Foto från Storvik

En fotograf som heter Johanna Åberg var på plats under framridningen på Storvik och fångade oss på många bilder! Så fina :D
 
 

Filmklipp

Ni som följer mig på instagram (fridahallgreen) kan se videoklipp på Avalanche där från idag! 



Lilla fina underbara killen

Ibland får jag nypa mig i armen för att påminna mig om att vi faktiskt äger Avalanche också. Danny är den bästa häst jag har ägt och så har vi även helbror till honom i familjen.. Får fjärilar i magen bara över tanken på Avalanche framtid, vi tror så mycket på honom.

Han blir dessutom mer och mer lik Danny för varje dag... Och igår fyllde han 2 år! Till hösten är det dags för provsittning, så mycket spännande framöver. Men tills dess; bete med ett helt gäng jämnåriga hästar. Han längtar!



Ohhh

Fullspäckad vecka och vi startar igen på söndag! MSVB:2 och eventuellt MSVB:4. Detta blir sista starterna inför en riktig träningsperiod igen, förmodligen med lite Segersta inblandat.
 
Kommer förresten helt underbara bilder som jag fått skickat till mig nu! En superduktig tjej fångade mig och Danny på bilder i Storvik från framridningen, så detta får ni se sen.
 
Smakprov från en travsluta... ooh :D
 
 
 
 

Glad ändå

Och stolt över min prins!! 
  

Oj nej men så galet bra!!

Två dagar på Segersta och efter det var det så mycket trav i Danny att jag inte riktigt kunde hantera det. Eller rättare sagt, Danny kunde inte riktigt hantera det. En svårighet med honom är att han ibland blir så överambitiös att han gör saker han egentligen inte orkar, som att översamla sig i piruetterna eller att trava större än han har styrka förr. Idag var en sådan dag. Han travade så stort att jag inte hade en chans att hejda honom och han orkar inte, han har inte bärigheten för den traven ännu. Då blir formen lidande och idag fick jag inte fram näsan. Han travar fantastiskt men det hjälper inte när näsan är bakom genom nästan alla rörelser. Givetvis blir poängen därefter och både 7:or och 8:or som vi vanligtvis har rätt igenom traven lyste med sin frånvaro. 
 
Däremot är jag jätteglad för två rena fina byten på hjälpen med 7:or på båda, fantastiskt skönt att få sätta dom på banan efter förra helgens byteskaos! Även väldigt fin kritik längst ner och så många underbara människor som har kommit fram och berömt honom. Men han var underbar idag, men hur underbar han än är så får man inga poäng med nosen bakom lod. Men den dagen han orkar bära sig i den stora traven, lyfta fram näsan och bli längre i halsen... Då!! :D
 
Resultatet blev i alla fall 63,14% i MSVB:2 och en fjärdeplacering!! Film kommer och ni kommer att se precis vad jag menar... OJ så han travar men nej fram med nosen!! 
 
 

Today today today

MSVB:2 i Storvik!!



Ljuvliga

Från ett paradis (Segersta) till ett annat.. 4 veckor gamla är dom nu, underbara flatvalpar från kennel Cacis.




Två härliga träningsdagar

Oj har inte hunnit med att sitta ner och skriva, men nu är jag hemma i Falun igen. Några efterlyste film men jag åkte själv med Danny vilket innebär att ingen har kunnat varesig filma eller fotografera vid träningarna. Tänk vilken tur att han är så snäll! Jag förespråkar egentligen att man alltid är två stycken när man är iväg och kör med häst, men det är inte så lätt att få ihop det när jag ska åka iväg två dagar mitt i veckan. Resan till Segersta tar ungefär 2,5 timme och det är bra väg, så den biten känns rimlig att köra ensam och Danny är snäll att hantera själv vid lastning (väl på plats kan jag ju ställa in honom i box och göra i ordning honom).
 
