Så trött på att bo hemma

Ursäkta men jag blir galen. Tack och lov jobbar jag ofta kvällar och helger, så jag träffar inte familjen sådär jättemycket i och med att brorsorna går i skolan på dagarna och mamma och pappa jobbar dagtid när jag själv är ledig.
 
Men nu orkar jag snart inte mer, seriöst. Vi bråkar om allt, om att jag lånar bilarna (och när jag sa att jag ville köpa egen så var det också idiotiskt). Om hästen, om städning, om allt. Dödar mig själv i ren frustration snart. VILL BARA FLYTTA HEMIFRÅN. Ha en egen lägenhet, sköta mig själv. Så som det ser ut nu med dom timmar jag har i backen + boendet så skulle det gå ihop, om än knappt. Längre fram i vår när jag får förlita mig på bara boendet vet jag inte... Förmodligen inte. Samtidigt, ringer jag chefen och ber om att få bli introducerad på fler boenden som jag kan gå som timmis på så borde det fungera. Då har vi problem 2, jag måste ha en egen bil. Boendet jag jobbar nu på ligger långt utanför stan och enda lösningen är att jag har bil.
 
Bil, lägenhet och häst med dyr månadstaxa. Det är svindyra pengar och ärligt talat vet jag inte om det går att få ihop. Men just nu är jag beredd att göra vad som helt för att det ska fungera. Åhhhhhh......

Någon som precis bråkat med sina föräldrar haha....

Sitter i EXAKT samma sits, menar EXAKT.
Vill bara BORT, få distans då som du säger, vi bråkar om ALLT, och inga små bråk heller. Men att som timmis, om än en väl inbokad sådan ha råd med lägenhet, bil OCH häst...! Ja det är inte det lättaste...

L

Vet precis hur det känns! Betalar du något för att bo hemma? Kanske vore en lösning att betala lite iallafall, så känner föräldrarna att de får något också för att du bor kvar, om du förstår.

Dags att skaffa ett vanligt heltidsjobb?

Svar: Haha är det här ett skämt eller?
Frida Hallgren

Jag kan verkligen inte bo ihop med min mamma, men det fungerar kanon med farsan, så jag kommer nog aldrig flytta hemifrån.. Haha! (23 år gammal)

förstår också EXAKT vad du menar, för är i samma sits. Suck :(

Köp en bil först och sedan jobbar du så mycket du kan så du har en "buffert". Sedan kan du söka lägenhet

Jag har det tvärtom! haha! Flyttade hemifrån på riktigt för två år sedan, innan det bodde jag på internat på gymnasiet. Så lite självständig var jag allt redan då. Började jobba i ett stall i Sörmland, vitt jobb, men de lyckades ändå skinna mig på varenda krona tills jag hittade ett riktigt jobb :) Nu bor jag billigt hos min sambo, men det är ändå tufft att bygga upp en buffert och samtidigt ha häst. De är ju inte billiga i drift direkt! Och bil, jag köpte en fin Audi från -99 för ett drygt år sedan och tog lån hos pappa. Nu är den trasig och kommer kosta 7 till 10 tusen att laga. Bo hemma och spara pengar? Ja, tack! ;)

Det finns för och nackdelar med allt.

Du har sedan du gick ut gymnasiet haft en fantastiskt fin chans att spara ihop till många fina saker och har även FÅTT mycket som kostat en hel del pengar av dina föräldrar- för jag antar att du varken köpt transport eller häst för egna medel?

Men det börjar kanske bli dags att få vingar och skaffa något eget?

Er relation kommer säkert att förbättras med 200 % när ni inte bor under samma tak och du får bestämma helt över allt i ditt liv.

Visst får du vara beredd på att sänka din standard- kanske inte kunna åka utomlands, träna lika ofta osv men är du bara beredd på detta så tror jag att du kommer att tycka att det är värt det.

Dina planer på att köpa ett föl lär du förresten också få skrinlägga men som sagt- det finns för och nackdelar med allt.

Idag är det för övrigt köparens marknad så du kan köpa en hyfsad bil för ganska små pengar- det beror ju så klart lite på dina krav.

Vet inte hur lätt det är att få lägenhet i dina trakter eller vad de kostar men du är ju inte rädd för att hugga i så du klarar det säkert.

