En torsdagsdiss!

Idag tänkte jag utdela en diss. En riktigt stor sådan också! Det handlar om fenomenet att linda två par ben på hästen, och ha benskydd på det andra benparet. Jag begriper inte riktigt varför man gör på detta vis och det måste vara bland det fulaste som finns. Det finns dom som lindar frambenen och har benskydd på bakbenen - och så har vi snäppet värre där man har benskydd på frambenen och lindor bak! Kan någon berätta för mig varför man gör på detta vis?
 
I min värld rider man antingen med benskydd på alla fyra ben, eller med lindor på alla fyra ben. Om man bestämt ska ha lindor, varför inte linda alla fyra ben? Så fasligt lång tid tar det inte direkt att linda på det andra benparet också. Så slipper det se helt galet ut när man rider sedan..
 
Men jag kanske har missat någon poäng någonstans? Är det någon läsare som rider på det här viset, i så fall varför? Det kan väl inte vara någon som tycker att det är snyggt? Nu var inte min bild nedan så beskrivande över vad jag menar, men ni vet vad jag pratar om. Lindad fram, strykkappor bak eller vice versa. 
 
Helt OK!

 
 
Också OK!
 
 
INTE OK!
 

Haha, jag som är dressyrryttare främst har faktiskt använt mig av denna hemska kombination ;)

Min förra häst gick alltid med skydd men vid skada så valde jag att linda för att få mer värme av det.

Min nuvarande ponny har haft det enstaka gånger vid hoppning då hon har varit gallig bak och därför fått lindor där och skydd fram då jag inte vill ha lindor fram vid hoppning utan hellre skydd:)

Är det fel att ha typ vita Catago dressyrskydd fram och vita lindor bak? Så hemskt är det väl inte? ;)

Håller med om att det inte är snyggt. Men jag måste fråga varför man lindar som du har gjort på den översta bilden. Fyller det någon funktion jag inte begriper mig på? (Tänker på jättepaddarna) Jag tycker det ser ut som att man har gått ut för att rida med stallbandagen på... Vill passa på att säga att filmen/filmerna från när ni var och tränade såg supertrevliga ut!

Dissar du hela Segersta nu, eller vad är det frågan om?

Jag håller väl med om att det kanske inte är snyggt, men det fyller väl en funktion. Lindor fram - mer stöd. Skydd bak - mer skydd ifall hästen slår i där. Det är ju inte lika vanligt att hästen stryker sig i fram liksom. Antar att om man har den andra kombinationen så är det för att hästen behöver mer stöd för sina bakben? :)

Att rida med jättepaddar - fyller det någon riktig funktion? För snyggt är det ju inte ;)

Kram, och tråkigt att vi aldrig sågs när du var här!

Svar: Haha knappast. Såg dock kombinationen där, speciellt lindor bak och skydd fram - hemskt fult.
Frida Hallgren

Skyldig! Jag har nog använt mig av alla tänkbara kombinationer.. bara skydd fram, bara skydd bak, bara lindor fram, bara lindor bak, skydd fram + lindor bak och lindor bak + skydd fram haha! Men jag har stallet hemma så det är bara jag som ser det och då gör det inte så mycket ;) Storkillen har det senaste haft lindor bak och neoprenskydd fram för han har varit svullen i ena bak sedan en hovböld och så ska han alltid klia sig på frambenen så lindorna blir så jäkla skitiga hela tiden - smidigare med skydd.

Ha ha...själv undrar jag när "folk" ska sluta att tro att ett litet tygstycke (linda) kan STÖDJA 600 kilo häst?!?!?
Innan någon vetenskaplig undersökning fastställer detta till 100 % så hävdar jag att resonemanget är helt galet.
Att en linda kan skydda- absolut, men STÖDJA...nä...snälla...
För övrigt får man väl göra som man vill- ibland lindar jag BARA för att det är snyggt = fåfäng.
Att linda med jättepaddar tycker jag ser fjantigt ut- som om man har glömt att ta av stallbandagen och/ eller man rider på världens klumpeduns som inte kan hålla styr på benen.
Men smaken är som baken och det skadar i alla fall inte.

