linda in hela Aval i eltråd? Har sett att sånna där rymningsbenägna ponnyer har elband fästa på grimmorna - funkar det? Herregud Aval, tror han har för mycket tid att tänka där ute på dygnetrunt-bete. Han planerar säkert hur han ska gå till väga på sina rymningskupper hela dagarna.. Haha suck och stön. 
 
Nu ska jag i alla fall kliva in i duschen och snart åka iväg på en kvällsutflykt med pojkvännen. Fika och titta på solnedgången med min kärlek. Dessa sommarkvällar är nästan obeskrivliga! Har ni förresten tips hur vi ska göra med ovanstående lilla problem (rymmar-Aval) får ni väldigt gärna skriva en rad nedan.. Kram
 
Ungefär såhär nöjd var Aval i slutet av fotograferingen igår.. och ungefär samma uttryck känner vi idag efter fjärde rymningen mitt framför ögonen på matte!!!
 
 
 

Lillebror vill också..

Danny får en massa guldstjärnor hela tiden så jag tyckte att Aval också skulle få lite beröm! Han är världens snällaste häst att hantera och fick idag komma in från betet och schamponeras då han hade bytt färg (smutsfärgen). När han sedan var ren och fin tog vi lite kort och sedan fick han gå in i stallet igen. Smörja manen och så sist men inte minst sprayas med insektsspray. Det är nog i och för sig enda tillfället vi inte riktigt kommer överrens.. Jag hävdar att sprayen är nödvändig och Aval tycker motsattsen, den är väldigt konstig och att bli sprayad är jättetråkigt. Så när vi äntligen var klara och han faktiskt hade stått ovanligt stilla fick han godis och så skulle vi precis gå ut till hagen igen när jag märkte att TUSAN jag hade sprayat pälsglans på hela hästen istället för flugspray.................
 
Bara att börja om. Han som var så tapper idag och så blev det dubbel sprayning haha... Jaja, då fick vi träna på det en gång till. Här kommer i alla fall några bilder vi tog idag, finaste lillgroda!!
 
 

Morning

Lite mobilblogg från stallet där jag har spenderat min morgon i värmen. Aval fick en makeover och klippte hovskägg och skägg under hakan med maskin, samt schamponerades och blev så fin. Han är så otroligt snäll i all hantering! Vi har även tagit helt underbara bilder som kommer lite senare. Håll utkik!

Nu ni

Vad ska man säga.. Min underbara guldklimp! Åkte till Segersta igår och hämtade hem honom, äntligen! Som jag har längtat. Kom dit och tjejerna i stallet hade gjort honom lika fin som sist :) Blankryktad, oljade hovar och utkammad svans. In i ridhuset och så red jag ett lätt pass för Jeanna. Vi gjorde lite byten och piruetter som kändes bra! Danny var så positiv och glad. Sedan visade Jeanna lite av sitt arbete och jag och pappa tappade nästan hakan ner i ridhusbotten när vi fick se byten i vart tredje, i vartannat och i varje :D :D :D 
 
Jeanna gav honom även så mycket cred att jag höll på att spricka av glädje och stolthet. Så många hade berömt honom där, frågat henne vems denna häst var och när Jeanna också sa att "när vi bara hittat piaffen, då är det en grand prix-häst du har" var det nästan så att glädjetårarna sprutade. Min fantastiska Danny, vilken resa!!! Från vinglig unghäst i LB till detta. 
 
Tror knappt att det är sant att jag kan visa er detta, men här är det. 
  

Lite strul..

Bloggen har varit knasig hela morgonen, men hoppas att detta ska ge sig strax. Då kommer film på Dannys byten!!

Galet!

Vet ni vad jag har på film? En Danny och Jeanna som gör massor av byten i vartannat och tre byten i varje :D :D :D För idag har jag hämtat hem min guldklimp, ridit ett litet pass på Segersta och tittat (och beundrat) min fantastiska tränare och min minst lika duktiga häst!!! Skulle kunna gråta en liten tår av stolthet.
 