Svar: Hästen betalade jag själv genom ett lån av mina föräldrar. Jag betalar tillbaka minimum 2000 kr varje månad till mina föräldrar av detta lån, så dom pengarna sätter lite käppar i hjulet eftersom den kostnaden inte försvinner bara för att jag flyttar hemifrån. I övrigt ger jag upp vad som helst, föl och allt bara jag kommer härifrån.
Frida Hallgren

Men du jobbar ju jättemycket? Jag klarade av att ha häst med CSN och lite extrajobb, är du säker på att du inte får ihop det?

Som sagt; till din fördel har du 2 saker; det finns mycket jobb som du kan ta och du är energisk och inte rädd för att arbeta.

Med dessa förutsättningar kommer du att klara dig galant och nu HAR du ju redan det mesta som du behöver- möbler kan man köpa billigt och allteftersom, det är ju lite tjusningen också- att ta det lite i taget.

Goda nyheter! Det GÅR faktiskt om man bara vill och lär sig att pussla med både pengar och tid:) Jag pluggar, har CSN och jobbar extra utöver det. Har häst, bil och lägenhet. Nu är min egen hyra väldigt billig iofs eftersom det är en bostadsrätt men det är en två och du behöver kanske bara en etta till att börja med? Bilen köpte jag för 10k, har dragkrok så jag kan dra hästen med den. "Snålar" väl egentligen inte med någonting förutom att jag inte tränar lika ofta som du. Däremot festar jag nog mer och shoppar mer grejer till mig själv:) Du kanske kan sänka ditt lån till dina föräldrar med hälften så länge du inte har ett fast jobb? Tror du skulle fixa det galant!

Det är tufft, särskilt om man som jag betalar ALLT själv och inte skjuter över bilkostnader på föräldrarna.

Men det går och det är värt det. Mitt råd är också att bygga en ordentlig buffert som inte ska användas till roliga inköp som utrustning utan nödvändiga, laga bil och häst.

Kämpa på, det blir bättre! :)

Klart du klarar flytta hemifrån!

Gör en lista med för och nackdelar med att bo kvar hemma/flytta hemifrån. Gör också en budget med lite olika premisser (tex med hur mycket pengar du får in, med olika boendekostnader etc).

Sedan får du fundera;)

De flesta unga vuxna som bor kvar hemma betalar ju inte så mycket som de egentligen borde göra (och det gjorde inte jag heller...). Här är en bra länk för att se vad man borde betala:
http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Dina-pengar/Kostnader-for-att-bo/Kostnader-for-ungdomar-som-bor-hemma/Lonekontokredit/

Jag flyttade hemifrån direkt efter min student men har jobbat 100% ända sedan dess också. Jag bor i jättefin lägenhet med minimal hyra, Har min häst i ett toppen mysigt stall där jag har en låg stallhyra och nära avstånd hemifrån. Jag kan to m lägga unda lite spar pengar varje månad och ändå få vardagen att gå ihop, trotts at jag faktiskt även hade två hästar under en period. Det GÅR bara man vill:) Lycka till!

F

Jag har det precis tvärt om, köpte en lägenhet i våras för att jag "trodde" att jag ville flytta hemifrån, har väl aldrig haft speciellt svårt med att komma överens med mina föräldrar - tvärt om men som 20-åring kände jag väl kanske att det var dags att skaffa något eget. Har hållit på att renovera lägenheten under hösten ( med hjälp av mina föräldrar) och har bott hemma under tiden. För några veckor sedan blev lägenheten färdig och den blev PRECIS så fin som jag hade föreställt mig och jag borde vara lyckligast i världen. Problemet? Jag har upptäckt att jag inte vill flytta...
Även om det kanske känns så nu så kan jag lova dig att det här med att flytta hemifrån inte är så kul som det låter.. Att helt plötsligt behöva städa, laga mat,diska, planera, få se pengarna lämna bankkontot för allt annat än roliga utgifter lika fort som de kommer in, åka och köpa mat, åka till och från hästen, försöka planera in tvättider osv osv det tar TID. och för att inte tala om ensamheten, det är så otroligt ensamt och tyst.. Antar att det kanske är en vanesak men som det är nu hade jag gärna flyttat hem igen, bara kunna krypa upp i min säng "hemma" och få slippa allt ansvar som tynger en igen, bara kunna gå och köpa en dyr sak till mig själv eller min häst utan att få dåligt samvete eller behöva tänka på att man nu kommer ha svårt att få ihop pengar till någon annan tråkig "måste-utgift"... Så ja, även om det många gånger kan tyckas fruktansvärt att bo hemma och föräldrarna är hemska så finns det många fördelar som är värda att överväga också ; )

Känner igen din situation och är själv liksom du oerhört glad att man jobbar udda tider.

