Betalar jag mina saker själv?

Fick en läsarfråga..
 
betalar du dina grejer själv? du skriver att du köpt din sadel för 35 000 kr själv och nu stövlar för 16 000 kr? låter inte så rimligt?
 
Svar: Givetvis betalar jag mina hästgrejer själv! Både sadeln och stövlarna betalas med mina egna pengar, från mitt eget konto med pengar som jag har jobbat ihop själv. Jag har arbetat heltid så gott som hela tiden sedan jag tog studenten och eftersom jag just nu bor hemma är det relativt enkelt för mig att spara pengar. Jag betalar visserligen pengar till mina föräldrar varje månad, men det är ändå inte samma sak som en lägenhetshyra på 5000 kr + pengar för mat varje månad. 
 
Om någon funderar på min övriga ekonomi när vi ändå håller på så kan jag meddela att jag betalar varenda öre till hästeriet själv, stallhyra, foder, utrustning, försäkring, träningar, tävlingar. Rubbet. Jag betalar dessutom av pengar till mina föräldrar varje månad eftersom jag har lånat pengar av dom när jag har köpt mina hästar under åren. 
 
Jag måste säga att jag blir lite förvånad över sådana här frågor faktiskt, varför i hela friden skulle mina föräldrar betala dessa saker åt mig? Dom sponsrar i och för sig mig indirekt eftersom jag gärna sparar födelsedagspengar osv. tills jag behöver dom - men att hosta upp pengar bara för att jag vill ha ett par nya stövlar?! Är ni galna? Jag är väl för sjutton 20 år haha... :) (vuxen). 
 

Det är många som får saker betalda av sina föräldrar eller varför inte pojkvännen, trots att de är över 20 år. Tragiskt då det skapar en beroendesituation. Jag själv som har heltidsjobb och betalar mat och hyra etc varje månad skulle aldrig ha råd med en tävlingshäst. Inte förrän jag utbildat mig till högre lön. Jag tror du är ett av undantagen som bekräftar regeln.

Nu var det inte jag som ställde frågan från början, men jag tycker inte att den är så konstig. Det finns ju flera andra bloggare i din ålder vars föräldrar bekostar häst, stallhyra, lastbil/transport, utrustning till både ryttare och häst.

Iofs jobbar inte de personerna och även om de bloggar så kan jag inte tänka mig att deras bloggar drar in så mycket pengar att de kan betala allt de köper.

Om man är bekväm med att bo hemma så är det väl jättebra att göra som du gör, jobba och "gottgöra" sina föräldrar lite för det som de har bekostat under årens lopp.

Det är väl jättekul för dom barn /ungdomar vars föräldrar /pojkvänner kan hjälpa dom att kunna hålla på med sitt intresse! Är nog lite avundsjuk varning på dom som inte har den möjligheten... Kommer gladeligen göra det för mina barn!!

Svar: Haha du är väl för rolig ;) Mina föräldrar har betalat mina hästar i alla år, men givetvis ska jag betala mitt eget intresse när jag är vuxen (över 18 år). Är inte ett dugg avundsjuk på omogna småbarn som inte kan skaffa sig ett jobb och därmed inte tjänar sina egna pengar haha...
Frida Hallgren

Anonym; när man är över 20 år och har tagit studenten ska man klara sig själv anser jag. Det är klart det är roligt för dem, det handlar inte om det. Det handlar om att vara en människa som klarar sig själv, ofta är de mer ödmjuka i sin syn gentemot pengar och andra som inte har möjlighet att låna av någon. Min pappa skulle gladeligen hjälpa mig betala så jag skulle kunna ha egen häst, men jag skulle inte känna mig som en vuxen människa då. Det är upp till var och en, men när ens pojkvän är med och betalar, där går väl ändå gränsen. Å andra sidan vet jag att inom ridsporten fungerar inte tankegångarna så hos många och det är därför det ser ut som det gör också, och framförallt därför som sporten har så dåligt rykte.

