Tränarfrågor - behöver ER hjälp!

En vän gör ett skolarbete och skickade ut en enkät till hästmänniskor i närheten. Tänkte att hon ville ha fler svar så erbjöd mig att lägga upp den här! Hoppas nu att ni vill hjälpa till att svara på frågora, ska bli jätteroligt att läsa senare. Skriv era svar i kommentarsfältet och kopiera gärna frågorna nedan så att det blir lätt för henne att föra över resultaten sen.
 
Exempel:
 
1. Hur lär du dig bäst?
Svar: Alternativ 3
Kommentar: "Tycker att det är lättast att se min tränare göra rörelserna, då vet jag själv hur jag ska utföra den när jag själv försöker"
 
Ett tips är att kopiera hela enkäten nedan, klistra in i kommentarsfältet och sedan ta bort/svara på det som ska svaras på. Lycka till!
 

Hur ska en tränare vara inom ridsporten?

1. Hur lär du dig bäst?

1.      Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)

2.      Genom att läsa om övningen (read and write)

3.      Genom att se din tränare utföra övningen (visuellt)

4.       Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)

 

Egen kommentar: ____________________________________________________________

 

 

2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?

1. Jag vill vara med och påverka.

2 Jag vill att tränaren gör en träningsplan

3.Tillsammans

 

Egen kommentar: ____________________________________________________________

 

 

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?

_______________________________________________­­­­­­­­­­­­____________________________

 

Egen kommentar: ____________________________________________________________

 

 

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?

1.Ja

2.Nej

 

Egen kommentar: ____________________________________________________________

 

 

5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?

1.Ja

2. Nej

 

Egen kommentar: ____________________________________________________________

 

 

6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?

1. Ja jag villatt min  tränare ska vara med i vid alla tillfällen, såsom vid tävling. 

2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.

3. Nej, det har inte så stor betydelse för mig. 

 

Egen kommentar: ____________________________________________________________

 

Tack för din medverkan!

 

1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen

Kommentar: Tycker att det här alternativtet är lättast, när min tränare säger vad jag ska göra medan jag rider

2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?

3.Tillsammans

Egen kommentar: Bra när båda "tycker till"

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra
8
Egen kommentar: Vill att tränaren är ärlig men kanske inte allt på samma träningspass :P

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
2.Nej

Egen kommentar: Frida svarade bra på en sån fråga i videobloggen tycker jag. Det är inte viktigt


5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
1.Ja


Egen kommentar: Kommer bättre överrens med en kvinnlig tränare


6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?

2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.


1. Hur lär du dig bäst?
Svar: Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)

Egen kommentar: -

2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
Svar: Jag vill att tränaren gör en träningsplan


Egen kommentar: -

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna? 10

Egen kommentar: -

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
Svar: Ja

Egen kommentar: -

5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
Svar: Nej

Egen kommentar: -


6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
Svar: Nej, det har inte så stor betydelse för mig.

Egen kommentar: -

1. Hur lär du dig bäst?
4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)


2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
3.Tillsammans



3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
10

Egen kommentar: Jag har en tränare för att jag vill utvecklas. Om hon inte berättar när jag gör fel kan jag inte lära mig hur jag ska göra istället. Det är också viktigt för mig att kunna lita på att tränaren alltid berättar hela sanningen och det direkt åt mig, inte bakom ryggen på mig.


4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
1.Ja

Egen kommentar: Jag bryr mig inte om ifall tränaren är utbildad eller inte och hon/han behöver inte nödvändigtvis ha tävlat massor, men jag vill att hon/han har en bred och djup förståelse för hästar och ridning, vilket man får bara genom egna erfarenheter.


5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
Nej.

Egen kommentar: Jag har tävlat för såväl män i pensionsåldern som kvinnor i 30-årsåldern. Könet har ingen betydelse för mig, och så länge tränaren inte är alltför omodern i sin syn på hästar och ridning så spelar åldern inte heller någon roll.


6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.

