Ett par frågor till er...

Hur viktigt tycker ni det är att vara vältränad och sportig som tävlingsryttare? Ibland tycker jag att det finns tendeser att endel tar hand om sin häst "tipp-topp" men onekligen inte gör samma sak med sig själv (men nu är jag inget gudabarn själv direkt). Har dock lite idéer till ett inlägg jag skulle vilja skriva men skulle vilja att ni delar med er av era erfarenheter först. Ska bli spännande eftersom "stora ryttare" är ett väldigt känsligt ämne. Skriv gärna en kommentar om hur ni själva ser på detta, samt hur nu generellt tycker att det är, kanske i erat stall.
 
Om ni tränar utöver ridningen, vad tränar ni för något? Gym? Motionsträning? Någon annan sport? Viktigt dock nu att ni förstår att jag syftar på ryttare som har häst för träning, tävling - kanske inte den ryttaren som har häst för att rida ut långturer i skogen och bara mysa.
 
 

MIna generaliseringar utifrån att ha träffat många dressyrryttare under årens lopp...

Övervägande delen tränar sig själva sämre än sina hästar. Iaf de som hobbyrider och inte jobbar med hästar dagligdags.

Det finns en tendens till vikthets hos kvinnliga ryttare, alla vill vara i det närmaste underviktiga.

Hej! Jag är själv dressyrryttare och rider 6 dagar i veckan på elit nivå. Därför har jag, för att min ridning ska bli ännu bättre, valt att träna på gym 6-7 dagar i veckan! Jag märker jättestor skillnad på min uthållighet och på min styrka, jag är också mycket mer följsam och mjuk i kroppen!

Kom på en fråga till dig: hur ser du på detta med alkohol? För alkohol är enbart tomma kalorier man häller i sig för, iaf när man är yngre, berusningens skull.

Tycker du att alkohol hör ihop med ett tänk om att sköta sin kropp lika bra som hästens?

Jag var en "stor ryttare" men kände att det inte fungerade (plus att jag var missnöjd med mig själv). Så genom att lägga om min kost och börja träna gick jag ner drygt 30kg. Tycker det är viktigt att själv träna om man satsar på sin ridning och jag själv tränar sex pass/vecka. Allt från gym till löpning och bodypump.

Jag tränar ordentligt i form av promenader och löpning. Tycker att det ser "illa ut" med en tjock ryttare på en snygg dressyrhäst

Brukar få mycket skit när jag säger så här: tjocka ryttare rider sämre. Är man riktigt tjock kommer man inte ordentlig ned i sadeln utan sitter mest och guppar på sina fläskiga vader. Om någon vill motbevisa mig så länka gärna filmer på en FÖLJSAM och tjock ryttare :)

Dock tycker jag ju att det är ens eget val hur man ser ut, vill man vara överviktig så vill man. Men ska man satsa seriöst på tävling så tror jag dessvärre inte man kommer så långt :)

Tränar på gym men blivit väldigt lite på sista tiden. Men ska snart börja hårdträna igen! :) tycker för övrigt att en tränad ryttare kan göra bättre ifrån sig, på olika sätt!

Jag tränar på Friskis & Svettis fem dagar i veckan och joggingrundor på helgen.

Just nu tränar jag ju inte med unghästen, men har insett hur viktigt det är att själv vara vältränad den dagen jag åker upp i sadeln igen.

Det känns som att risken för felbelastningar och fel ridning ökar med en otränad ryttare. Den tränade ryttaren får en bättre hållning, vilket hjälper att rida in hästen rätt från början :) självklart med hjälp av tränare!

Jag tränar just nu inte utöver ridningen för jag hinner helt enkelt inte. Men anser nog mig själv vara i hyfsat god form iallafall och har bra grundkondition. Men körde förut en del skivstång parallellt och tyckte det gav resultat även i ridningen. Det viktigaste är att man har bålstabilitet, koordination, balans samt liksidighet! Har man problem med sin sits tycker jag man definitivt ska träna utöver ridningen. Om vi ska kunna hävda att ridsport är en idrott tycker jag att ryttare som tävlar aktivt och satsar ska hålla sig själva i god form också.

