Tack för alla svar

Över 50 kommentarer på inlägget "inner- eller ytterskänkel vid galoppfattning" och nu 20 kommentarer på försäkringsinlägget - ni är guld värda! Har fått massor av tips och kloka råd om försäkringsfrågan och jag har nu ett visst hum om hur jag ska göra.
 
På tal om något annat så har jag gått helt bet på att finna rundbalshö? Har kollat annonser, sökt på facebook och ringt ett par bönder som jag hade telefonnummer till sedan innan. Hö på rundbal finns ingenstans. Här i trakten kring Dalarna där hela sommaren regnade bort är hö en riktig bristvara. Är det någon som vet var det kan finnas hö på rundbal i Dalarna/Gävle-trakten så får ni väldigt gärna skicka ett mail till mig. 
 
Kontakta mig på: [email protected]
 
Vad är förresten oddsen för att det går in en rundbal i en vanlig (men stor) transport? Jag har en något mindre variant av ett Umesläp B60 (den med sadelkammare). Flyttar givetvis ur mellanväggen! Känns spontant som att det kanske blir lite tajt?
 

Vi har kört 2(!) hörundbalar i ett B60 umesläp utan problem. Kan dock hända att de är en aning mindre än "vanliga" vad nu är "vanligt" är. Vi plockar såklart ut mellanväggen men öven stolpen fram så då får de precis plats. Så att få in en borde gå utan problem, om det inte är några enorma balar då ;)

Jag har kört två stora rundbalar halm i ett helt vanligt släp. Fungerar utmärkt men man behöver vara några som puttar in dem bara :)

Har missat varför du tvunget vill ha rundbal?
Vore det inte mer hygieniskt att ha vanliga balar som du lägger ut allt efter som, du är ju ändå i stallet varje dag?
Om det börjar snöa mycket och blir blött lär ju rundbalen inte hålla sig så fräsch, det tar väl ändå ganska lång tid för en häst att äta upp så mycket hö och då måste du kanske täcka över den när hästen står i stallet- verkar bökigt öht.

Svar: Önskade slippa böket att bära ut balar varje dag... Vårat höförråd är inte i närheten av hagarna tyvärr.
Frida Hallgren

Vi har kört 2 rundbalar på ca 375kg st i vår värmlandsvagn, de gick in utan problem :)

Jag får in två (!) rundbalar i mitt gamla tranesläp om jag tar bort mellanvägg och den främre bommen :)

Vi kör alltid två rundbalar i vårat gamla värmlandsläp! Så i UME-släp borde det inte vara nått problem alls!

Vi kör på rundbal och vi hämtar två åt gången. Nu kör vi vanligtvis med släpvagn men har brukat gått bra med transport:) Då ett enaxlat värmalnds släp

MJ

Om du kör in en stor rundbal till en häst så finns det stor risk att det mesta trampas ned i marken. Foderring runt funkar iofs bra.

Många sätter upp stora slowfeednät på stolpar i hagen, ryms säkert 20kg i de allra största och det borde räcka någon dag iaf.

När vi har sålt rundball så har folk kommit med transporter och hämta och då har det gått in. Pga att sommaren har varit som det varit har inte vi heller någon:-(

Hej Frida!
Jag har samma trailer som dig och kör två rundbalar i den när jag hämtat :)




Kom ihåg mig?