Vikten av en korrekt exteriör

Jag måste få flika in ett inlägg om vikten av en korrekt exteriör hos hästen. Har så många i min närhet som köper hästar med felaktiga exteriörer och jag begriper inte varför.

Tänkte i enkla drag med hjälp av bilder visa er vad jag menar.

Danny



En trevlig långbent modell med rak rygg och hög front. Kort rygg och väl ansatt hals. Korrekt benställning. Jämn, men tunn överlinje. Bör bli bättre med mer hull och muskler.

Escritor



En spansk häst med rastypiska drag. Mycket massa, framförallt på fronten. Kort rygg och normala ben. Något hög bak, men proportionerlig.

First Class



Sämre bild att visa rent exteriörmässigt, men hade ingen annan. Häst av tung modell med mycket massa. Stort huvud, lång väl ansatt hals. Normala ben och kort rygg. Något högre bak.

Köhls Fidolina



Väl ansatt hals med mycket massa på sin överlinje. Kort rygg, brant kors. Normala ben. Överbyggt bak, något i framvikt.


Ser ni att det är liknande modell på mina hästar? Alla har kort rygg och väl ansatt hals. Korrekt benställning och inga större fel rent exteriörmässigt. Ju bättre exteriör, desto större är chansen att hästen får vara frisk och hållbar.

Köp inte:

- en häst som är påtagligt överbyggd bak
- en häst med dålig överlinje
- en häst med mycket svängd rygg
- en häst med ej korrekt benställning (ex. utåt- eller inåttåad, kohasig)

Klokt skrivet!

Den sista hästen, Köhls Fidolina vad är det för någon ras?:)

Happy och Fidolina e mkt lika extriört. Har väl dock med rasen att göra men endå :)

Roligt att du tar upp en så viktig detalj. Många lägger ingen vikt alls vid det och blir sen förvånad när hästen går sönder.

Min skrutt är svagt utåttåad fram och ngt för mkt vinklade haser bak ( krokhasig?), men kompenserar det med att vara byggd i uppförsbacke och en kort rygg. Så har hällt bra i 20 år nu :)

Hejsan jag letar efter häst och funderar lite över exteriören och undrar om du skulle vilja hjälpa mig?

Har du någon mail jag kan kontakta dig på?

Bra blogg förresten :)

Hej! Jag har precis skaffat foderhäst, skulle du kunna ta en titt på honom? Vore roligt att höra din åsikt! :)

Svar: Menar du exteriört? Skicka över en bild på min mail så ordnar jag det. [email protected]
Frida Hallgren




Kom ihåg mig?