Egen kommentar: Det är klart att det är skönt om man kan få hjälp av sin tränare under framridningen, men det är inget krav för mig. Vill ändå understryka att det är jätteviktigt att tränaren är engagerad i min utveckling och även vill/kan ta ställning till saker som utrustning, foderstat och annat som inte direkt berör själva träningen.

1. Hur lär du dig bäst?
Svar 1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva


2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
Svar 3.Tillsammans
Egen kommentar: Min tränare ser bra vad jag behöver träna på men jag vill även få möjlighet att öva på det som jag inte tycker fungerar till 100%


3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
Svar: 10
Egen kommentar: Hon ska vara ärlig men man kan uttryck det på bra/mindre bra sätt. Jag får inte ut något av att betala för att bara få beröm.

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
Svar 1.Ja


5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
Svar 2. Nej


6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
Svar 3. Nej, det har inte så stor betydelse för mig.

Hur ska en tränare vara inom ridsporten?
1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)
4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)

Egen kommentar: Det är en blandning mellan svar 1,2 och 4 men framförallt genom att höra förklaringen, alltså 1


2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?

3.Tillsammans


3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
8

Egen kommentar: Så ärlig som möjligt, samtidigt realistisk i förhållande till den nivå man rider på. Att kräva felfri ridning hos ett ekipage som tränar för skojs skull och kanske aldrig kommer över lätt klass blir bakåtsträvande tycker jag.


4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
1.Ja



5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
1.Ja

Egen kommentar: framförallt har ålder betydelse tycker jag. Jag respekterar en äldre tränares ridfilosofi mer än en yngre, eftersom jag, rätt eller fel, då utgår från att den äldre tränaren har mer erfarenheter


6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?

2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.

Hur ska en tränare vara inom ridsporten?

1. Hur lär du dig bäst?

1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)

2. Genom att läsa om övningen (read and write)

3. Genom att se din tränare utföra övningen (visuellt)

4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)



Egen kommentar: Det beror på vad det är för övning. Det är viktigt att jag kan föreställa mig ungefär hur övningen går till och vad den går ut på innan jag utför den så att jag har ett tydligt mål att jobba mot, annars blir jag frustrerad. En enkel övning kan man kanske prova utan någon längre förklaring, en mer avancerad kan behöva ses på film och diskuteras/läsas om först för att få förståelse.





2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?


3.Tillsammans



Egen kommentar: Jag ser gärna att tränaren tar störst ansvar för träningsplanen, eftersom tränaren förhoppningsvis har större kunskaper än vad jag själv har.





3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?

6



Egen kommentar: Jag vill veta vad jag gör bra, vad jag ska jobba på och när jag lyckas förbättra det som var dåligt. Jag behöver inte höra alla fel jag gör, jag kan ändå inte åtgärda alla på en gång utan det räcker med att ha några att jobba på åt gången.





4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?

1.Ja

2.Nej



Egen kommentar: Tävlingsmeriter är inte viktigt, däremot måste tränaren ha erfarenhet. Hellre en tränare som utbildat massor av hästar och ryttare på lägre nivå och har känsla för vad just jag och min häst behöver, än en som tror att alla är stöpta i samma mall som dennes tävlingshäst.




5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?


2. Nej



Egen kommentar: Dock är det förmodligen större chans att hitta mycket erfarenhet hos en 45-åring än hos en 20-åring, om båda hållit på med hästar hela livet.





6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?


2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.




Egen kommentar: Det är såklart guld värt om tränaren kan följa med på tävlingar, men det är absolut inget man kan kräva.

Hur ska en tränare vara inom ridsporten?

1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)
Egen kommentar: Min tränare brukar berätta, om det är svårt eller jag inte förstår får jag börja rida övningen och få hjälp under tiden, tex. rid in vid C, sen flyttar du ut mot E, där gör du ... osv.


2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
3.Tillsammans
Egen kommentar: Jag brukar berätta om mina kommande tävlingar och hon är väl insatt i mina planer och sen planerar hon själv utifrån det.