Men mer om träningarna; Jeanna red honom första dagen och kände på byten och piruetter. Hon tyckte att det hade blivit lite för mycket egna initiativ i bytena från Dannys sida. Han "gissar" alldeles för mycket på att snart kommer det ett byte och så byter han bara man vrider sig lite i sadeln. Bytena ska enbart komma vid byteshjälp, inte vid omställning i nacken eller att jag "rör" mig. Piruetterna var hon jättenöjd med och han såg superfin ut!
 
Dag 2 red jag själv hela passet och vi fick rida bytena ur MSVB:4, sedan rida galoppdelarna ur MSVA och PSG minus seriebytena. Vi tog även några helpiruetter och mycket beröm på dom. Sist men inte minst traven där jag fick lite kritik över att jag överböjde honom i högeröppnan och tappade linjerna i slutorna på medellinjen (MSVB:4). När detta blev rättat blev det bättre och travlängningarna kändes super (som alltid) och även i diagonalslutorna flög han åt sidan. Sedan slutade vi nöjda och glada! Det blev även bestämt att Danny kommer att bo på Segersta en period nu så snart Jeanna har möjlighet att ta emot honom (förmodligen maj-juni något). Hon kommer att börja med seriebytena och hjälpa till att befästa piaffen. För i dagsläget så gör han alla rörelser i MSVA utom serierna och eftersom jag har som (dröm)mål att starta detta i år så behövs lite hjälp från Jeanna med detta. Detta känns megabra och jag är så glad som har ett proffs som Jeanna som hjälper mig att utbilda honom. 
 



Moooot enköping :D

Weho är i full färd med att packa väskan för två dagar på Segersta! Jeanna ska trimma till Danny för helgens start i MSVB:2 och jag ska också träna. Bloggar därifrån sen!
 
 

Senaste dagarna i bilder..

Vi börjar med en trött Danny som solar liggandes i sin vanliga supersov-stil; Se även film på instagram (fridahallgreen)
 

Därefter har vi jättetrött häst nummer 2, Aval;
 
 
Danne har även gjort sånt han egentligen inte får göra (för han är för pigg och matte tror att han ska göra illa sig) men efter hårda förmaningar lovade han att ta det jättelugnt och försiktigt. Så lugn och duktig, och kul var det!! 



 
Lilla Aval har även provat på lastning. Dag 1 stod han bara på rampen (vi var nöjda där) och dag 2 så fick han kliva hela vägen in, gå ut, gå in igen och sedan stå där och äta godis. Nästa gång ska vi stänga dörrarna bak! Han kunde inte ha uppfört sig bättre utan tog detta med lastning helt med ro och gick snällt in. Tror han tyckte att det var lite roligt faktiskt.. 
 

Sist men inte minst har vi dagens Danny som agerar läromästare åt min bror, som aldrig suttit på en häst tidigare. Gick utmärkt och Danny klev omkring på tygeln, gjorde halt och vände åt det håll Erik bad. Naturbegåvning!!
 
Jag tog sedan några varv och det gick också bra (just denna bild var dock från en annan dag);
 

Videoo MSVB:4

Sista ökade traven tjoho :))
 
 

Om dagen

Oj ja puh detta var en ny upplevelse med Danny! För att allting sitter som berg hemma i "vanliga ridhuset" under träning är onekligen inte samma sak som att få till det inne på tävlingsbanan haha :) Tänker främst på bytena som verkligen har varit lugna och luftiga hemma, men som jag idag fick problem med redan från början på framridningen. I vanliga fall kan första bytena man gör på ett ridpass vara lite studsiga, men det ger sig snabbt och sedan är han lugn och byter fint. Idag gav det sig inte, snarare blev det värre. Danny eldade upp sig, blev spänd, började studsa bak och varje gång jag styrde in honom i närheten av en diagonal så kunde han knappt galoppera för att han laddade för ett byte. Eftersom den här situationen aldrig uppkommit på träning så blev det enormt svårt att veta vad jag skulle göra. Rida fler byten och hoppas att han lugnar sig? Inte rida byten alls? Beslöt mig för att göra det jag trodde var klokast nämligen att rida lite varannan diagonal utan byte (bara försöka styra rakt fram) och varannan med byte. Till slut satt dom flesta bytena men det var inte med det största självförtroendet vi styrde in på tävlingsbanan...
 
