Önskeinlägg - Dressyrklimatet i Dalarna

Karin Haglund: Det vore intressant om du skrev ett inlägg om dina åsikter angående dressyrklimatet i Dalarna, finner du det bra eller dåligt? Vilken nivå anser du att Dalarnas dressyr ligger på i jämförelse med övriga delar utav Sverige? Vilken klubb har du valt att tävla för, samt varför du valde just den? Anser du att någon klubb i Dalarna sticker ut särskilt när det kommer till dressyrsammanhang?

Svar:

En intressant frågeställning!

Skulle man sätta sig och jämföra hur många ryttare i Dalarna som rider på en viss hög klass jämfört med Skåne så är Dalarna inte i närheten av att ha lika många bra ryttare. Men, det är ju så att vi har betydligt färre ryttare här, vilket gör att antalet ryttare uppe i toppen minskar. I övrigt är det förmodligen en normal samling ryttare i Dalarna, några juniorer/YR som har tagit sig till finaler på SM, några lite äldre ryttare som rider höga klasser och en hel drös ryttare på MSV-nivå.

Rent tävlingsmässigt skulle jag säga att det inte är någon större skillnad, då det kommer otroligt mycket ryttare utifrån och tävlar i Dalarna, som ligger hyffsat nära till både Stockholm, Västmanland, Örebro, Värmland etc.

Jag har hela mitt liv tävlat för Falu Ridklubb. Det är den klubb jag har börjat som treåring på ridskola, vuxit upp på och haft riktigt roligt på. Min huvudtränare driver även denna klubb och det är som sagt henne jag har tränat för i alla år. Falu RK är en helt vanlig ridklubb, men med mycket dressyrryttare. För några år sedan när jag och några andra jämnåriga tjejer fortfarande red ponny höll Falu RK ett järngrepp om ponnydressyren med ryttare på nationell och elitnivå (SM).

Nuförtiden är det ingen speciell klubb som "sticker ut" med många duktiga ryttare utan det är någon enstaka från varje klubb som är riktigt bra. I Dalarna tror jag inte att det är så uppdelat efter vilken klubb man rider för (som exempel Willands i Skåne som bara matar fram bra ekipage) utan här spelar det ingen roll, man stöttar varandra och har gemenskap oavsett vilka klubbar man rider för.

Hoppas du är nöjd med svaren!

I Dalarna lär man sig rida bättre enligt min menin, tar även längre tid att lära sig rida i Dalarna då det är mer grunder vilket oftast förbises. No offense till dom som läser den här kommentaren. Men är född och uppvuxen i Dalarna och sen hamnade jag i södra Sverige och ser en tydlig skillnad.

Vilken intressant kommentar från JNOZ, skulle nog säga att det är ganska varierande från klubb till klubb beroende på hur slarvig man blir. Tyckte faktiskt bara den var fel och att hon generaliserade grovt.

*Håller helt med dig Hanna, att man "lär sig rida bättre" i just Dalarna är ingen sanning överhuvudtaget, det är att generalisera väldigt grovt. Jag tror absolut inte att god ridning handlar om vilket län man bor i haha! /www.fridahallgren.se*

Som sagt ovan, det har nog inte direkt med vart man lär sig rida att göra. Roligt att du nämner Willands. Tycker det är riktigt kul att dom hela tiden har så många bra ryttare (tänker främst på ponny) man tänker och planera mycket där nere kring att alltid ha klara ekipage för nivån. I alla fall vad jag har fått höra. Sen har dom turen att ha bra tränare till hands som verkligen engagerar sig. Det tror jag nästan är det viktigaste.

Hej jag undrar en sak om den bilden

Ser att det är du din ponny och Sofia till höger ser casper(linas häst nu) men ger rider honom där? Och ser även therese som står bredvid men vilken är dom två andra hästarna?? Ser Marika bredvid den vita hästen.

Hej jag undrar en sak om den bilden

Ser att det är du din ponny och Sofia till höger ser casper(linas häst nu) men ger rider honom där? Och ser även therese som står bredvid men vilken är dom två andra hästarna?? Ser Marika bredvid den vita hästen.




Kom ihåg mig?