För lat för att rykta?

Fick en massa kommentarer om jag "var för lat för att rykta" på mitt inlägg om vardagsschampo. Alltså tillåt mig skratta, tror ni på fullaste allvar att jag inte ryktar Danny? Ibland undrar man verkligen vilka det är som läser mig blogg haha.

När Danny kommer in från hagen kan han se ut som helvete. Lerig från mule till svansrot. Han duschas då, antingen med bara vatten eller med schampo om det är väldigt mycket smuts. Sedan får han torka (vilket går snabbt i solen) och efter det sätter jag igång och ryktar honom länge länge. Finns det något mysigare att rykta en ren häst så att den blir sådär vackert glänsande? Däremot tycker jag inte att det är speciellt roligt att rykta en redan smutsig häst så att det bara blir dammigt och man själv behöver stå med hostattacker. Hellre att man spolar av hästen när den kommer in från hagen är dom som istället sätter på täcken i 20 plusgrader för att slippa rykta bort en massa lera på kroppen när hästen kommer in...

Det är inte för intet min häst ser ut såhär i pälsen:

hej skulle du inte kunna skriva lite om vad dannyboy får för foder, vitaminer och du skrev också att han får elektrolytsprutor. Jag tycker sådant är superkul att läsa om, alltid kul att höra andras åsikter om vad dom tycker funkar bäst. så gärna mer sådant, vad du tycker är bra och funkar men också vad du tycker är dåligt och onödigt. skulle vara kul också med lite "skötartips" som sagt inte för intet han glänser så fint. allt kan ju inte komma på en gång men vore superkul om du kunde börja mer med sådant, du verkar ha rätt bra koll vad du pratar om :)

Mina hästar har alltid haft otroligt glänsande pälsar trots att jag aldrig ryktar :).



Rykt är bra, absolut, men det är så mycket annat som påverkar hur hästar ser ut i pälsen.

Jag tror det folk menar är att man normalt ryktar bort smutset från hästen för att inte torka ut huden på hästen. :P

Mycket bra skrivet :) han är sååå fin!

Man behöver absolut inte duscha eller spraya hästen full i glansmedel för att de ska vara fina i pälsen. jag ryktar bara min och hon glänser minst lika mkt som din, som någon ovan sa så är det mkt mer som spelar in hur hästens päls ser ut.

om det fortfarande dammar när du ryktar har du slarvat med grundborstningen, då är det ingen mening att rykta. med en gummiborste gnuggar man bort all skit ur pälsen Först innan man börjar borsta :) och tycker fortfarande att det är av lathet att tvätta av hästen.

tillåt mej skratta.. det är ren ut sagt okunskap att tvätta hästen var och varannan dag, du tvättar ju bort naturliga fettlagret. Inte undra på att han rullar ofta då du gnuggar på en massa kemikalier..

Och som sagt, hästar glänser då de trivs - gör dom inte det så mår de knappast så bra.. Man kan ju självklart tvätta ti tävling och så, men inte nu till vardags..

Jej Frida! Jag tror absolut inte att du är "för lat för att rykta" som nån påstod men jag undrar en sak. För jag skulle också vilja duscha mina hästar så fort dom blivit leriga, men som några sagt så sägs det att man tvättar bort deras fett i pälsen. Jag undrar bara hur du resonerar kring det? För jag vågar knappt tvätta mina till tävling längre, är i och för sig hoppryttare.

SVAR TILL LINNEA: Om du bara spolar av hästen med vatten och inte använder schampo är det inte någon som helst fara, så länge du inte stänger in hästen i en massa täcken så den blir fuktig i pälsen länge. Jag har duschat av mina hästar lera i flera år och aldrig haft några problem. Jag har även arbetat i två stora dressyrstall och där duschades hästarna varje dag efter träning på sommarhalvåret - och då pratar vi om hästar för miljoner. "Det är inte naturligt att schamponera hästen" nä men det är inte naturligt att rida på dom heller ;) /www.fridahallgren.se

Hej Frida!

Är ute efter ett par nya ridstövlar då mina gått sönder. Vad har du för stövlar, tycket de är väldigt snygga! Du kanske har några andra tips på lite nättare stövlar?!

Grym blogg förresten!!

Kram:)

Så du duschar dom varje gång dom rullar sig? Även om det bara är vatten så torkar det ju ut, det vet du väl själv efter du duschar och kanske inte använt duschkräm så blir ju huden torr iallafall. Så jag tycker nog att du är lite lat :) Visst är det snyggt med glansiga hästar men någon motta får det vara, hellre borsta så den glänser än fuska och spola dom varje dag. Ej bra




Kom ihåg mig?