Träning på Danny, tankar

Red som sagt Danny för Marika imorse och tänkte dela med mig av en massa reflektioner om passet i sig.

Idag började vi jobba med rörelser på ett annat sätt än vi gjort förrut. Närmare bestämt diagonalslutor i trav.
Danny har inte jobbat med detta alls innan och är väldigt grön. Jag som varit van vid Klas som redan kunde allt och visste precis vad han skulle göra har haft lite svårt att ställa om mig till en grön unghäst som dessutom ligger lite efter i utbilning. Detta gör att jag gärna "vill för mycket" på en och samma gång. Jag vill att Danny är böjd korrekt, fin i formen, rätt tempo, mycket tryck/gång etc etc. från första början.

Här fick Marika stoppa mig, jag kan inte kräva allt det på en gång! Hästen har precis börjat med rörelserna, det är inte perfekt men det ska jag inte kräva heller. Nu när man sitter och skriver det är det så självklart, men i sadeln ville jag "mer och mer" och till slut förstod han inte. När Marika sa till vikten av att "leka fram det" och att det behövde inte vara i uppvisningsskick, vi tränade bara! Då blev det mycket mycket bättre. Danny förstod, han försökte och fick massor av beröm för att han var på rätt väg.

Det jag vill komma till är att vi pratade mycket om att man "kan inte kräva allt på ett och samma pass" på dessa yngre hästar. Vissa dagar rider man mycket rakt fram (ej så mycket rörelser) och tränar på gas och broms, öka trycket och samla ihop det igen. Fullt fokus på att få igång motorn på högsta effekt!

Andra dagar är det fokus på inlärning av rörelser. Man kan inte kräva att det ska vara massor av tryck och gång i den första travslutan hästen gör, det räcker att den förstår "tänket" och är på rätt väg. Liksaså skänkelvikningar, öppnor etc. listan kan göras lång. När hästen befäst rörelsen, DÅ kan man leta efter tryck eller samling.

Nu när jag tänkt en stund på detta är det så självklart, men det var så otroligt nyttigt att höra det! Jag blir gärna för ivrig, men det är tur att jag har en tränare som får mig att tänka till och bromsar eller gasar mig när det behövs.


good job in dreaage ;)

Hi, I’m an Italian lady rider,

you’re always welcome into my show jumping world:

♥♥ http://www.iconadeironchi.com ♥♥

http://www.bloglovin.com/sv/blog/2264704/icona-dei-ronchi

Känner igen det där!;)

Grymt snygg häst! :D

Du har verkligen superfin häst Frida :) ni är dessutom väldigt fina ihop!




Kom ihåg mig?