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
10
Egen kommentar: alltid helt ärlig och säga både positivt och negativt. Dock är det inte kul om tränaren väljer fel ord i sin kritik eller säger saker illa om hästen, alltså om tränaren inte gillar hästen och säger det. Tycker dock inte att man ska träna för någon som säger hästen är dålig på något vis, då kommer tränaren inte tro på er och man kommer inte få rätt hjälp.

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
2.Nej
Egen kommentar: Meriter tycker jag inte är viktig men erfarenhet är viktigt. Att tränaren har varit med om saker och har erfarenhet i många olika situationer tycker jag är väldigt viktigt!

5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
2. Nej

6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.
Egen kommentar: Jag tror knappt någon tränare jämnt kan vara med men jag vill ah en tränare som är engagerad och INTRESSERAD av hur det går när man rider själv och på tävling, undrar hur det har gått i veckan när man inte ridit lektion eller som frågar när man träffas annars när man inte har bokat tid för lektion.

1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)
Egen kommentar: Vill att hon förklarar liksom!

2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
2 Jag vill att tränaren gör en träningsplan
Kommentar: Hon vet bäst :P

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
9

Egen kommentar: Ska säga allt, fast snällt

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?

2.Nej

Egen kommentar: Räcker med utbildning


5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
2. Nej

6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
3. Nej, det har inte så stor betydelse för mig.

Egen kommentar: Tävlar inte eller så:)

1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)
4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)

Egen kommentar: Jag vill helst ha övningen förklarad muntligt först och sen få utföra den för att lära mig bäst.


2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
3.Tillsammans

Egen kommentar:
Jag och min tränare har lagt upp en långsiktig plan och sen har vi små delmål under tiden och hon hjälper mig att ta mig vidare.

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
Jag tycker att en tränare ska vara väldigt ärlig, dvs 10. J

Egen kommentar: Jag tycker det är bra med både beröm och kritik men det är även viktigt att kritien är konstruktiv och att hon kan förklara hur och vad jag ska göra för att ändra det jag gör fel.


4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
1.Ja
2.Nej

Egen kommentar: Den här är frågan tycker jag är svår. Min tränare har tränat och tävlat höga klasser själv, men det allra viktigaste för mig är ju att vi funkar ihop personligt och att hon känner mig och min ridning och att jag gillar sättet hon rider på och hur hennes hästar är osv.


5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
2. Nej

Egen kommentar: Jag tycker inte at åldern alls spelar någon roll så länge tränaren är duktig och kan lära ut till mig.


6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.

Egen kommentar: Nu har inte vi kommit ut på tävlingsbanorna ännu men den dagen vi gör det så vet jag att hon kommer att vara engagerad. Jag kan även idag prata och bolla idéer mellan träningarna med min tränare, något jag tycker är väldigt skönt att ha i ryggen.

1. Hur lär du dig bäst?
2. Genom att läsa om övningen (read and write)
Egen kommentar: På det sättet kan jag ta tid på mig att reflektera över vad som ska göras. Självklart kan det var lite olika, och det är bra med en kombination!

2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
3.Tillsammans
Egen kommentar: Tränaren ser vad vi behöver träna på, men samtidigt är det jag som ska bestämma hur högt/lågt jag vill lägga mina mål.

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
10. En tränare SKA vara ärlig! Men det är även viktigt att hon/han kan se de bra sakerna. Jag tror att vi alla behöver lite uppmuntran för att kunna utvecklas och känna motivation.

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
1.Ja
Egen kommentar: Jag tycker att tränaren åtminstone ska ha ridit på samma nivå som man själv är på (gärna högre).

5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
2. Nej

6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.
Egen kommentar: Jag tycker det är bra om en tränare kan vara med en någon gång på tävling eftersom vissa (jag) ändrar min ridning en hel del på vissa tävlingar. Resultaten på tävlingarna blir ju även en del av bedömningen för hur ”bra” träningen är.

1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)
4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)

Egen kommentar: Om man kombinerar dessa två så lär jag mig väldigt snabbt. Genom att tränaren förklarar för mig och sedan får jag utföra övningen.