Inne på banan börjar vi lite halvtaskigt med att han börjar galoppera i traven efter uppridningen (4:a). Därefter ett jättefint travprogram med fina poäng, bland annat 7,5 för båda öppnorna och 8:or på båda travökningarna. Skrittpiruetterna blev fina och sånär som på ett taktinslag i ökade skritten blev det också bra. Sedan kom galoppen där första enkla bytet blev bra, men bytet jämfota bak (4:a). Nästa byte på kortsidan blev även det heltokigt även om det faktiskt blev rent till slut (se film senare). 5:a på det bytet.. Efter detta virrvarr blev det lite för mycket för Danny som eldade upp sig totalt och bara tänkte "byte,byte,byte"  och givetvis bytte galopp i galopplängningen på diagonalen (4:a). Puh... Någonstans efter detta galoppkaos andades jag djupt ett par gånger och tänkte att vi måste få till något moment i galoppen. Ja! Båda bytena efter detta klockrena om än något överladdade. Sista mellantraven och uppridningen jättefina poäng.
 
Visst har jag hellre ett protokoll med 8:or och 4:or än 6:or rätt igenom, men när missarna avlöser varandra som i galopprogrammet känns det dumt. Jag brukar säga att det är så lätt att tävla Danny, han är alltid turbo och gör sällan missar. Men idag var det svårt, oj så svårt det var! Jag tyckte att rörelserna kom fort efter varandra och jag hittade aldrig det där lugnet i varje moment. Känslan var bra, men programmet var svårt. Ännu svårare när Danny eldar upp sig. Vi fick jättefina poäng och jag är jätteglad eftersom det innebär att han kommer att få ännu finare poäng när allting sitter, men jag är ju just en sådan människa. Jag vill visa upp honom när det sitter, inte innan. Nu är han anmäld till en MSVB:2 nästa helg och det känns skönt. Ett litet steg tillbaka utan att backa helt. Fokus där kommer att vara att hitta lugnet i bytena och känna oss mer "säkra" i det vi gör inne på banan.
 
Och för att sammanfatta, jag är jättejätteglad för så fina poäng i debut! Men poängen för mig idag hade lika gärna kunnat vara 55% eller 70%, jag hade haft samma känsla av att det var "för svårt" för oss i dagsläget. Jag vill att bytena ska sitta, jag vill visa upp säkra ritter. Inte galoppkaos och missar. Däremot så kan det såklart vara så att om bytena fortsätter att sitta klockrent hemma på träning, då är det helt enkelt tävlingssituationen vi behöver träna på. Och då innebär det att jag måste ut i dessa svåra program och träna på att få till det på banan. Kanske innebär det några tävlingar med fler 4:or innan det vänder, men då är det så! :) Varje byte vi får till på tävlingsbanan är ett bra byte, och idag satt två av fyra där inne. Nästa gång kanske det sitter tre! 
 
Film kommer senare! :)
 
"Riktigt trevlig häst som verkligen visas framför skänkeln. Mycket positivt, synd på missarna"
 
 
 
 
 

Huh så svårt

Hjälp detta var svårt! Missar genom det mesta i galoppen och jag kände mest att känslan är bra - men vi var inte riktigt redo för detta. Rörelserna kom tätt och vi hann inte med, men det var ju debut i MSVB:4 också. Hem och träna! 





22 år Wehoo

Gammal och grå blir jag idag men vad gör det när det är tävling :D 


Bra genrep

Danneman kändes super idag på genrepet så nu får ni hålla tummarna för morgondagens tävling i Högbo! Ca 14.50 startar vi MSVB:4.





