Sto, hingst eller valack?

Tänkte skriva ett inlägg om vilket jag föredrar att arbeta med. Först och främst - hästar är individer. Ett sto kan vara precis som en valack och vice versa. Ni får ta det med en nypa salt! Jag kommer inte skriva att ett visst kön är bättre än något annat - utan jag kommer att skriva vad jag helst jobbar med. En bra häst är en bra häst oavsett kön!
 
Vissa människor rider ston och gör det enormt bra. Jag är inte en av dom. Det var inte utan anledning vi skrev "vi ser gärna att hästen är valack eller hingst.." i våran köpesannons. Jag är dålig på att rida stoiga ston - antar att det är för att jag är väldigt "stoig" själv med mycket åsikter. Sitter jag då på en häst som svarar med samma mynt, då blir det inte bra. Jag vill dessutom ha en häst som är jämn i humöret, det ska inte vara skiftningar och plötsligt har den en "dålig dag". Den ska inte "tycka" en massa i ridningen.
 
Jag föredrar därför valackar och hingstar alla gånger. En väluppfostrad hingst som min förra häst Klas eller Esco är rena gulddrömmen. Inga valackar slår det! En massa energi och vilja, kombinerat med muskler och lite humör. Dock har jag hanterat ganska hingstiga hingstar när jag jobbade i Skåne - en sådan häst skulle jag inte vilja ha. Då är en valack absolut att föredra. Ta Danny till exempel - han är likadan precis varenda dag. Tror vi har haft ett enda dåligt ridpass på 5 månader, i övrigt har han bara gått framåt hela tiden. Inga bakslag och alltid lika fantastisk att rida. Han "tycker" egentligen inte speciellt mycket om någonting. Jämn, positiv och vill alltid jobba.
 
En del människor tycker om "utmaningen" med ston, dom behöver variationen och är tillräckligt lugna för att stå ut med dåliga dagar när stona inte vill. Andra är som jag och tycker att "tråkiga valackar" är drömmen eftersom dom alltid är likadana. Men, jag vill återigen påpeka att hästar är personligheter och man kan egentligen inte dra alla över en kam på det här viset.
 
Om jag skulle leta häst igen så tror jag att det är lättare att hitta en bra individ åt mig om man letar bland valacker och hingstar än bland ston. Det finns fantastiska "eld-ston" men dom är få. Ett bra exempel på ett riktigt bra sto är Matilda Holmströms Warum Ich.
 
Vad föredrar ni? Sto, valack eller hingst?
 

Skulle lika gärna kunna varit jag som skrivit inlägget :) Utom att jag aldrig ridit och hanterat hingstar speciellt mycket.

Håller med dig till hundra procent! Hoppas folk låter bli att missförstå ditt inlägg nu ;) Jag är precis likadan med ston, det finns givetvis som du skriver superfina och snälla ston. Men när dom blir sådär envist "stoiga" så blir jag hundra gånger mer envis och då går det inte..
Jag föredrar valack eller hingst, har en hingst idag själv, eftersom dom har den där extra powern och utstrålningen som man vill ha i en dressyrhäst. Det är en väldigt häftig känsla att sitta på en hingst, fast detdär måste man ha upplevt för att förstå, som du har!
Annars är det helt klart valack! Danny har ju dessutom faktiskt lite av sin hingstinstinkt kvar kan jag tycka när man ser honom. Lite lagom liksom, men han hade varit hingst ganska länge med väl?:) Har är superfin!

Hingstar! Har än så länge aldrig ridit ett sto som kan mäta sig men någon hingst jag suttit på. Gillar precis som du hingstar och valacker pga att dom är jämnare i humöret :)

Jag har endast ridit sto och valack så jag kan inte säga något om hingstar, men det känns som att man måste tänka på ett annat sätt när man både rider och hanterar hingstar, varför vet jag inte. Det bara känns så.
Men jag gillar valacker det gör jag, men dom kan blir rätt tråkiga ibland, men självklart kan dom busa till det och vara riktigt för jävliga och har temperament, men ston är något alldesle extra, men jag tar nog Valacker, stadiga, kallblodstravar valacker :D

Mitt sto är Aldrig "stoig". Världens finaste!
Min förra valack var därimot "stoig"...

Jag är nog en sto-människa. Men har en valack nu. Har haft mest ston och nu när vi letade häst sist så sa jag att jag denna gång HELST inte ville ha ett sto, och en valack blev det -men jag saknar faktiskt stona. :p

Men som du säger, en bra häst är en bra häst -oavsett kön

Jag är sto-människa ut i fingertopparna tror jag, varför vet jag inte för många av dem är extremt tålamodskrävande ibland, min är ju ett praktexempel på detta.. På något sätt är det helt enkelt ston jag fastnar för och sen är det ju alltid ett + att det går att betäcka om de skulle bli konvalescenta under längre tid!

Men... Jag måste erkänna, ibland önskar jag att jag hade en stabil, jämn valack.. Haha! ;D

Bea

Valack! Har bara träffat ett enda sto som jag har tyckt om både i ridning och hantering, haha! Hingstar har jag inte mycket erfarenhet av, inte ridmässigt i alla fall. Men min valack som var hingst till han var fem är perfekt. Han har utstrålning och är ett riktigt energiknippe.

