Fluffproblem

Jag tror jag blir galen haha! Förmodligen är Danny en korsning av shetlandsponny/islandshäst, eventuellt med några inslag av siberian husky... 
 
Det kan inte vara många veckor sedan han klipptes? Kanske 2-3? Han är redan långhårig och inte lite heller. Hela halsen är som ett stort fluff och magen börjar även lurva till sig.. Hur är detta möjligt?! Jag som klätt på honom med så tjocka fina täcken haha...
 
Men eftersom jag vill att han ska vara nyklippt när vi åker till Jeanna får han helt enkelt tävla som en nallebjörn i helgen. Vill inte klippa så nära inpå den förra klippningen, för rumpan och ryggen är fortfarande riktigt korthårig, så är inte riktigt snällt mot pälsen där. Jaja!
Ida

Min tant är likadan! :) dock har jag hört att de sätter päls mer beroende på ljuset än hur varmt de är.

Svar: Ja det vet jag, men tycker inte att det ska vara så stor skillnad på Danny och alla andra hästar?! Dom har ju fått lika mycket/lite sol på sig... :O
Frida Hallgren

Har han halstäcke på ute? Tänker att det kanske kan påverka solljusintaget..? Eller så kanske han bara är väldigt välanpassad för nordligare breddgrader :D

Svar: Nix, ingen hals!
Frida Hallgren

Men så är det väl för många?:) Mina klipps ca var fjärde vecka hela vinterhalvåret.

Svar: Jag har aldrig varit med om en sån racerfart i pälsväxande! Hade varit glad om det gått 4 veckor..
Frida Hallgren

Hästarna brukar väl fälla & sätta päls i perioder, så du prickade väl in precis emellan då så att det satte fart igen precis när du klippt :)

Absolut inget konstigt. Klipper man i september/ oktober brukar man få klippa om efter bara kanske 1 månad- det är min mångåriga erfarenhet. Det är för att hästarna är mitt inne i pälssättningen.

Har samma erfarenhet som Birgitta, börjar man klippa så tidigt får man klippa om många ggr.
Jag brukar vänta till november. Hatar att klippa...

Var tvungen att kika när du klippte danny eftersom jag klippte min några dagar innan din och han klippte jag igen onsdags. Tror det stod 10 sept, då är det ju ganska precis snart en månad sedan. Så du kan nog vara lugn, han är helt normal:)

Svar: Oj herregud då var det längre sedan än jag trodde, vilken tur! Då var det lite mer normalt :)
Frida Hallgren

Det är nog olika det där.. jag klippte min för snart 4 veckor sedan men hans päls har inte vuxit ut särskilt mycket. Däremot var han extremt hårig mot vad han brukar vara detta året innan jag klippte honom, brukar ej behöva klippa honom överhuvudtaget :)

Håller med övriga som kommenterat att klipper man innan de satt klart vinterpälsen får man räkna med att klippa fler gånger . Jag väntar till november med min och då håller det sig hela vintern igenom sen .

Jag klippte min några dagar efter att du hade gjort det och har redan fått klippa henne en gång till :)

IDA

Haha nej kanske inte. Brukar faktiskt bara klippa min en gång under vinterhalvåret, men i år klippte jag tidigt (i början av sept tror jag) då hon satte sin päls i mitten av sommaren typ, och nu är det dags igen. :(

Svar till annonym där längst upp:
Det är solljuset som träffar ögat som påverkar pälssättningen, inte kroppen. :) Därför har halstäcke ingen betydelse för växten, det blir bara tillplattat och upplevs som mindre.




Kom ihåg mig?