Tävlingsrutiner

Ja en del har varit nyfikna på hur alla rutiner kring Danny fungerar runt tävling, så nu kommer ett helt inlägg om detta. Det har tagit sin tid att hitta ett system för honom och i början hade jag väldigt svårt att veta hur jag skulle lägga upp framridning på tävling. Men nu, efter två år med Danny, börjar rutinerna kring honom kännas väldigt säkra.
 
För att börja med en vanlig vecka innan tävling; Danny går enbart i träning vilket alltså innebär att han inte rids ut (mer än kanske promenad ute på vilodag). Han går alltid på kandar hela veckan eftersom det är kandar han sedan ska tävla med. Ridpassen liknar varandra även om vissa pass är mer lugn och stretch, medan andra är mer tävlingsform och tryck. Jag rider alltid igenom rörelserna i programmet flera gånger under veckan för att känna att allting sitter. Oftast vilar han tre dagar innan tävling, sedan går han alltså två träningsdagar och tävlar den tredje dagen. 
 
På tävlingsdagen badas han och jag gör honom tävlingsfin från topp till tå. Tidigare red jag honom oftast på morgonen för att han skulle få ladda ur lite, men numera känner jag honom så väl att jag vet hur jag ska hantera honom när det blir "tokladdat" på framridningen. Nu är det alltså inte någon rutin att rida honom på morgonen innan tävling längre. När vi väl är framme på tävlingsplatsen är det alltid ett mission att hålla reda på denna kille som kan bli lite väl ivrig i transporten. Vi ser därför till att aldrig komma på tok för tidigt, utan jag går och startanmäler och sedan hjälper mamma mig med frisyren. Passar även på att kika in tävlingsbana och framridning innan det är dags för påklädning och att lasta av Danny. Efter detta är det dags för nästa svårighet, det vill säga att få på Danny alla sina saker.. Han är överallt, står aldrig still, är överallt igen och innan sadel och benskydd är på har jag slitit mitt hår många gånger. Upp i sadeln och här får mamma hålla hårt i linan eftersom Danny oftast blir väldigt laddad precis då. Väl inne på framridningen brukar han slappna av lite och det märks tydligt att han har blivit mer van vid tävlandet. Tidigare fick jag nästan trava igång honom direkt eftersom han inte kunde skritta alls (så het var han) men nu brukar han ta det lugnt och nöja sig med att spana lite på dom andra hästarna. Jag rider fram ungefär 45 minuter, med framskrittning inräknad. Rider mycket tempoväxlingar och övergångar eftersom "kontroll" är det absolut viktigaste jag behöver känna att det sitter innan tävlingsbanan. Rörelserna har vi ju tränat på hemma redan, även om jag såklart känner på byten, enkla byten och skolor innan vi ska in till start. 
 
Sedan gör vi vår start och efter det skrittar jag av honom för hand. Mamma och jag brukar prata lite om ritten och sedan hämtar hon protokollet. När Danny väl har gått en klass är han lugn och nöjd, så då brukar vi lasta på honom och så får han stå och äta hö i transporten. Förhoppningsvis väntar vi på prisutdelning men annars försöker man kanske hinna se något ekipage man håller tummarna för och sedan åker vi hem igen!
 
 
 
 

En sån dag... Igen

Hahah alltså puuh.. Danny har vilodag idag och tar det på största allvar. Bäst att verkligen ladda upp för kommande dagar.
 
Nu ska jag sätta mig och skriva ihop ett inlägg om våra rutiner på tävling! Slänger upp så fort det är klart.
 
 



Mini-Danny

Aval växer så det knakar! 162 cm har han nu kommit upp i. Mycket nyfiken på hur hög han tänker bli till slut, större eller mindre än Danny? 

Solar lite.. ❤ 


Kommande vecka

Har det ganska lugnt på jobbfronten efter många turer nu i helgen, så det blir lite "pusta ut". För Dannys del blir det istället tvärtom när hans tävlingsvecka kickar igång. Vi tävlar som sagt på fredag och då fyller jag även år, så hoppas det går bra haha :)
 
Någon önskade att jag skulle skriva om alla tävlingsförberedelser och både hur veckan innan ser ut för Danny samt hur allting fungerar på tävlingsdagen - detta kommer ikväll eller imorgon!
 