Jag håller med dig väldigt mycket i vad du skriver. Själv har jag ett sto jag sköter och hon har sina dagar då inget är bra och bara kör sitt egna race fast det är därför jag gillar henne. Hon är väldigt speciell och tyr sig nästan bara till mig, det är därför jag gillar ston så himla mycket. Men ska jag en gång i framtiden leta häst, då blir det en valack, de är så jämna som du skriver!

Jag är som du hingstar framförallt, men valack är näst bäst ;)
Har inte haft ett sto sedan jag ägde c-ponnyerna. Så förstå min besvikelse när jag önskade mig en svart hingst vid vår betäckning och ut kom ett brunt sto. Ska bli intressant och se hur hon och jag klaffar till hösten då det är dags att ta hem henne som ridhäst. Jag har inga höga förhoppningar =P

Alla kön faktiskt, som sagt alla är ju individer och det gäller att hitta "den rätta", haha. Men hingst har ju oftast lite mer power och energi, "roligare att arbeta" om du förstår vad jag menar :) Tack för en superfin och BRA blogg, alltid lika roligt och intressant att läsa! Och ursäkta om mina kommentarer någongång har upprört dig. :)

Jag är stomänniska ut i fingerspetsarna. Kan tycka att det är skönt att sitta på en, mina ögon tråkig, valack ibland bara för att få rida någonting okomplicerat, men jag tröttnar rätt snabbt. :)

Jag är sto människa, efter jag köpte mitt sto sa jag aldrig mer en valack älskar att rida ston. Särskild dom med mkt humör å åsikter. Men mitt sto skulle jag nog aldrig lyckas sälja hon är osäljbar, bara mig hon lyssnar på och vill jobba för..

När jag skulle köpa min häst skulle jag inte ha ett sto då jag precis hade haft ett väldigt stoigt sto på foder. Skulle ha en valack men hittade ingen som passade mig. Men så hittade jag mitt sto.. ;) Det märks inte när hon brunstar kanske att hon ibland kan bli lite tvär vid ridningen. Är super snäll vid hanteringen! Visst hon har lite nerv och kan ha lite idèer ibland men är ändå min pärla!

Jag har en hingst, han är ibland lite väl hingstig och ska mest troligt bli valack. Jag föredrar också männen framför kvinnorna. En hingst som inte har för svåra fokuseringsproblem som min 5-åriga hingst kan ha bland andra hästar är däremot något alldeles extra. :)

Jag håller med som du skriver, alla hästar är individer. Min ponny är ett sto och även min ung häst, men ingen av dem är speciellt stoiga. Visst har de mer humör (speciellt hästen) men får man dem på sin sida så måste jag säga att jag föredrar sto i längden. Hingstar har jag ingen erfarenhet av. Alla hästar är så olika så man ska inte dra alla över ett sträck :-)

Jag sade innan jag skaffade min ponny (sto) att jag aldrig, aldrig någonsin skulle skaffa sto. Jag tar mycket hellre en väluppfostrad hingst som någon av mina föräldrars uppfödningar än ett sto vilken dag i veckan som helst men det är som du säger, de är individer och framför allt så tror jag att man växer med utmaningen och sin häst oavsett kön.

Min första häst var ett sto och herregud vad jag har stött på motgångar och fått kämpa. Det har inte varit en jämn resa men vi har båda utvecklats mycket. På tävling kanske det inte har visat sig så ofta men i princip varje gång hon var snäll och lugn
Blev det en placering:)
Jag har verkligen lärt mig så otroligt mycket av mitt lilla sto men nästa häst får gärna vara en vallack.

D

Det ska vara hingst och sto enligt mig!
Tycker om ston då det är mycket att jobba med och hingstarna har det lilla "extra",maffighet,framåt och utstrålning!

Jag har tre ston själv av den enkla anledningen att jag har gillat dom. Har inte brytt mig ett dugg om vilket kön utan bara att jag gillat hästen. Kan dock säga att jag ett antal gånger frågat varför jag har ston, och dessutom tre. Men är själv ganska lugn som person så det fungerar bra även om det är något frustrerande ibland ;)

Jag har ett sto.. som är djävulen själv när hon vill, men minst lika underbar att rida däremellan! Aldrig suttit på en valack med samma power som hon har, och trots alla utbrott och tjurigheter så är hon min pärla. Hon är extremt känslig i allt som händer, fungerar det inte blir hon totalt blockerad och stegrar sig eller vägrar bli tränsad för att vara två exempel. Man undrar ibland vad man har gett sig in på ;) Men som sagt, den powern och utstrålningen hon har, hade jag nog aldrig fått i en valack, även om de är underbara på sitt sätt :)

Mitt sto är en rödhårig kärring och det säger väl allt? Haha fast hon är U N D E R B A R när hon känner för det (vilket är typ 3 gånger per år)

Men hon är bäst ändå <3




Kom ihåg mig?