Väx upp

De senaste dagarna har jag funderat lite på hur otroligt olika snabbt människor mognar och växer upp. Tänker främst på människor/barn inom hästvärlden.

Jag till exempel, har haft fantastiska föräldrar som har hjälpt mig ekonomiskt med hästarna under tiden jag har gått i skolan. MEN jag har skött allting själv, jag har ringt hovslagaren, jag har ringt veterinären, jag har tagit ansvar för att foder köps, att hö hämtas, jag har skött alla papper och telefonsamtal i samband med hästköp och hästförsäljningar.

Jag sökte jobb långt innan jag tog studenten för att kunna betala hästarna när jag slutat skolan. Sedan dagen jag fick jobb med en månadslön att leva på har jag betalat varenda öre på stallhyra, foder, träningar, försäkringar och allt där till. Jag betalar dessutom av ett lån till mina föräldrar á minimum 2000 kr varje månad, det totala lånet motsvarar den summa som mina hästar totalt har kostat i inköp.

Det jag vill komma till är att jag har personer i min närhet, som är ungefär jämngamla med mig (minst fyllda 18) och som bara lever runt i sin drömvärld. Personer som verkligen inte växt upp överhuvudtaget. De låter sina föräldrar betala sina hästar, bor hemma utan att söka jobb och har dåliga betyg för att de misskött skolan. De tror att "allt ska ordna sig" och lyfter inte ett finger.

Vad ska de bli av dessa människor? Hur ska de komma in på högskolan för att få någon utbildning med kassa betyg? Och hur i hela friden ska dessa människor någonsin få ett jobb när de helt saknar driv, och där deras föräldrar skött allt från att ringa hovslagaren till att boka träningar för tränaren. Jag är helt förbluffad över hur man kan vara så nonchalant och tycker att det är så hemskt tragiskt att de inte blivit vuxnare i denna åldern. Lika förvånad blir jag över de föräldrar som bara "ger och ger" utan att kräva ett smack? Skulle jag ha ett barn som ex. misskötte skolan pga lathet/skolk och kanske inte ens hade betyg (IG) i något ämne skulle jag ge ridförbud tills skolan sköttes igen, eller annat motsvarande.  

Jag börjar inse mer och mer att jag faktiskt vuxit ifrån vissa människor, utan att de egentligen gjort något speciellt som fått mig att inse detta. Jag må vara 19 år ung, men ibland känner jag mig betydlig äldre om jag jämför med jämnåriga "småbarn".


bra sagt! Kan inget annat än hålla med och känner igen mig. Dock har jag aldrig haft lyxen att få en egen häst då föräldrarna tycker det är en "dålig investering" (?) men allt jag lärt mig har jag gjort på egen hand med visst ekenomiskt stöd ifrån föräldrarba tex för ridskolan när jag red där tex. Men dressyrlektionerna jag fått genom slitsamt jobb hos min tränare och hon var snäll att låta mig rida hennes dressyrhästar. Visst hade det varit skönt att få saker serverat ibland men då hade jag aldrig haft samma driv som jag fått efter att ha fått jobba för allt.

Jag, som är dubbelt så gammal som du håller helt med men dessa bortskämda ungdomar kommer nog bara att säga att du är avundsjuk på allt de får gratis.

håller verkligen med! En av mina kompisar som är 18 år ringer inte ens på hästannonser själv, det gör hennes mamma :p 18 år gammal!!!! Hur pinsamt??

Jag håller med dig! Jag går förvisso fortfarande i skolan och betalar inte någonting till mina föräldrar, men sedan jag var 14 har jag betalat en del av min träning/ mina hästar själv. När jag stod uppstallad på ridskolan jobbade jag en kväll i vecka för att kunna rida på lektionshästarna en gång i veckan. Sista året jobbade jag även en helgdag för att kunna rida ännu mer. Jag hjälpte även min tränare med hennes häst mpt att jag fick träna billigare på min ponny.

Numera har jag förmånen att stå upostallad i ett dressyrstall. Det är nog ett av de dyrare stallen i sthlm, så för att ha råd jobbar jag en dag i veckan (06-17) i stallet. Jag tycker inte att det är mer än rätt, för även om mina föräldrar stöttar och hjälper till så är det MITT intresse och då ska jag även hjälpa till med betalningen!!