Svar: Kunde faktiskt inte hålla med mer.. Har liksom du läst flera undersökningar som visar att man inte kan stödja ett ben med en fleecelinda. Dessutom är det inte alls samma funktion som när vi har stödstrumpa/lindar ett ben på oss själva (vaden) eftersom det man lindar på hästen är senor/ligament och på människa musklerna. En linda skyddar mot slag på samma sätt som ett benskydd, men lite mer heltäckande. Thats it.
Frida Hallgren

Birgitta: Det stödjer väl inte hela hästen på 600kg, men vad jag förstått så ger det mer stöd för benen? Det säger sig väl självt att om man lindar så sitter det tahtare, närmre hästen, mer värme och stöd än om man har ett benskydd som inte sitter lika "tajt" på benet.

Jag har alltid lindor på min häst på bakbenen för att han har spatt och behöver det extra stödet. I paddocken och ridhus går han alltid med bara detta, men när jag rider ut så sätter jag på senskydd fram. Dels för att det skyddar bättre än lindor om han skulle lyckas sparka sig själv och sen har han ett stört överben på insidan av det ena frambenet som skulle kunna börja växa igen vid en smäll, och det är tillräckligt stort redan. Detta är alltså en uttänkt funktion för mig då jag inte vågar låta honom ha strykkappor bak för spattens skull. Dock försöker jag alltid matcha lindorna och skydden och ha en rätt neutral färg, typ brunt då min häst är mörkfux. Håller med om att det inte är det snyggaste, men det kan ha en viss funktion.

Budgetryttaren

Diss att linda så paddarna syns så mycket. Hej 90 talets hööks..
Finns många hoppryttare som gärna har korta benskydd bak och lindar frambenen..

REBECKA: Hur kan du tro att en häst med spatt skulle kunna få stöd av en linda? Spatt sitter i hasleden, du lindar benet?

Håller med :) lindar alltid alla fyra eller så har jag benskydd på alla fyra :P

Nu gör inte jag så, lindar aldrig öht utan har vita dressyrskydd vid träning. Jag är lat nämligen. Hur som helst så sitter jag och ler över att en sådan obetydlig grej ens är värd att diskutera. Nu blir jag sugen på att mixa, just för att vad en annan person sätter på sin häst för skydd och hur dessa ser ut, är fullständigt skitsamma för någon annan. Borde vara. Livet blir så mycket härligare för en själv då.

Svar: Haha och jag älskar hur lättprovocerad du är ;)
Frida Hallgren

Moa

Jag håller med i det att det inte är så snyggt, men bryr mig ej! :) Rider så IBLAND då jag antingen vill spara på tvättningen av lindor eller så har jag endast benskydd/lindor bak för att skydda bakbenen. Men för det mesta har jag alla 4 lindor/alla 4 skydd för att det är också det mest relevanta, i alla fall för ett dressyrekipage. Hade aldrig kommit in på en träning till exempel och haft olika på bak och fram, men när jag är själv i ridhuset så ser jag inte anledningen till varför man inte skulle kunna ha det då det inte är så viktigt att se bra ut medan man presterar och tränar själv.

Jag kunde inte ha skydd fram på min Happy då han hade sitt gigantiska överben på ena frambenet. Så fick ha lindor där vilket jag upplevede inte "tryckte" lika mkt på överbenet. Hade oftast benskydd bak när vi var ute i skogen el blöt ridbana pga att de är mycket lättare att bara spola av skydden...Håller med om att det inte är snyggt men jag gjorde så iaf. =)

Håller med, asfult xD

Jag lindar alltid på träning för tränare men rider med benskydd annars:) skulle inte kombinera... Dessutom ger lindor inget stöd som vissa verkar tro :p

Jag red ibland med senskydd fram och lindor bak tidigare, tyckte det var snyggt :-) nu brukar jag dock hålla mig till samma!