Börja med nån liten skitlägenhet först, kolla upp om det finns nån på blocket tex om det är nån som ska flytta utomlands eller så nåt år som du kan bo i.

Andra tipset är väl att om det är möjligt för dig att låna bil att dra med att du istället köper en liten billig bil som drar lite bensin. Och kolla upp typ försäkring noga, där kan man "tjäna" många kronor.

Sen är väl hästdelen den svåraste att snåla med, det är väl träning isf bara
Lycka till!

Vad skulle vi ta oss till utan våra underbara föräldrar?! Dom är ju trots allt det bästa vi har och tryggheten man känner hos dom finns väl knappast någon annanstans. Jobbiga är dom ibland, men när man flyttat och fått distans så älskar man dom mer än man nånsin gjort innan.
Du får hitta kärleken att dela ekonomin med det är ett hett tips :)
Skämt å sido, det är guld att bo hemma. Inser det nu när man flyttat...
Ibland tänker jag att jag ska sälja hästarna, men dom håller ju ändå ångan uppe och ger så mkt glädje!

Jag flyttade hemifrån när jag var 15 (internat i rättvik) sedan dess har jag bott hemifrån och det är så skönt. Flyttade ju dock till Norge direkt efter studenten med bra jobb men dyrt boende, det gick ju såklart ihop då lönen i Norge är super. Medan jag var där köpte jag min bil..efter att ha varit i Norge 1.5 år bodde jag hemma ca 4 månader det var inte kul. När man väl flyttat vill man inte hem igen. Så fort jag fått ett jobb så jag kände att jag klarade mig flyttade jag till Ornäs, billig hyra och nära till jobb. I slutet av 2011 köpte jag ju Happy, då hade jag fast jobb och inga problem att betala allting. Dock är ett tips att alltid betala dina räkningar den 25e (om man får lön då) så man vet precis hur mycket man har kvar, har du autogiro på något se till att allt dras samma dag. På så sätt får man mer koll, sen kan de ju självklart uppkomma andra utgifter men alla de "vanliga" kan man ju betala samtidigt. Sen om du ska ha bil är ett tips att skaffa tex JET kort, då kan du tanka och fakturan kommer nästa månad om de skulle krisa sig med pengar..!

Lite tips bara :) Tror du klarar av att flytta, är inte hyrorna ganska billiga i kvarnberget? E ju fortfarande nära till stallet då!

Lycka till ! kram

Mitt beslut att skaffa eget var nog det bästa jag har tagit. Jätteknappert ibland när hästen behöver saker men att kunna rå om sig själv, vara ifred när man behöver.. det är guld värt! Försök spara en buffert först innan du flyttar ut så du har lite i backup om det händer något. Den tabben gjorde jag och det var inte roligt ^^

Jag förstår precis!! Är jobbigt å bo hemma när man är vuxen å måste få ha eget utrymme. Själv arbetade jag på industri me bra lön innan. Blev varslad i somras å sedan dess jobbar jag på timme som personlig assistent och extra på ett lager. Har tävlingshäst, bil, transport och lägenhet(dock en etta). Det går om man vill men visst är de kämpigt. De jobbigaste är å inte ha råd å kanske träna precis så mycket jag vill eller köpa "allt" jag vill ha som jag kunde innan, utan nu behöver jag planera mer. Vissa månader får jag ut mycket pengar, andra betydligt mindre så de gäller ju å få ihop en bra buffert... Btw, läser knappt några bloggar men din är jag nästan beroende av, du skriver jätte bra!! Lycka till:)

Det kommer att kännas dyrt att flytta hemifrån, men du har ju ändå en fast inkomst så det är jag övertygad om att du klarar det! :)
Som någon skrev tidigare, kanske du kan få minska avbetalningen på ditt hästlån? 2000:- är mycket pengar varje månad och jag gissar på att det är rätt så många månader kvar innan hästen är betald.