Ida

Håller med. I mitt stall finns det en 18 åring där föräldrarna sköter allt (mockning, in och utsläpp) och betalar allt för hästarna FAST att hon jobbar. sjukt. tror nog föräldrarna har större intresse än vad hon har.



Sen jag började jobba betalar jag allt själv. Mina föräldrar kan hjälpa till med mockning om jag jobbar heldagar.



Fast de med skolan, finns ju många som har stora svårigheter i skolan och får inte den hjälp de behöver, kassa lärare och får inge stöd osv men så länge du menar om bara lathet så förstår jag dig.

I mitt stall finns det en tjej som är över 30 (!!) som fullständigt utnyttjar sina pensionerade föräldrar. Hon har lurat dem att köpa en unghäst till henne eftersom den skall bli så bra att de ska sälja den för massor av pengar (ehum, alla som handlar med hästar vet hur enkelt det är...). Föräldrarna får köpa dyra prylar och hjälper i princip till i stallet varje dag med mockning och packning av foderpåsar. De följer med o hjälper till på varenda träning o varenda tävling o de är dessutom ganska skröpliga. Jag är rädd att det skall hända något för hästen är jäkligt ouppfostrad. O tro aldrig att hon är tacksam! Det är ett jäkla gapande o skällande på dem :( Det är PINSAMT att en vuxen människa inte bara får en massa utav sina föräldrar utan motprestation utan helt rått utnyttjar dem!!! Hon själv har ju egentligen betydligt mer pengar än föräldrarna... Nej, man skall vara jäkligt stolt över att vara oberoende och klara sig själv, o det är en underbar känsla värd att kämpa för! :)

Du kanske inte ser hela bilden av en människa, du ser ju bara det "yttre skalet"... Alla som får IG (eller numera F)får det ju inte enbart pga att de skiter i skolan.



Det är väldigt lätt att sitta och döma andra;)

Visst finns det de människor som kämpar och sliter för att kunna få ett "g", det står inget annat i inlägget heller. Det märks dock väldigt väl på vissa människor att de "skiter" i skolan utan att tänka på konsekvenserna, eftersom de aldrig fått känna på "det hårda livet".



Dåligt beteende bör leda till konsekvenser, vilket inte alltid är fallet för alla. Vad det beror på låter jag vara osagt, är varken förälder eller en person som får allt "serverat på silverfat".



Har arbetat extra utöver studier sedan jag var 18 år och betalat mina räkningar sedan dess. Före det har jag hjälpt till med stallet och hushåll, det vanliga :)

Min erfarenhet är att många som får allt "serverat" av föräldrarna vad gäller hästar och ridning snabbt säljer hästen den dagen penga-påsen stryps.



När man själv ska betala allt är det helt enkelt inte intressant med häst längre.



Sedan finns det många sidor av detta "föräldrar skämmer bort barn"-mynt.



En del föräldrar VILL ha det så även när barnet är vuxen sedan många år- de har kanske inga egna intressen utan är som klistrade på sina barn- på gott och ont.



En del barn tycker kanske att det är kul att ha mor och far hängande i hasorna konstant- andra skulle nog helst slippa men vet att detta är priset de får betala.



Visst kan det sticka i ögonen när andra får gratis det man själv får slita som ett djur för att få men så är livet- orättvist- och det är bara att gilla läget.



Man väljer inte sina föräldrar eller vilka inkomster de ska ha och vad de vill lägga dessa på och en del skäms inte det minsta för att leva på sina föräldrar även om de egentligen borde klara sig själva medan andra kämpar hårt för sin självständighet.

Kim

Hej Frida! har suttit hela dagen idag och läst igenom din blogg, gillade den som fasen i början sen upptäckte jag att du har varit lite bortskämd (no offense) eftersom du har föräldrar som har betalat dina hästar. Jag rider själv på ridskola, jag tävlar på min häst som jag rider på och SJÄLVKLART önskar jag att jag hade dem möjligheterna att kunna köpa en häst.. men icke, det går inte. Jag ska kämpa mig upp till toppen, för jag vet att jag har talangen. MEN :P det jag egentligen ville komma fram till var att jag blev glad nu när jag får veta att du FAKTISKT betalar själv! :D wiii, känns skönt att veta. bra att du skrev det!




Kom ihåg mig?