2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
3.Tillsammans

Egen kommentar: När jag börjar för en ny tränare vill jag mest bara berätta om min häst och mig själv och lite vart vi ligger och vart vi vill komma osv. Sedan får tränaren göra som hon/han vill. Känns det bra efter några gånger så vill jag gärna vara med och påverka lite.

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
- 7.

Jag kan tycka att vissa tränare är alldeles för ärliga och det kan göra att man tappar drivet och lusten. Tycker att en tränare ska kunna vara ödmjuk men ändå rättvis.

6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?

2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.

Egen kommentar: Vill hemskt gärna att min tränare ska kunna vara med mig på tävlingar då och då. För stöd och en extra knuff på framridningen. Jag blir ofta nervös och har föräldrar som inte riktigt förstår sig på det jag gör och då blir det svårt för dom att motivera och hjälpa till när jag blir nervös så om min tränare kan följa med ibland så att jag hittar självförtroendet och släpper lite nervositet så skulle det vara ypperligt.

Glömde 4 och 5.

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
1.Ja

Egen kommentar: Dom måste veta vad dom pratar om och helst rida på den nivån man tävlar på själv eller lite högre.

5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
2. Nej

Egen kommentar: Ska inte spela någon roll. Det är ju om jag klickar med tränaren eller inte som spelar roll.

1. Hur lär du dig bäst?
4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)

2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?

3.Tillsammans

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
8

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?

1.Ja

Egen kommentar: Erfarenheter av olika typer av hästar och kunna utföra det den själv vill att eleven ska göra. Rena tävlingsmeriter inte lika viktigt

5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?

2. Nej

6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?

3. Nej, det har inte så stor betydelse för mig.

1. Hur lär du dig bäst?

1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)

4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)



Egen kommentar: Just ridning handlar ju både om teknik och känsla, där just känsla är av större vikt än tekniken skulle jag vilja påstå. Även om man får den tekniska biten beskriven för sig, så måste man själv komma fram till och lära sig känna av situationer. Detta måste man alltså själv komma på genom svar 4. Annars tycker jag att jag får väldigt bra hjälp av att min tränare beskriver hur det ska göras.





2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?

1. Jag vill vara med och påverka.



Egen kommentar: Då min tränare är den som utbildat min häst vet hon mycket väl vad som fungerar för honom, därför ser jag gärna att hon får så gott som fria tyglar. Dock vill jag kunna vara med och påverka, om jag skulle anse att det behövdes.




3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?

Svar: 7
Kommentar: jag värderar ärlighet väldigt högt, och skulle aldrig vilja rida för någon som daltar med mig. Anledningen till att jag inte skriver 10 är att jag anser att en tränare inte får vara brutalt ärlig. Det skulle inte hjälpa mig om min tränare hela tiden talade om exakt hur dålig/otillräcklig jag egentligen är, eller att hon/han även när jag överträffat min egen bästa nivå direkt talade om för mig vad som fattades. Vissa saker är det bättre att man kanske inte får veta.
Men förutom detta ska tränaren alltid vara ärlig!





4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?

1.Ja



Egen kommentar: Min tränare måste inte ha höga meriter, men jag anser att det är viktigt att denna själv kan utföra de saker hon/han lär ut. Min tränare ska kunna hoppa upp på min häst och lösa ett problem jag inte klarar av själv, vilket en tränare med stor erfarenhet oftast kan.





5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?

2. Nej



Egen kommentar: Spelar mig ingen roll alls, även om "14-åriga Anna" sällan har samma erfarenhet och kunskap som "45-åriga Johan".





6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?

2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.



Egen kommentar: Alternativ 1 vore såklart drömmen, en tränare som tycker att jag är intressant och vill ställa upp, åka med på tävling engagerar sig etc. Detta är dock inte min verklighet, och jag vet att jag klarar mig med alternativ 2.

1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)
2. Genom att läsa om övningen (read and write)
3. Genom att se din tränare utföra övningen (visuellt)
4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)



2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?

3.Tillsammans




3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?

10

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?

Att tränaren rider för en instruktör också är viktigt


5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?

2. Nej



6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?

2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.