Sätt upp som ett mål att du ska flytta om ett halvår och under det halvåret så ser du till snåla som tusan, spara varje krona och så köper du dig en bil och kanske blir det även över till en liten buffert.
Sen sätter du dig ned och göra en ordentlig budget. Du ska helt enkelt räkna ut vad du och ditt liv kostar dig varje år.
Räkna ihop alla "fasta" (en del är ju ganska rörliga) kostnader så som:
Hyra + el
Hemförsäkring
Internet
Mat (du kan ju bestämma hur dyrt du ska äta, det går att leva billigt)
Förbrukning (schampo, toapapper, diskmedel osv)
A-kassa
Mobil
Kläder
Bilförsäkring
Bilskatt
Bilbesiktning
Stallhyra
Hovslagare
Mat till hästen
Vaccinering/tand- och vet-koll

Sedan budgeterar du även för att kunna köpa nya däck till bilen och ev reparationskostnader, ev extra vetkostnader för hästen, övriga nöjen osv. Helt enkelt ALLT som kommer att kosta dig pengar under ett år. Sedan delar du detta med 12 och vips så har du en månadskostnad för ditt liv. :) Låter kanske tråkigt, men det är otroligt skönt att veta att när bilskatten ska betalas en gång per år så finns pengarna redan på räkningskontot istället för att man den månaden ska behöva punga ut med +2000:- extra i räkningar.

Jag har aldrig haft ett välbetalt jobb, men har alltid klarat att bo själv, haft bil+transport, häst osv, men det hade aldrig gått utan att ha en ordentlig budget. Sen får man väl åka hem och äta middag hos sina föräldrar då och då. :)

Skaffa en rik snubbe!

När jag flyttade hemifrån första gången flyttade jag till en liten lägenhet på en dressyranläggning och tog hästen med mig dit. Jobbade 75% på ett"vanligt" jobb och jobbade av en del av hyra/boxplatsen på gården genom att mocka, släppa in, fodra då och då etc. Jag jobbade skift/obekväma tider på mitt vanliga jobb så det funkade väldigt bra.
Finns rätt många stall som gärna ger en lägre hyra/ingen hyra mot att man tar några stallpass, så även om där inte finns boende på plats så är i alla fall hästens boende kirrat :) Man lever ju inte fett men jag behövde aldrig känna att oh shit nu klarar jag mig inte denna månaden.
Men visst kräver det en bil, jag skramlade ihop till en gammal Volvo 745, visst ingen snygg bil men billig att laga och bra att köra med hästsläp!
Och relationen till mina föräldrar blev sååå mycket bättre, efter en tid, man behövde liksom lite distans och en paus ifrån varandra. Nu är det riktigt trevlig att träffas!
För att ha råd att träna och tävla, tränade jag andra på min lediga tid. Höll lite lektioner, red någons häst etc.
Lyckat till!! :D

Det är klart att det går, du får visserligen omprioritera lite, men så är det. Jag är 21 och har sedan ett år tillbaka egen lägenhet och häst i Stockholm! :)

E

Jag har imponerats av att du till synes (ja fram till nu ;) ) problemfritt kunnat bo kvar hemma så länge! Det är verkligen helt fantastiskt att ha ett eget hem.

Däremot så tycker jag att du som satsar så mycket och lägger så mycket pengar på träning, transporter och dylikt att verkligen tänka igenom det. Är du beredd att eventuellt skära ner på träningar? Stå över några tävlingar för att du inte har råd?

Säg att motorn rasar på din rostiga blå från senare inlägget, det kostar massor och med liten marginal i budgeten så blir det väl tyvärr därifrån du får ta oväntade kostnader om du inte kan spara ihop en rejäl buffert.

Du har ingen kompis du kan sova hos ibland så du kommer hemifrån lite oftare?

E

Ber om ursäkt om min förra post lät lite "men lilla gumman du förstår inte", det var inte alls min mening!

Jag har en bil som är värd ca 60 nu, häst och snart boende igen (lgh såld, väntar på huset nu..). Och jag pluggar 100% (studielån alltså) och jobbar 25%. Det går bara man vill, men visst fasiken är det tufft! Har inte råd med dyra träningar och grejer, men det blir lite nu & då och jag har turen att ha min hemmatränare gratis... :) Du fixar det här!!

Ett tips är (om du inte redan gör det) att göra en hästkalkyl. Jag har en där jag fyller i allt från stallhyra och foder till träning och shopping (se hur den ser ut här http://warnmarks.se/?p=7932). Det är skrämmande att se hur mycket pengar hästen egentligen kostar och nu när jag skriver upp ALLT jag köper till honom/stallet inser jag att man kan spara mycket där.

En kalkyl till sig själv är inte heller helt fel att göra. Bra att ha koll på hur mycket allt kostar helt enkelt:)

känner igem mig som fan.
Är själv 23 år och bor hemma hos farsan.
Ofta känns det som han isolerar, kontroletar samt skrämmer mig för saker och ting.
Hur fan ska en kunna bli självständig när ens förälder hela tidrm skrämmer en.




Kom ihåg mig?