Uvex vs. Charles Owen

Det har ju blivit mer och mer modernt att rida med lite sportigare hjälmar i dressyren. Dom vanliga sammetshjälmarna försvinner mer och mer.. Jag är lite kluven, har en Charles Owen Wellington som jag tycker väldigt mycket om och trivs väldigt bra med den på huvudet. Samtidigt tycker jag att hjälmarna från exempelvis Uvex även är mycket snygga. Från början tyckte jag att dom var gräsligt fula men man vänjer sig (jag tyckte att Childeric-sadlar var fula förrut också haha...)
 
På träning tycker jag nog att det är snyggast med plasthjälm och det känns modernt och svalt för arbete. Till tävling är jag däremot lite kluven. Passar det verkligen med glansiga och glittriga hjälmar till kavaj/frack? Vad tycker ni? Ska det vara vanliga, matta hjälmar av sammet eller tycker ni att exempelvis plasthjälmarna från Uvex är snyggare?
 
 
 

Till frack tycker jag det inte passar med hjälm överhuvudtaget, men man lär vänja sig för det kommer förmodligen bli så framöver. Till kavaj tycker jag det går lika bra med en modern lättviktshjälm, börjar nästan tycka det är snyggare än sammet eftersom de är lite sportigare och har bättre passform. =)

presic den disskutionen pågår hemma då det är dax för ny hjälm snart.... jag tycker Jossan ska köra på en plasthjälm då de inte blir lika svettiga och dessutom e det otroligt lätta och man känner knappt att man har dem på sig. Sammets- hjälm är jättefint och classic men lite kul e det också när modet svänger

kör mest med lättviktshjälm nu. Tröttnat på sammet även om jag har det ibland. Större delen av stallet börjar byta ut sina sammetshjälmar också :)

Tycker de är gräsliga, om jag fick välja skulle jag aldrig använda en sån fuling på tävling.

Jag kör på lättvikts (Lamicell Master) när jag tränar hemma och en Charles Owen JW när jag är på bortaplan -om det nu inte skulle vara galet varmt.

Jag gillar plasthjälmarna bättre då de faktiskt är tusen gånger bekvämare! Har en Uvex och det känns nästan som att rida utan. Sen gillar jag ju dessutom den sportigare looken mer.
Smaken är som baken!

Nat

Jag gillar sammetshjälmarna, vill inte se ut som en myra från "ett småkryps liv" med dem moderna så nej för min del ;)

Ida

Lättviktshjälm till vardags och sammetshjälm på tävling är den devisen jag kör på!

Sammetshjälmarna tycker jag vinner snygghetsmatchen alla gånger! Har en charles owen på tävling, men lamicell master på träning/till vardags. Så himla skön! Tycker det kan vara snyggt med de sportigare också, men INTE Uvex, de ser för hemska ut, haha... De ser inte ens ut som hjälmar? Små och konstiga ;) Så sammet på tävling och lättvikt hemma! Får se om jag tycker likadant efter en svettig tävlingsdag också!

Charles Owen till tävling och UVEX till tävling. Dressyrens forna utrustning försvinner mer och mer, länge leve sammetshjälmarna tycker jag - i alla fall på tävling! :)

Jag gillar den sportigare looken och tycker det är skitsnyggt med ventilationshjälmar. Särskilt till frack!:)

Hemma tycker jag plasthjälm för det är lättare på alla sätt och vis och i många fall skönare. På tävling tycker jag sammetshjälm. Lackade stövlar och utrustning ihop med plasthjälm går dåligt ihop i mina ögon.

Jag tycker att charles owen hjälmarna är snyggare alla gånger men plasthjälmarna är skönare. Själv tycker jag dock att det är viktigare att vara snygg på tävling än helt bekväm ;)

Jag är ute efter en uvex hjälm nu och tycker att det är grymt snyggt att se dessa på dressyrtävlingar. (:

Jah tycker präersonlihen gpa är snyggare än uvex

Jag tycker Uvex hjälmar är gräsligt fula, börjar direkt tänka på cykelhjälmar när jag ser dem... Nej, sammetshjälmar för min del!

Tycker nog sammetshjälmarna passar bättre till tävling

Jag har gått över helt till lättviktshjälmar. Lamicell master på träning och nästa år ska jag köpa en uvex som jag ska ha på tävling. Det finns många olika modeller av uvex och några jag testade såg verkligen för jävliga ut! Jag såg ut som jag vet inte vad! Men så hittade jag tillslut "min" hjälm och det var supersnyggt! En blå uvex med lite bling! Kommer bli supersnyggt på tävling!

Sammet :):):):)

Sammet :) jag tycker att dressyr ska vara lite clasict!!! :)




Kom ihåg mig?