Valle låser upp boxdörren

Stallets utbrytarkung visar hur det ska gå till. Han är inburad bakom galler just för att om han har fönstret öppet (som på filmen) så gör han precis såhär:
 
 
 
Haha! Alldels för smart för sitt eget bästa.
 

hahaha! alltså gud vilken smart häst Jonna har

J

Blev rent förskräckt utav att se att ni har täckeshängare direkt nedanför en öppningsbar lucka. Det är relativt vanligt att vi får in hästar med käkfrakturer som är orsakade av just täckeshängare på boxen (jobbar på djursjukhus). Det räcker att hästen fibblar lite med täckeshängaren i munnen, det kommer in någon i stallet och hästen rycker upp huvudet, pang så är käken av... Värt att fundera över när ni har era luckor öppna.

Svar: Jag har alltid min lucka stängd men ska absolut ta upp detta med dom andra. I dagsläget är det dock fullt av täcken på hängarna så då kommer dom inte åt den.
Frida Hallgren

Haha hjälp vilken smart häst!

Haha, min ponny öppnar också box dörren ( vi har öppet i alla boxarna så inget galler på nån vägg) så har fått sätta dit extra lås!

Det spelar ingen roll om det är fullt med täcken på hängarna. Dom kan pilla på dom och fastna, något jag tyvärr fått se resultatet av.

ruskigt smart! Men jag reagerade också på täckeshängarna, fy så hemskt om dom fastnar! Täckerna kan dom ju lätt slita ner och komma åt..!

en sån smarting ;) min lärde sig en riktig fuling i förra stallet -nämligen att haka av grinden på hagen :O hände flera gånger, ibland när man var på väg ner till honom och man i hans tycke inte var tillräckligt snabb ><

Haha vad smart!

ååhhh min smarta prins <3

Min pålle drog ner en sån täckeshängare en gång haha, ingen aning om hur! För hästen hade inte en skråma och täckeshängaren låg snällt på marken (och alla täcken..). Han har monterat ner fönstergaller också ;)

J

Skönt att höra att du brukar ha din stängd :) Käkfrakturer är ju inte bara fruktansvärt för hästen, dyrt och otroligt onödigt. Man kan stå där med en häst som man eventuellt aldrig kan lägga bett i munnen på igen. Och en täckeshängare är trots allt relativt lätt att montera av om man vill ha sin lucka öppen :)




Kom ihåg mig?