Har en idé..

Spanade in detta träns från Hööks och är helt nerkärad i pannbandet.. Hela tränset är egentligen jättefint men jag tycker att Danny blir alldeles för mörk i ansiktet i ett helsvart träns. Han har ju inga vita tecken alls på huvudet! Min plan är därför att köpa detta träns men lämna in det till min skomakare som ska få sy fast min vitfodrade nosgrimma istället. Givetvis ska det rundsydda fästas i den gamla nosgrimman så det är bara den breda delen, utan remmar, som ska fast.
 
Eller är det en heelt knasig plan?
 
 

Jag tycker inte de sk rundsydda tränsen från Hööks är snygga alls, alldeles för mkt spännen och remmar. Spännena skall ju vara i nacken! För inte att tala om tyglarna som man får köpa till, jag köpte ett par såna eftersom min häst tuggat sönder mina och de är så extremt stela att de bara duger att rida ut med...
Kolla istället på Premiera tränsen, de ser jättefina ut och kommer med tyglar så de är inte dyrare än Hööks! :)
http://hypostore.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/o/monaco-zwart-wit_1.jpg

Annar kan du köpa vit läderfärg och måla fordringen på nosgrimman. Så slipper du ha sönder dom. Och sen om du tröttnar på vit fordring är det bara att måla över med svart igen. Fungerar jättebra! Jag har gjort så, men de va fodringen smalare så va lite pilligt. :-)

Finns likadana lösa pannband på charlies för 399:- om du vill vara mer ekonomisk och bara sätta på ditt gamla. Men det är kanske det rundsydda du är ute efter?

Svar: TUSEN TACK!
Frida Hallgren

Jag tycker du ska behålla det som det är, tror det kan vara fint att hålla det lite enkelt också :) Tycker att den stora vita nosgrimman tar över lite för mycket, tror att han kan bli riktigt tjusig i det som det är! Så kan du ju variera med ditt gamla bara?

Kan av egen erfarenhet säga att skomakare och rundsydda prylar inte är bästa vänner. Blev jättefult då lädret blir för tjockt för maskinerna de har. Jack i lädret och ojämna sömmar blev resultatet :( så jag skulle rösta för förslaget i första kommentaren om du vill ha vitfodrad nosgrimma. Annars tycker jag att det är snyggast som det är, men min har ju breed bläs ;)

Vadå du menar väl inte att du ska blanda svart och brunt?! Inte så snyggt, men det är ju bara min åsikt;)

Svar: Haha neeej självfallet inte!!
Frida Hallgren

måste bara säga till dej att skomakare och byta nosgrimmor inte går bra ihop alls.. speciellt inte rundsydda! jag har gjort det och blev så himla missnöjd så jag sålde tränset och köpte ett nytt istället. Men det kanske går bättre för dej! :)

Personligen älskar jag det tränset som han har nu och tycker inte du ska byta!! Det han har nu är så snyggt!

Ett annat tips är att lämna in till en sadelmakare och byta fodringen på nosgrimman. Så gjorde jag med mitt kandar, då den vita fodringen gulnat lite. Det blev kanonbra och det ser ut som nytt! Inte särskilt dyrt heller.




Kom ihåg mig?