Hur ska en tränare vara inom ridsporten?
1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)
2. Genom att läsa om övningen (read and write)
3. Genom att se din tränare utföra övningen (visuellt)
4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)

Egen kommentar: 1 och 3


2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
1. Jag vill vara med och påverka.
2 Jag vill att tränaren gör en träningsplan
3.Tillsammans

Egen kommentar: 2

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?

Egen kommentar: 10

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
1.Ja
2.Nej

Egen kommentar: Båda

5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
1.Ja
2. Nej

Egen kommentar: nej

6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
1. Ja jag villatt min tränare ska vara med i vid alla tillfällen, såsom vid tävling.
2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.
3. Nej, det har inte så stor betydelse för mig.

Egen kommentar: 3

Hur ska en tränare vara inom ridsporten?

1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)

Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att gära en träningsplan?
3. Tillsammans

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
SVAR: 10, jag är ju där för att lära mig inte för att få höra hur bra allt ser ut (när det inte är det) det har jag pappa till ;) haha som inte kan någonting. :)

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
1.Ja

5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
2. Nej

6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.

1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)
4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)
Egen kommentar: Instruktören måste förklara och sen vill jag öva praktiskt.

2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
3.Tillsammans

3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
8
Egen kommentar: Tränaren ska vara ärlig utan att för den sakens skull vara elak eller trycka ner eleven. Tränaren bör ha lite på känn hur mycket kritik just den eleven kan ta och sedan jobba utefter det. Självklart ska aldrig en tränare säga att allt är bra när det inte är det.

4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
1.Ja
Egen kommentar: Eftersom jag själv tävlar så är det för mig en meterit att tränaren vet vad hen pratar om.

5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
2. Nej

6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.

Hur ska en tränare vara inom ridsporten?
1. Hur lär du dig bäst?
1. Genom att lyssna på din tränare när han/hon förklarar övningen (auditiva)
2. Genom att läsa om övningen (read and write)
3. Genom att se din tränare utföra övningen (visuellt)
4. Genom att själv få utföra övningen (Kinestetiska)
Svar: 1 & 4
Egen kommentar: En komination av att få höra hur jag skall utföra det och sen få utföra de själv. För mig funkar inte att läraren hoppar upp på hästen. De för mig säger bara mer att tränaren inte är tillräckligt erfaren för att med ord guida mig rätt.


2. Vill du själv kunna påverka träningsupplägget eller är det upp till tränare att göra en träningsplan?
1. Jag vill vara med och påverka.
2 Jag vill att tränaren gör en träningsplan
3.Tillsammans
svar:3
Egen kommentar: ____________________________________________________________


3. Hur ärlig ska en tränare vara på en skala 1-10 där 10 motsvarar väldigt ärlig? Ska han/hon alltid säga precis som det är eller bara säga de bra sakerna?
Svar: 10

Egen kommentar: Jag betalar för att jag vill ha hjälp då förväntar jag mig 100% ärlighet! Jag vill ju självklart fixa om något är fel :)


4. Är det viktigt att din tränare har meriter/erfarenheter?
1.Ja
2.Nej
Svar: JA! Superviktigt
Egen kommentar: Jag vill ha bevis på att personen i sig är kunnig och någon jag kan lite på till 100%. Mycket gärna en som tävlar aktivt själv.


5. Har kön/ålder någon betydelse när du väljer tränare?
1.Ja
2. Nej
Svar: Till viss del
Egen kommentar: Med ålder kommer erfarenhet :) Hade aldrig tränat för någon yngre än mig själv t.ex.


6. Är det viktigt att din tränare är engagerad utanför träningstillfällena?
1. Ja jag vill att min tränare ska vara med i vid alla tillfällen, såsom vid tävling.
2. Ganska, jag vill att hon/han ska vara engagerad i mina tävlingsresultat men behöver inte alltid vara med på plats.
3. Nej, det har inte så stor betydelse för mig.
svar:2
Egen kommentar: Självklart jättekul att ha en engagerad tränare som kan åka med och coacha på tävling men absolut inget krav :)




Kom ihåg mig?