Vilken flugspray har du?

I och med varmare dagar kommer också insekterna.. Jag har insektstäcke på hästarna i hagen men vid ridning är flugsprayen ett måste på sommarkvällarna.

Tycker dock att det finns en uppsjö av olika sorter numera och jag har inte hittat någon riktig favorit. Vilken sort bör jag satsa på? Ultrashield? Effol? Renons? (eller eget förslag).

Helt klart effol :) den luktar dock rätt starkt, så brukar spraya på den ute :)

Ultrashield är garanterat bäst. Har testat alla och den slår dom andra med hästlängder!

Ultra Shield är den absolut bästa att ha på hästarna under dagtid och "ridtid". Effol´s bremsblocker är den bästa när man måste rida dagtid i stekhet sol dvs. med massor av broms i luften, exempelvis på tävling.

Jag tycker dessa är de enda som ger en effekt, övriga känns helt kassa rent ut sagt :P

Har hört att CENTAURA ska vara jättebra.



Renons är det jag provat- fullständigt värdelöst!

Har Ultrashield, är superbra =)

Ultrashield säger jag med ;)

Effol är den enda som fungerar enligt mig. Luktar dock inte hallon..

använder Renons, helt ok! men om man blandar ut lite vatten (och ja det funkar faktist) blir den bättre! tycker faktist inte ultrashield är värd sitt pris, den funkar inte så bra som jag trodde...

Frida ! Jag köpte ultrashield efter jag läst att många rekomendera den här. Det var rabatt på CG så 199 kr! Ska åka och prova den på Happy nu :)

de första!!!!!!!!!!!

En av mina favoriter som alltid inhandlas när jag är på en marknad, är Näckens Broms-broms! Den är den enda som fungerar effektivt mot bremsar och den luktar inte av en massa konstgjorda medel, utan bara tjära! Brukar använda den tillsammans med Ultrashield och det stoppar alla flygfän :)

Ida

Inget tips på spray, men något annat som kan hjälpa. När jag hade häst gav vi alltid hästarna torkade vitlöksflingor i maten under insektssäsongen (eller ja, alltid men större dos på sommaren). Hjälper lite, bra tillsammans med flugspray:)

Vitlök kan ge blodbrist så det är inget hästar ska äta.

Ultra sheld är det som funkar. Möjligen broms blocker också.

Skulle inte våga använda något flugspray/flugmedel på min häst eftersom att de är giftiga och väldigt miljöbelastande. Har läst att alla salvor med tjära i "skrämmer bort" flugor, t.ex Prob och den klassiska hästsalvan. Kanske värt att testa? :)

Jag använder Renons flugmedel i vanliga fall och tycker det fungerar helt okej. Har du problem med mycket bromsar så är Effol broms-blockare kanon!!

Centaura är jättebra :) funkar på både ryttare och häst och luktar typ hårspray. Absolut värd att prova! :)

Jag har Effols på min PRE, nu är han ju vit och inte speciellt utsatt men jag tycker den är värdelös verkligen!

Efter recensionerna här ska jag nog prova ultra istället, använder deras glansspray och den är fantastisk!

Ultrashield var väl dopingklassat? Är inte säker på om det är så fortfarande eller om det var det. Men du bör nog kolla upp det innan du köper något :-)




Kom ihåg mig?