Galoppfattning - för inner- eller ytterskänkel

Visste ni att Danny sällan förstår när Jeanna fattar galopp? Det är för att jag och J har olika hjälper för galoppfattning. Tänkte därför se vilket som är vanligast bland mina läsare...
 
Fattar ni galopp för inner- eller ytterskänkel? 
 
N

Ytter :)

Vilken tar du?

Bra fråga! Inte en suck. Tänker bara galopp så funkar det bäst, min pålle funkar så.. Haha. Men måste jag välja är det för ytter ;)

Inner, då det kan vara bra för hästen att lära sig det för de msv-programmen så inte rumpan råkar sticka ut mitt bland alla rörelser och moment

Enligt svenska ridhandboken ska man fatta galopp för den inre skänkeln, annars blir fattningen på dubbla spår, men Sverige är typ lite ensamma om detta. Internationellt är det innersittben-ytterskänkel som gäller, detta för att förenkla när man sedan börjar med byten. Men har även hört många som säger tvärt om, man fattar galopp för inner skänkeln just för att underlätta när man sedan ska byta galopp.
Men oftast behövs ju inte så mkt skänkel i fattningen, man fattar galopp för sätet helt enkelt.

Då jag har en import som från början lärt sig fatta galopp för ytter skänkel och även min tränare förespråkar det så fattar jag galopp för den yttre skänkeln helt enkelt :)

Fia

Inner, har lärt mig att det är det bästa.

Sitsen, haha! Sittben och tanken :) Men om jag skulle välja ngn av inner- eller ytterskänkel så är det inner!

Jag tänker, men om man ska välja så har jag lärt mig att fatta för ytter, men dock vet jag att de flästa säger att inner är mera korekt;)

Ytter!
Har oxå hört att man ska fatta för inner för att undvika dubbla spår!
Dock tränar jag för Göran Casparsson, A-tränare (fellow) som tränat bl.a. Kyra! Han har lärt mig att fatta med ytter. Dock ska huvudhjälpen vara inner sittben! Så man ska alltså möta inner sittben mot ytterskänkel! Det är vad jag lärt mig x)

trycker ner inner sittben och drar bak ytter skänkel! fick lära mig på ridskolan när jag var liten att man ska dra fram inner skänkel samt bak ytter, men fått höra på senare år att ytterskänkel ska göra huvudjobbet. men sitsen funkar bäst på min häst :)

Jag lär mina hästar att fatta galopp från sätet, alltså att jag skjuter fram inner höft, tycker det är så fult när man drar skänklarna fram och tillbaka :)

Öhm, jag tror att jag gör det med inner... xD

Svårt att säga, men tror jag använder sätet mest. Skulle jag vara tvungen att välja ben är det nog faktiskt ytter! :)

Innerskänkeln :)

hm, mest inner tror jag. -för att inte putta in rumpan.
Ett tag när Calle hade svårt att fatta (rätt) galopp i framförallt vänstervarvet så hade jag spöt i den handen som jag ville ha galopp i -alltså, ville jag ha vänster galopp så hade jag spöt i vänster handen -och petade till honom i fattningen, och då blev det rätt galopp. Det behövs inte längre men jag använder mig nog fortfarande av innerskänkeln mest.

Jag använde nog båda lite grann samt inner sittben som "lyftande". Sen är det ju lite olika vad man märker fungerar bäst på vilken häst :) Min stora fattar endast för sittbenet, händer ingenting om man använder benen, medans min lilla fattar bäst för inner skänkel med lite drivande ytter.

Inner.. Det var lättast så på min häst när jag köpte henne, fattade nog för ytter förut. Idag föredrar jag att fatta för innerskänkeln.. :)

Ytter har den avgörande rollen för mina galoppfattningar även om innern också finns med på ett hörn (:

Det sägs ju att just galoppknappen är den svåraste när man rider en ny häst, just eftersom det är så individuellt.
jag säger oxå sittbenen och sätet, men om jag vid tillfälle på någon individ måste vara övertydlig kör jag skolboken; fram med inner bak med ytter. för att sedan succesivt komplettera ytterskänkeln med stöd i yttertygel och bara använda inner skänkel. På så sätt undviker jag missförstånd och avbrott när man gör galopp slutorna och även i bytena. =) Vem gör vad av dig och Jeanna då? *nyfiken*

Inner :)

Om jag ska vara ärlig så inte med nån. Sitter jag bara rätt och tänker galopp så fattar hon rätt :)

Sitter till med inner höft.Oj vad glatt överraskad jag blev i morse när Ridsport Special låg i brevlådan!

På hästen jag har nu så förstår han bäst för inner, men med hästen innan så var det ytter som gällde ;) även om jag såklart försöker fatta med sitsen i första hand men ibland får man vara tydligare :) Om jag måste välja väljer jag nog ytter :)

Vilken svår fråga när man började tänka på den. Men skulle nog säga inner.

E

Ytter skänkel, ytter tygel (extra stöd). När jag sålde ponnyn fick nya ägarna problem med galoppfattningen, hon fattade ofta fel vilket hon aldrig gjort för mig efter inridningen. Behövde bara titta på en galoppfattning för att ringa in problemet...

Ytterskänkeln, det jag har fått lära mig på ridskolan en gång i tiden och det har följt med när jag har skaffat egna hästar också :)

Ytter :) fick lära mig det för lääänge sen på ridskolan, och det sitter i. Plus att dem hästarna jag haft fattar typ bara vad jag menar när jag lägger på yttre skänkel.