 
 
 
 
 

Jag har aldrig tvivlat en sekund

Fick en kommentar tidigare om jag aldrig har haft dalar där jag tappat intresset för ridningen och hästarna. Ifrågasatt om det verkligen är det här jag vill hålla på med? 
 
Helt ärligt, aldrig. Jag älskar det här, hur mycket slit det än är. Hur orättvist man än tycker att det är när hästarna står skadade, hur mycket man än önskar att det inte var en själv som hade morgonfodringen imorgon bitti trots att man egentligen var ledig och hade sovmorgon. Drömmar har krossats, men alla gånger tårarna har sprutat av lycka och glädje väger upp tusen gånger om. Det är en enormt känslosam sport, hästarna är levande varelser och dom är inte bara ett par skor i träningsväskan som du släpar med dig till träningen. I denna sport kan man onekligen ryckas mellan hopp och förtvivlan. Men har jag ifrågasatt mitt intresse? Aldrig. För mig är det så mycket mer än ett intresse, det är en otroligt stor del av mitt liv. Jag har träffat så många fantastiska människor genom denna sport och har en stor del av mitt sociala liv i stallet. Vänner som delar samma intresse, som man kan skratta och gråta med. Alla nya bekantskaper på tävling som man träffat genom åren, där det räcker att ens hästar var boxgrannar på ett meeting för att man plötsligt lär känna människor från helt andra delar av landet. 
 
Sedan för att inte glömma dessa underbara djur. Gåshud och rysningar när en rörlig dressyrhäst gör ökad trav på diagonalen. När dom lägger sin mule på din axel och buffar lite vänligt i håret. Och att sitta i solen på stallplanen, dricka kaffe och skratta med sina vänner samtidigt som man putsar lädret skinande rent. Att stå på läktaren och bara beundra när ett duktigt ekipage tränar. För mig är det kärlek. Det är ett intresse som kostar oändligt med pengar och tar lika mycket tid. Men det är det bästa jag vet. Ett intresse som gör mig så lycklig och som ger mig så mycket glädje
 
Däremot har min målsättning, min bild av hur mitt hästliv ska vara ändrats genom åren. Om jag som ponnyryttare tänkte att jag som vuxen skulle rida OS och ha 22 hästar i stallet, så är drömmen idag lite annan. Men därmed inte sagt att mitt intresse på något sätt har blivit mindre, nej jag skulle snarare säga att när jag som vuxen (nåja, nästan i alla fall) kommit till insikt och vet vad som är en realistisk satsning - först då har jag kunnat satsa till 100% mot mina drömmar och mål. Med en fantastisk tränare, med en fantastisk anläggning som jag åker och tränar på och så såklart med DANNY, min träningskompis som bara vill, vill och vill. Att jag skulle kunna tappa intresset för detta finns inte i denna värld.
 
 

Bloppis

Håller på att sommarstäda lite bland hästsakerna, så det kommer förmodligen upp mycket saker framöver. Någon som vill köpa mitt HV Polo metallic schabrak kanske? Ord. pris 699 kr. Är använt men absolut inte slitet utan fräscht och snyggt skick. Storlek full och i dressyrmodell. 300 kr, frakt betalas av köparen. Skicka mail till [email protected] 
 
SÅLT!!!
 
 

Plus och minus..

Dagens plus:
 
- Solen skiner
- Jag åkte till Segersta 
- Jag fick se Therese och Loppan träna en jättebra träning för Jeanna
- Jeanna berättade att Danny hade gjort byten i vartannat (!!!) igår 
 
Dagens stora minus:
 
- Danny gick in i ridhuset idag och sa aj min fot
- In i stallet igen och konstatera att han var väldigt öm i strålen på den foten vilket har varit ett problem tidigare när han gått ute mycket på fuktiga underlag (dvs som det är nu efter allt regn)
 
Så det blev ingen träning för Danny idag. Istället blev han väldigt ompysslad med uttorkande spray i hovarna och det blir bara torra underlag tills hovarna är glada igen. Jag åkte hem med Therese och Jeanna ska ringa med rapport om hur han ser ut imorgon!