Jag menar barn/ungdomar... inte vuxna!!

det som är så bra med att ha n 10 åring som rider och inte tjänar egna pengar är att de också växer hela tiden. Då är det bra onödigt att köpa dyra kläder och annan utrustning som hjälm och stövlar, eftersom det lär byta upp sig i stl ungefär varje år. Jag som mamma med delat hästintresse med mina barn kan säga att visst kan man unna sig nå fint ibland men det finns mycket fina budgetalternativ ute på marknaden också. Och min dotter kommer att få köpa vad hon vill när hon är större och kan tjäna egna pengar.Då kan hon lägga upp sina egna värderingar och bestämma/prioritera vad hon vill ha och köpa till sig och hästen. Det är en intressant ämne. Klart många är bortskämda, men om man har den ekonomin och barnen bor hemma och inte kan jobba ihop egna pengar så e det väl klart man unnar sina barn det man kan. Men det är också viktigt att lära barnen att se värdet i det man ger dem. Man lever ju efter sina tillgångar

Gud va bra att du skriver det här. Här har du även anledningen till att du har en äldre läsarkrets. Men eftersom du är så att säga mogen kan äldre (läs självständiga vuxna med jobb) förstå sig på din blogg bättre än de flesta yngre hästbloggare. För de har samma förutsättningar själv :) tumme upp! :D

ps. Bilden på stövlarna, så himla fina!

Förstår inte hur man ens kan bry sig om vem som betalar? Det är ju super att du tar ditt ansvar och betalar för dina hästar osv, men vad i hela friden hade det gjort om dina föräldrar nu ville lägga dom pengarna på dig och din hobby? Det har jag svårt att förstå.
Det är inte vad man får som gör en bortskämd, det är inställningen till det hela.

Iaf härligt att du är ekonomisk och förstår vikten av att spara :)

IDA

Håller med dig Frida. När man är så pass gammal och har egen inkomst varför skulle då föräldrarna betala? Jag skulle helt ärligt skämmas om jag tog emot så mycket pengar som jag spenderar på hästen för mina pengar varje månad.

Visst är det bra att Frida betalar, men att någon överhuvudtaget ens bryr sig om det och att hon måste förklara sig känns ju löjligt. Det ser olika ut i olika familjer, beroende på livssituationer och ekonomiska situationer. Så länge man betalar för sig och inte hamnar i lyxfällan (haha) spelar det väl mindre roll.
Skit i såna kommentarer och skriv om roligare saker för både dig och andra :)

Jag tycker inte att man ska behöva förklara varför man betalar själv och inte heller varför man får ekonomiskhjälp. Allas livssituationer ser olika ut, vissa kanske inte skulle kunna ha häst alls om dom inte fick hjälp, utan har tur att få en ekonomiskuppbackning. Jag vet att om det inte vore för mina föräldrar skulle jag absolut inte ha råd att ha två tävlingshästar.. Jag skulle inte ha råd att ha häst överhuvudtaget. Jag pluggar och bor inte heller hemma, så att ha häst/ar som jag ensam skulle betala för finns inte.Iaf inte om jag vill tävla på den nivån jag gör och ha dom målen jag har. Jag vet att i mångas ögon är jag bortskämd, men alla pengar jag tjänar går faktiskt till träningar, tävlingar osv.. Men som sagt, mina föräldrar, som är högavlönade kanske bör nämnas, står i nuläget för större delen av kostnaderna. Jag tycker att det är grymt att du står för alla kostnader själv! Men det jag menar är att i vissa tidpunkter i livet kanske man behöver hjälp.. Jätte bra blogg btw :)

Jag kan inte heller förstå intresset över detta. Att lära sig sköta en ekonomi är bra, att ha råd att underlätta för sina barn är nåt många kämpat sig till. Inget är fel.




Kom ihåg mig?