 

Varje dag med Danny:



Arbetsglädje som inte är av denna värld

Efter dagens pass på Danny känner jag mig lugn inför nästa fredag. Vi kan det här. Nu är det givetvis en sak att alla rörelser sitter hemma i ridhuset och en helt annan sak att prestera samma sak på tävling - men vi måste våga prova också. Danny ska alltså debutera MSVB:4 i en proppfull klass i Högbo. Många byten och många rörelser som man kan få missar i, men det gäller för alla - inte bara för oss. Det som gynnar Danny i detta program är att det är många travlängningar som är ett av hans starkaste kort. 
 
Men, tillbaka till dagens pass! Super, super, super. Märkte redan när jag började trava fram hur glad han var över att få jobba igen. Han vet egentligen vad som gäller vid uppvärming, men när han har vilat dagarna innan så vill han oftast gå in i "stora traven" redan på en gång och då får man hejda honom. Vid all värming travar jag alltid fram i en liten trav utan tryck. Ni som bara sett honom på en tävlingsbana där han går med fullt tryck skulle nog inte ens känna igen honom vid värmning. Detta för att jag aldrig vill sätta något tryck och rida stor trav förrän han är helt varm i kroppen - så alltid lilla traven i en låg och rörlig form först. 
 
När jag har värmt honom tar jag alltid galoppen först och varierar mellan bytesarbete, enkla byten och piruettarbete. Idag började jag med bytena och dom satt som klockan. Nu när han verkligen gör dom på hjälpen och är väldigt säker så vågar jag äntligen sätta en större galopp innan bytena. Detta leder till större gest i själva bytet och han var så duktig! Även bytena från förvänd på kortsidan (ur B:4) satt super. Även dom enkla bytena var fina och idag blev det inget piruettarbete utan vi tog traven direkt efter detta. Han är ju rolig denna lilla häst för jag inledde traven genom att rida en uppridning på medellinjen i galopp, gjorde en halt (hälsning) och sedan fram i trav. Program! Han visste direkt vad som gällde. Öronen spetsades och han blev så het när jag red fram i traven att jag höll på att brista ut i gapskratt. Han har en arbetsglädje som inte är av denna värld och jag hoppas så enormt att lillebror ska ha samma psyke.
 
 

Torsdagsupdate

Eller kanske update för några dagar helt enkelt. Det börjar närma sig tävling och eftersom han ska starta redan på fredag nästa vecka i Högbo så kommer hans "tävlingsvecka" att starta lite tidigare än om han hade tävlat på söndagen. Någon undrade varför han vilar lite mer på veckan innan tävlingsvecka och det är helt enkelt för att han ska vara som abslut mest motiverad att träna under kommande vecka. Han har gått enligt det här systemet sedan förra sommaren och det har fungerat väldigt bra. Under en tävlingsvecka (alltså veckan innan tävling) så går han fler träningspass än vanligt (dock kortare pass än vanligt) och färre uteritter. 
 
Själv går även jag på träningsvecka.. puh! Som jag skrev tidigare signade jag gymkort på Sportlife i Falun och har verkligen tagit mig i kragen med flera pass där senaste två veckorna. Har fått massor av hjälp av min pojkvän som kan detta utan och innan och börjar känna mig lite tryggare på alla maskiner. Men oj så svag jag är! Och framförallt, så oliksidig. När vi har tränat armar märks det tydligt att jag är mycket svagare i vänster. Konstigt att mina hästar oftast känns starkare i högertygeln... Eller... Ännu en anledning till att fortsätta med denna träning och jag är övertygad om att den dag jag är lika stark i båda mina sidor, den dagen känns mina hästar även dom mer liksidiga. I vilket fall känns det roligt och motiverande att gå till gymmet även om jag har haft sån träningsvärk att jag knappt tagit mig ur sängen ett par mornar!
 