Yttre skänkeln använder jag tror jag haha.. Men jag tänker liksom bara galopp, så kommer det automatiskt typ, brukar inte tänka på hur jag gör det faktiskt :-)

Innerskänkel och innerhöft

Det blir ytter suttben och inner hoft typ, eller natt... Inte direkt skankeln ;)

Inner.

Använder främst inner av skänklarna. Inget jag tänker på såhär men kom på att när jag ska fatta förvänd så är det helt klart mer ytter. Använder främst den skänkel som jag vill ha galoppen i helt enkelt.

Riktigt spännande fråga du tar upp! Inte alltid man tänker på sånt :)

Olika, min ponny kunde knappt galopp skänkel när hon kom!

Har alltid ridit med fattning inne under mina 23 år på hästryggen..visste knappt det fanns annat sätt, ingen tränare som sagt ngt

Inner :)

My

När hästen är klar i sin utbildning är målet naturligtvis att den fattar för sits och lite innerskänkel. Jag rider merst unghästar och där börjar jag med den klassiska "ridskolefattningen" inner skänkel fram ytter skänkel bak för att göra hjälpen övertydlig. Sen allt eftersom hästen förstår ryttaren och hjälperna överlag blir mindre och finare blir således galoppfattningen det också:).

inner såklart? :o har aldrig ens hört talas om att man skulle kunna göra det på något annat sätt....

Det har jag funderat mycket på sen jag började hålla lektioner. Helt klart nått som kan bli missförstånd med ny häst. Själv sitter jag mest till liksom men om man ska vara övertydlig så stödjande något tillbakadragen ytter och själva hjälpen för inner (så lär jag också ut). Vet inte om inner är så svenskt, är utlandssvensk och har stött på både och. Även ridit western en period och de fattar för enbart ytter och öppnar inner, fast det blir ju inga "dressyrfattningar" av det direkt.

Åh herre gud! Hade verkligen ingen aning om att man kunde fatta med antingen inner eller ytterskänkel!

Jag har alltid under mina 18 år på hästryggen fattat för innerskänkel tillsammans med innerhöft.
Att använda ytterskänkeln känns ju jätte fel! Blir ju nästan som man vill "flytta" undan bakkärran.

Nej, jag fattar absolut galopp med innerskänkeln!!

Ytterskänkeln!

Fattar också galopp med innerskänkeln. Visste inte ens att man kunde göra det på något annat sätt.

Förr i tiden inner, nu ytter men inner ibland på träning om min tränare säger till mig. Ponnyn fattar för båda.

Jag fattar genom att lyfta fram inner höft för attt ge plats åt inner benpar samt yttersänkeln.

För att det inte ska bli dubbla spår måste hästen vara framme för hjälperna och någorlunda rakriktad i kroppen. Grunden i allt egentligen. Men detta gör att seriebyterna blir sååå mycket bättre eftersom man då kan byta för ytterskänkel vilket gör dem rakare. Byter man för innerskänkel så kommer man auotomatiskt dra i innertygel vilket hindrar hästen från att kunna byta rakt och luftigt.

Samma sak i galoppfattningen. Fattar man galopp för innerskänkel så lutar man sig på innerframben och fastnar i innertygel vilket gör att hästen gör en sämre fattning. Inget som trycker på innerbenpar=mer luft åt benen=större, mer bärande galoppsprång.

ALLTID ytter!!

minimal hjälp på inner.

Svårt! När jag hade tävlingshästar som var välridna och lydiga var det med inner, mest en liten touch och skjuta fram sittbenet lite, men nu är jag i England och pluggar och är med i vårt ryttarlag på univerisitetet, där man tävlar på lånade hästar, lite halvsega ridskolehästar, och då är det lite båda. Fram med inner, lite bak med ytter. Vissa får man trycka till med inner och andra med ytter, det är inag av dem som svarar på mina detaljhjälper inte...

Tanken eller inner! Om det är en yngre unghäst kan det bli med båda och rösten! :)

På min häst brukar alltid första fattningen bli en vanlig hederlig galoppfattning- fram med inner, bak med yttre men när hon väl är varm i kroppen och kommit igång så skjuter jag fram inner höft och håller bogarna på plats samtidigt som jag trycker lite med ytter för att hon ska börja med ytter bak, funkar för mig. I bytena sen drar jag bara bak "gamla" inner alltså nya ytter ;)

Oj jag är inte anonym! Linnéa ska det stå ;)

sitsen och ytter ^^

Jag har provat mig fram vad som passar herr ungponny bäst just nu och det är helt klart ytter (y)
Annars har jag alltid använt mig av inner faktiskt ^^'

Man ska lära dom för ytter.

Man fattar för inner o byter galopp för yttre=)

Ytter!

Jag tror jag är lite för lättpåverkad av min kära häst. Visserligen fattar han på min "tanke", dvs jag behöver inte tänka hur jag ska göra mer än att jag tänker galopp så gör jag automatiskt något. Men däremot har jag själv märkt att när jag förtydligar och faktiskt gör något mer än tänker, fattar jag för inner i ena varvet och ytter i andra! Jag tror min kära häst har lurat mig in i ett mönster här! Han har ett bakben han vill trampa ut, och det parerar jag i fattningen genom att använda ytter när "trampa ut -benet" är på ytter, och inner när "trampa ut-benet" är inner! Lättlurade männsika :-)

Tror att jag tar fram inner höft och flyttar bak ytter skänkel pyttelite... :)

Inner av samma anledning som många har nämnt:
undvika dubbla spår. Intressant att se så många olika svar och anledningar!




Kom ihåg mig?