Svar på frågestunden del 1

Här kommer del 1! Resten av svaren kommer imorgon förmiddag.
 
Tips på övningar för att ställa igenom hästen ordentligt? Hur lösgör du Danny? Alltså jag kör inte så mycket "övningar" när jag tränar.Jag mer sitter i sadeln och kör mitt race, rider igenom lite rörelser och känner på hästen överlag. Känns han inte lösgjord rider jag i låg form till det känns bra, det kan innebära ett helt pass i låg form ibland.
 
Hej Frida! Otroligt fin blogg du har! Jag undrar om du kommer att fortsätta med lite hoppning på Danny när han kommer igång igen? Och hur lägger du upp en bra planering för att hålla Danny i bästa trim?
Tack för en trevlig läsning :)
Kram
Tack så mycket! Det värmer att höra. Danny tränar ganska korta pass men med hög intensitet. Ogillar att sitta och nöta i en timme på mjukt underlag, på saker som oftast inte blir bättre bara för att man håller på längre tid. Han går väl en 3-4 pass i ridhus, någon uteritt och resten vila under en vanlig vecka. Om det blir hoppning får vi se! Nu är fokus att han ska bli frisk och sedan sättas igång för tävling under våren, då blir det väldigt mycket arbete med byten etc. och jag vet inte om det blir tid för hoppning, det återstår att se.
 
Hur lång är du och hur mycket väger du? :)
Jag har gått ner ganska mycket sedan ni såg mig sist, blev trött på att vara ur form. Nu väger jag 56-57 kg till mina 164 cm. Känns bra!
 
Hur ser igångsättningsplanen ut för Danny?
Dom hästar jag har haft som har ledbehandlats har efter återbesök och friskförklaring skrittat en vecka rakt fram, travat en vecka rakt fram och sedan galopperat en vecka rakt fram. Därefter som vanligt, om än ta det lite lugnt med dom böjda spåren. Antar att det blir något liknande för Danny!
 
Hur får man hästen att gå i en fastare form? Superbra blogg, kram!!
Man rider bättre! Ta hjälp av en tränare. Kram!
 
Hej!
Du har en jättebra blogg verkligen! Har du några bra övningar för en häst som snart ska börja gå la?
Som jag tidigare skrivit, det här med "övningar" är inte min grej. Träna mycket på rörelserna på linjer som dom ligger i LA-programmen.

Hur högt har du tävlat?
FEI elitnivå (SM) på ponny, MSVC på storhäst.

Hur högt hade Klas tävlat?
Han hade gått internationellt med en junior och St. George med vuxen ryttare. Utbildad GP.
 
Hej! Tar du analys på ditt grovfoder och gör en väl uträknad foderstat?
Har analyserat hö men gör ingen "väl uträknad foderstat" efter den. Ser till så att det stämmer någosånär och sedan fodrar jag efter hur hästen ser ut i kroppen.
 
Var vintertäcket från Horze värt pengarna?
Håller värmen, väta, passform mm??
Det är svinbra. Läcker inte, suverän passform och jättevarmt. Bästa täcket jag köpt!
 
Hur lärde du Danny galoppombyten? :)
Han håller fortfarande på att lära sig. Genom att bryta balansen från exempelvis förvänd och ge beröm när han byter rent.
 
har du haft pojkvän? :)
Japp
 
har du några tips på bra övningar för stela hästar?
Rid mycket lösgjörande arbete. Variera formen, mycket låg/rund form. Stretcha ordentligt i sidorna med skänkelvikningar.
 
Är du singel? ;) om ja, "dejtar" du någon/har någon på g? Om nej, berätta om din pojkvän :)
Haha! Ja jag är singel, pass på dejtande och "på g". Möjligtvis något åt det hållet ;)
 

Tråkigt.. Du svarade ju på långt ifrån alla frågor, trots att de var inskickade innan 20.00... :/

Svar: Men snälla, det står ju "del 1"? :)
Frida Hallgren

Tyckte att du såg smalare ut på senaste bilderna.

Startade inte du och pre'n msvb eller har jag fått för mig det bara..

Apropå att gå ner i vikt, passar stövlarna fortfarande trots viktändring? Mina tolererar iaf inte att jag går upp ett gram, sedan börjar vaderna krampa ^^

Hejja dig och hoppas Danny läker fint!

Men du ändrade ju på några av frågorna, bland annat den första som skickades in, om jag säger så då..

Svar: Haha men va? Alla frågor är precis som dom blev skrivna.
Frida Hallgren




Kom ihåg mig?