Lysande

Behövde inte vara besviken länge över min lilla häst... Bestämde mig igår för att faktiskt rida dressyr idag också trots gårdagens "monsterpass" för att se om vi inte kunde avsluta med lite bättre känsla än igår. Så tråkigt att ge honom vila, rida i skogen och sånt utan att ha slutat på ett bra sätt.
 
Ändrade lite på bettet, höjde nosgrimman och fixade lite. Snokremmen fick också vara lite lösare. Sedan red jag fram honom med väldigt mycket lösgjörande. Åttvolter, överdriven böjning i sidan (både genom att ställa utåt och inåt) och skänkelvikningar på diagonalen och längs långsidan. Allting med nästan lite glappande, väldigt lösa tyglar. Ville inte ha den där känslan när han verkligen biter sig fast i bettet igen. 
 
Behövde inte oroa mig. När jag väl började jobba honom var han klockren i handen. Jämn i båda tyglar, loss och väldigt framåt. Jag gjorde att galoppjobb med lite längningar och upptag samt ett kortare samlingsjobb. Han är så himla frän nu när han har "fattat grejen" med samling i galopp! Åt höger där galoppen är bäst kan han verkligen samla upp och nästan nästan gå ner i piruettgalopp helt. Kanske inte helt enligt skolboken, men vi gör det "på lek" ännu. Så duktig! I traven blev han ganska öppen i formen, men jag lät honom vara lite eftersom han ändå var så jämn i handen. Ville inte ta någon stid utan så länge han höll sig hyffsat rund på tygeln fick han vara där.
 
Favoritbild från igår! Samla samla...
 

Det är så härligt när man haft ett sånt där jobbigt pass och så fått igenom nåt till dagen efter! Tycker ofta det är dom där jobbiga passen som faktiskt gör störst skillnad.. :)

Härligt! De bra passen gör verkligen att man blir inspirerad :)




Kom ihåg mig?