Älskar hur lättprovocerade dina läsare är haha ;)

Herregud. Löjligt att ens ta upp frågan. Å behöver man se så jä-la snygg ut hela tiden på träning. Det är väl ändå träningen och utvecklingen som är det viktiga? Eller?

Jag håller med dig :p Ser löjligt ut. Dessutom kan jag inte rida om jag inte vet att vi ser snygga ut xD även om ingen annan än jag ser xD

gud så provocerade alla blir! ;)

Jag har benskydd fram för att det behövs. Och då är det naket bak. Har jag benlindor är det på alla fyra för att det ska se snyggare ut.

Haha, håller med!! Det ser väldigt konstigt ut. Jag hade så ibland när jag hoppade (har slutat med såna dumheter nu...), men då hade jag lindor runt om och så senskydd över lindorna på frambenen. Så det räkna ju eg inte. :p

Jag har antigen lindor på alla fyra eller skydd på alla fyra. :)

Tkr att det är 1000 ggr snyggare med lindor och skydd än dessa gigantiska stallpaddar du använder, ser bara så fruktansvärt dumt ut. Men håller med om att lindor/skydd på alla 4 benen är det absolut snyggaste.

Håller med dig helt - gräsligt fult! Mår lite dåligt för att jag aldrig kan linda nuförtiden (super geggiga ben som alltid behöver totalspolas efter hagen)så nu blir det bara skydd av olika slag: senskydd (ut i skogen) eller strykkappor/fluffskydd (bana eller ridhus). Att ha lindor är ju så mycket finare men vill hellre att hästen ska få vara ute någon timme extra än att han måste gå in vid lunch bara för att bena ska hinna torka och att jag kan ha lindor på honom. Men snart (?) när det fryser kan jag äntligen börja ha lindor och se lite snygg ut igen ;D

Fast i detta fall är det du som provocerats av hur andra lindat sina hästar eller inte. Jag tror inte du skojade om det? Jag provoceras av ytlighet i ridsporten. Alltså när andra, som du i detta inlägg, provocerats av hur andra klätt sina hästar. Om du bara skrev i syfte att få reaktioner blir jag glad, för om någon på riktigt blir upprörd över det undrar jag vad man ägnar sina tankar åt. Inget elakt med mina kommentarer nu alltså utan jag tycker bara fler människor ska reflektera över vad man lägger sin energi på och inte. Man blir lyckligare av det.

Svar: Jag har inte provocerats alls, men tyckte att det var rätt dött på kommentarsfältet senaste tiden och vet vad jag ska skriva för att väcka läsarna serru ;)
Frida Hallgren

Inget jag direkt bryr mig om. Snyggast är det väl med lindor tycker jag (och den enda anledningen till att jag lindar mina hästar är för att det är snyggt, inte för att det igentligen fyller ngt behov) kombinerar säkert skydd och lindor också, tänker inte ens på det. Jag bryr mig i det stora hela inte om hur andra gör heller.

Då får jag be om ursäkt för att jag hade så låga tankar om dig som trodde du menade allvar med inlägget. Det är dåligt att läsa åsiktsinlägg när man är på dåligt humör.

Har så av den enkla anledningen att vi använder BoT-paddar på vår häst bak, varav alltid lindor där, o att man av lathet inte orkar linda runtom jämt. Kunde inte bry mig mindre om vad andra anser om utseendet på det :)

Håller med dig tycker också att det ser dumt ut med olika fram och bak :P

Jag rider bara med framskydd för att min ponny inte trivs med bakskydd!

jag har bara stryk kappor bak när jag är hemma och rider ut, vid träning och tävling åker benlindor på eller dressyrskydden, på alla fyra såklart!