Nu ska jag strax möta upp Sofia för ett benpass och sedan blir det stall och träning!
 
 

Tisdag

Regnet öser ner ute och jag vill bara krypa ner under ett fluffigt täcke och titta på film - vilket faktiskt är precis vad jag tänker göra ikväll! Blir förstås Ryttareliten på TV också. Danny vilar nu ett par dagar eftersom han kommer att träna lite extra mycket under nästa vecka (tävling på fredagen). Samma plan som vanligt och det passar honom fint.
 
 
 
 

Detta börjar bli standard..

Som sagt, jag borde ha lärt mig efter två år med Danny att det är helt normalt för honom att sova mycket liggandes i hagen. Men tro mig, jag blir lika rädd varje gång! Smög fram till honom idag (se videoklipp på instagram, fridahallgreen) och då blev han superpigg och kunde inte behärska sig utan reste sig och tog ett varv i full rulle genom hagen haha....


Han var dock inte ensam om att ta sig en tupplur idag! Det låg hästar i var och varannan hage på solning. Här är haggrannen Besten med samma sovrutin;


Men visst är det väl härligt att dom är så trygga ute i hagen att dom kan sova utan problem! Detta trots att alla hästar i denna haglänga går ensamma. På andra sidan finns hagar med hästar i flock (där går Aval). Även dom hade sovstund i solen idag.



Danny del 2!

Här kommer fler av dom bilder som togs i måndags! Hope you like it :D
 
 

Gårdagens visit i Enköping

Ohh så bra det gick! Vi lastade på hemma i Falun vid 7.30 och sedan bar det av mot Segersta. Solen sken och Danny var taggad på träning!
 
Vi fick började med bytena så som dom ligger i MSVB:4 och det kändes säkert och bra. I vänstergaloppen tyckte Jeanna att han blev för kort bak och där fick jag rida massor av ökad, samlad, ökad, samlad för att få honom mjukare och mer aktiv. Vi tittade sedan lite på piruetterna och i höger tyckte hon att han skulle bli kvickare och att det inte skulle se så ansträngt ut, dom blev väldigt fina efter det! I vänster var vi ganska nöjda med piruetterna, dock halkade jag från linjen lite (skärpning!). 
 
Sedan tog vi traven och där var hon nöjda med oss som vanligt. Lite mindre ställning i halsen och mer böjning i kroppen i vänsteröppnan, annars bra. Red igenom travdelen i B:4 och det såg bra ut men med kritik för att han inte höll kvar formen i halten. Han går inte mot handen, men blir längre i halsen och öppnar upp vilket är aja baja. Sist men inte minst piaff och passage! Jätteduktig och när vi tog sista passagen efter att Jeanna gått med spö bredvid honom bara skakade hon på huvudet och skrattade - "det där behöver ni inte träna på". Woha vilken passage!! Aldrig haft den känslan tidigare och han tog i så mycket att han nästan darrade. Duktiga duktiga Danny!
 
Nu blir det några dagars vila för Danny och sedan ska vi hinna tillbaka till Segersta för träning någon gång till innan tävling den 18 april!
 
 

Segersta imorgon!

Äntligen har jag fått till en ledig dag mitt i veckan och då blir det utan tvekan en tur till Enköping. Träning för Jeanna står på schemat och jag hoppas att hon kan hjälpa mig slipa på rörelserna ur MSVB:4. 
 
Danny får det förmodligen lite lugnare idag med ett joggingpass och bara lite check av bytena inför morgondagen. Han går på kandar nu igen efter en period på träns och det känns fint och bra. Tidigare var det större skillnad beroende på vilket huvudlag jag hade och jag upplevde honom som starkare i handen på träns. Nu är han mycket mer lösgjord och självbärig så känslan på träns är nu även den väldigt lätt och fin. Kul!