Trampträning "något steg fick vi till"

Tänkte visa allra första trampvideon! Nu innehåller den nästan inga tramp alls för det är hemskt svårt att få till det utan någon som hjälper oss från marken, men vi tränar på. Egentligen är det kanske inget att visa, men varför inte låta er vara med från allra första början i inlärning av dessa nya krumelurer. Tänk om ett år, då kan man kika på gamla filmer och konstatera att "tänk när vi tränade på det där, det kan vi ju nu!". Låt oss jobba lite framöver så får ni förhoppningsvis en rejäl skillnad snart :) Danny är alltså total nybörjare på detta och har precis börjat förstå att bromsa+framåt=trampa till. Det blir något steg här, och något steg där. Ibland blir det nästan ingenting, men sålänge han tänker "kortare steg" och bromsar upp lite i något slags brysselsteg är matte nöjd!
 
Som med nästan alla rörelser Danny har lärt sig sedan han kom (förvänd galopp, enkla byten etc.) så brukar det krävas att han får en "aha det är så ni menar!" innan han gör grejerna på riktigt. Just nu förstår han inte vad vi vill, men så snart han gör det brukar han ha väldigt lätt för sig. Vi tränar vidare sålänge så får ni se skillnad snart.
 
Glöm inte ändra till HD kvalité..
 

Nej men så duktig han är ändå! Ser helt lugn ut och skrittar så avspänt mellan trampen. Visst är det inte mycket till tramp men väldigt roligt att du delar med dig från allra första början och inte hållar på videos bara för att han inte har lärt sig riktigt ännu. Eloge till att vi får se och jag tror absolut att det kommer att vara stor skillnad om bara ett par månader! Jättekul att se.

Heja heja! Kul att se :)

Alla är vi barn i början. Detta är ändå bra om ni inte tränat så mycket på det. Min upplevelse är att om hästen lär sig trampa så har man nytta av det i övriga ridningen också. Så keep up the good work! :)

Är övertygad om att han piafferar klockrent på nästa film du lägger ut, tkr ni alltid utvecklas i rasande fart xD

Ser jättebra ut, fina reaktioner i inner bakben när du ber om tramp så polletten ramlar säkert snart ned!
En helt annan sak, mun- och formproblemen du fick på tävling senast, har du sett till de hemma efter tävlingen någonting eller var det ngt som hörde hemma på just denna tävling och aldrig dykt upp vid annat tillfälle?
Jag är själv i läget att jag sätter för mkt tryck inne på banan just nu och klämmer, vilket gör hästen spänd och ligger på... Galet irriterande, eftersom jag aldrig gör det på hemmaplan... Rutinfråga säkerligen, jag har tävlat för lite på denna nivå för att verkligen rida som jag gör hemma (och vill så gärna visa upp hur häftig min häst är när hon går med fullt tryck, bara det att inte visar vi ngt tryck när jag istället klämmer eller driver för hårt...)

Vad söt han är! hoppsasteg-aktigt ^_^ Superkul att få se från början, det är det som är roligt, förvandlingen!
Vet inte om du jobbar honom något från marken? (har inte fått det intrycket) men det kan jag rekommendera med trampandet i början för att få polletten att trilla ner. Det är enklare utan ryttarens påverkan, när de bara ska klura ut vad de ska göra med sin egen kropp i det nya märkliga man begär. =) Keep it up!

Arbeta honom på töm är ett hett tips när det gäller tramp. Kommer åt dom på ett helt annat sätt. När man sen sitter upp är det så enkelt att bara föra bak skänkeln sitta till och sedan ha någon på marken som smackar så kommer hästen snabbt lära sig att när ryttaren för bak skänkeln så trampar man :) Gjort så med alla mina och har varit problemfritt i alla år!




Kom ihåg mig?