Lite avvakta

Det var i lördags Danny gjorde illa sig och idag är det bättre. Han kom då in från hagen lite halt, svullen och varm i en bakkota. Dagen efter var han ganska kall i benet, svullnaden hade gett sig (mycket efter intensiv kylning) men fortfarande lite oren. Det är ingen hälta, men han tog lite kortare steg och det syntes att han inte tog för sig lika mycket som vanligt. Han har stått på box sedan dess, prommats 3 gånger om dagen och allt enligt min veterinärs rådgivning.
 
Redan idag var han bättre, inte varm eller svullen. Fortfarande lite stel i bakbenet och trampar inte igenom lika mycket som vanligt (detta är i trav, ohalt skritt). Men bättre även i traven. Ringde och pratade med min veternär som gav oss en rörlig tid på kliniken som vi får vid behov - i övrigt avvakta. Han ska nu inte tittas i trav på ett par dagar utan bara skrittas, eventuellt gå en stund i hage om han är lugn och så får vi ha is i magen. Blir han bättre så har han förmodligen trampat snett i hagen och kanske vrickat till sig efter denna springtur - och då går det ganska snabbt tills han är bra. Skulle han fortfarande röra sig lite ojämnt eller att han blir sämre åker vi in med honom. Bättre att titta en gång för mycket än för lite. 

Det låter som han gjort samma sak som min gjorde tidigare i höstas. Min kan vara lite galen i hagen, kom in varm och lite lite halt. Pratade med min vet, sen stod han inne i box och gick 2ggr/dag i en vecka, sedan stod han inne en vecka till och skrittades uppsuttet minst 1h/dag på hårt underlag raktfram. Värmen och hältan var borta bara efter 3dagar men OM det är något så går det lätt upp om man läpper ut och de blir glada och busar till det ;) det jag ville komma till var iaf att efter dom två veckorna med box+skritt har han varit klockren hela hösten/vintern så oroa dig inte för mycket det går säkert över med lite vila! :)

Så himla tråkigt! Man blir ju så orolig för dom också.. Men skönt att det är bättre iaf och hoppas det fortsätter åt det hållet, håller tummarna :)

Ida

Varför ville de ej röntga?

Svar: Varför röntga när det inte finns någon som helst misstanke om fraktur? Är läget oförändrat i slutet av veckan åker vi in och först då blir det aktuellt främst med UL och eventuellt röntgen.
Frida Hallgren




Kom ihåg mig?