Alltså haha jag kan nog inget annat än att skratta.. Det märks att det var någon typ av reaktion du ville ha av detta inlägg för det är ganska löjligt. Tycker precis som du att utseendemässigt är det fult men jag ger fullständigt tusan i om någon har skydd och lindor på sin häst så länge jag själv inte har det.. Sen ur en mer faktamässig synpunkt så ska du veta att linda så högt eller ha paddar så högt upp på hästens knän som du har kan ge problem med karpaltunneln bland annat en av sveriges bästa equiterapueter pratar mycket om detta.. Så i ett sådant fall kanske skydd fram ur den synvinkeln är riktigt bra och ganska smart :)

Jag rider ofta med lindor bak och skydd fram. Dock kanske inte när jag tränar för tränare. Det är kanske fult men fyller en funktion, har även ofta boots endast bak, ser ju också lite konstigt ut men fyller en funktion..

Snacka om att du vet vad du ska skriva för fiska kommentarer ha ha

Princip 99% av värlscupsryttarna i hoppning, trimmar med lindor fram och skydd bak. Det som jag tycker ser riktigt larvigt ut är när folk sätter bara boots bak eller runt om vid ridning= amatörmässigt!

Hjälp vad lång svans han har på mittenbilden..

Finns inget fulare än att kombinera skydd och lindor!! Och lindar man ska paddarna vara höga och sticka ut så att de skyddar benen bättre vilken också är snyggast! :)

Haha förresten är det ju danny på bilden längst ner ;)

Svar: Haha ja, I HAGEN ;)
Frida Hallgren

Jag har benlindor fram o unghäst skydd bak när jag hoppar. Detta för att jag vill ha bättre stöd för frambenen i hoppningen än vad "vanliga" skydd man har i hoppningen ger. Rider jag markarbete eller longerar är det antingen lindat runt om eller "snabb" dressyr skydd. De sitter även på när jag rider ut. Tycker min variant av kombination lindor fram o skydd bak är okej, men inte kombination av dressyr skydd o lindor. Då får det vara antingen eller ;)

Håller helt med dig. Allra hellst i dressinen. Men jag håller även på med travsport. Och där brukar vi kunna ha gamascher bak och lindor fram om hästen slår sig fram. Oftast blir det lindor om man inte sätter på framskydd då. Men annars skulle jag aldrig föredra att ha en av varje;-)

Haha! Jag håller helt med dig! Skulle aldrig tänka tanken att linda två ben och ha benskydd på de andra två...

Jag har faktiskt ridit med skydd fram och lindor bak under en längre period, men då enbart i hoppningen. Jag vill ha skydd fram för att de skyddar senan bättre om de skulle råka trampa sig själva i landningen, samt att de bör vara öppna på framsidan. Att jag hade lindor bak berodde på att min häst har ett väldigt fult överben på vänster bak, som jag ville skydda. Därav valde jag att ha lindor bak, men jag håller med, det är inte speciellt snyggt :P Jag använde alltid svarta lindor så att de inte skulle synas :P Nu har vet konstaterat att hennes överben inte är aktivt, och att jag inte behöver vara speciellt orolig för det, och därför kan jag numera rida med vanliga strykkappor bak vid hoppningen :)

Hahaha! Jag gör precis som du tycker att man inte ska göra :P Fast sen är jag väl ingen dressyrryttare iofs... Jag har i alla fall en legitim anledning till varför jag bara lindar frambenen: pga hästens tidigare senskada. Har eg aldrig lust att linda pga tidsåtgången, så när jag lindar är det av nödvändighet och då blir det bara de ben som behöver lindas.

Jag kan dock hålla med om att det är mycket snyggare med lindor på alla fyra :)

Älskar att folk engagerar sig så mycket över denna extremt viktiga fråga! Haha! Håller definitivt med om att det är snyggare med enhetliga skydd, men rider själv ofta med lindor fram. Detta beror endast på att min häst lyckast få dubbla överben precis där senskydden sitter fram = får skav om man inte lindar eller rider med ludd i skydden. Hon brukar även bajsa 720 ggr och jag är inte ett så stort fan av att tvätta lindor = skydd bak som går att skölja av. Vid träning och tävling är det dock en helt annan femma.

Jag lindar min häst för att hon inte ska svälla eller Back on Track stallpaddar efter hårt arbete..




Kom ihåg mig?