Att rida i lag

Igår satt jag och en vän och planerade lite för våren. Pratade målsättning, träning och annat. Vi halkade in på ämnet att rida i lag! Det var ganska längesedan jag red i lag nu men när jag red ponny var det en stor del av tävlandet. Jag red division 2 med Cashmir och division 1 + elitserien med Fidolina. Det är hur kul som helst! Man får lite extra gemenskap och det är väldigt roligt att packa ihop, pyssla inför tävling och allt tillsammans dagarna innan.  Vet hur spännande det var när alla mammor och pappor satt med penna/papper och noterade resultat under tävlingens gång. Hur sista ryttaren i laget kanske behövde rida på minst 68% för att man skulle vinna och den där extra pressen/spänningen är så himla rolig.
 
Dessutom är det mycket runt lagtävlande som är roligt. Lagklasserna ligger ofta på meeting och man åker iväg tillsammans och kanske rider flera dagar. Grillar på kvällarna och går gemensamma promenader med hästarna under dagarna. Är nervösa och fokuserade tillsammans. Dessutom kan det vara en extra tröst om det har gått riktigt risigt för en själv men dom andra i laget lyckats bättre och man ändå får åka hem med en rosett haha... 
 
I alla fall kom vi fram till att målsättningen är att ha ett division 1 lag i vår! "Ettan" är ihopslaget med Värmland/Dalarna/Örebro så det drar en hel del duktiga ekipage. Jag hoppas på många lag nästa år! I division 1 är man tre ryttare där två av lagdeltagarna rider MSVC och den tredje rider MSVB. Resultaten räknas sedan ihop för alla tre starterna. 
 
Tanken är att Therese och Tiara ska rida MSVB och jag och Danny (eller Esco) ska rida MSVC. Det behövs alltså ytterligare en ryttare och kanske någon reserv innan vi har ett fulltaligt lag - men det är alltid roligt att börja planera. Om vi tränar ihjäl oss hela vintern hoppas jag att vi kan ha ganska bra chanser i ettan...
 

En yourider/lag får dessutom 10% extra ;)

Svar: Där har du fel.. En J/YR får räkna sitt resultat med kofficient 1,1. Det ger inga 10% extra..
Frida Hallgren




Kom ihåg mig?