Jag tycker att man som ryttare har ett visst ansvar att hålla sig i form, det rimmar dåligt med en häst i toppform och så kommer "piloten" och är lite lönnfet... Sedan är det givetvis olika "modell" på människor och vissa är större av sig själva -men de kan vara i god form ändå.
Just nu hinner inte jag träna något utöver ridningen men tränade på gym tidigare.

Jag tycker det är rätt viktigt med att ryttaren är lite tränad iallfall. Så jag springer 3 gånger i veckan. Rätt så skönt också för jag rensar mina tankar medans jag springer och blir mycket gladare efteråt. :)

Utöver ridningen löptränar jag ca 4 dagar i veckan samt går promenader. Tycker det är viktigt att även ryttaren är i en bra form. Tycker inte det är schysst mot hästen om man är för tung det kan ju inte bli behagligt.

Inte för att vara den som är den, men i vårt stall är vi 4 personer, varav 3 är i "god form" och en är lite större. Ryttarna i god form tenderar att vara flitigare med allt i stallet, inte bara att rida bättre, utan rida mer kontinuerligt, planerat, men även flitigare med att fixa saker runt stallet, som hagar och div underhåll, mockar åt varandra mer osv. Det har varit liknande i tidigare stall jag stått i med. Att de större hästägarna helt enkelt varit latare och slappare (om man får säga så?) rent generellt. Och är det sådana "stora ryttare" man tänker på så kommer de givetvis inte komma lika långt, eftersom både hästens och ryttarens träning blir ganska sporadisk bortimellan, om ryttaren tar varje chans att ge hästen extra vilodagar pga lite blåst eller regn. Sen finns även aspekten att det givetvis blir svårare ju större man är att komma ner i sadeln och bli följsam, och det blir även en större last för hästen att kånka runt på = kräver ännu mer av hästen.

En mer vältränad ryttare har troligtvis även bättre kroppskontroll, vilket såklart är fördelaktigt.

Jag vet inte, men imo gör man sig själv och hästen en tjänst om man håller sig hyfsat i trimm.

Det är ryttarens ansvar att vara vältränad, det är levande djur vi människor valt att sitta på! Skulle hellre bära runt på en liten "ryggsäck" än en stor..

I det långa loppet tror jag att man som ryttare vinner på att träna annat också. En allsidigt tränad kropp har bättre hållbarhet helt klart. Men visst finns det ryttare som är lite kraftiga som kan rida sina hästar på ett mycket bra och balanserat sätt. Jag, som är "tantryttare", märkte efter mitt riduppehåll (pga skadad häst) att all bålstabilitet försvunnit. Tränar magen varje dag med sit-ups på pilatesboll. Försöker stretcha ben och axlar också för att behålla mjukhet. Jag är inte stor, men har med ålderns rätt fläskat på mig en del på benen och märker att jag lättare får undan fläsket nu när jag faktiskt tappat några kilon när ridningen kommit igång igen. Sedan kan man som ryttare få "fel" muskler också om man tränar fel, som gör att man blir stel i stället för spänstig och följsam. Kan rekommendera böckerna: "Spänst och harmoni i ryttarens sits" samt "Ryggvänlig ridning" för den som vill veta mer om bra ryttar- (och häst)träning.

Tränar på gym 2-3 gånger i veckan, hade egentligen tränat mer men skola och häst gör det lite svårt. Tar alla chanser jag kan i alla fall! Planerar även att börja springa igen när isen är borta :)

Hey!
Var gärna med och tävla om galaxy klänning från Sheinside.com på min blogg, kram!

Jag tycker man ska försöka träna själv också, man får en bättre sits och orkar rida på ett bättre sätt än om man fort blir trött och instabil. Jag tränar bara ganska enkelt nu, mage, rygg osv. Har så mycket problem med kroppen att jag inte kan jogga osv även om jag vill. Men gör så gott jag kan iallafall.

Känner flera överviktiga som rider väldigt bra med mjukhet o känsla.Ser hästen avspänd ut och går i harmoni med sin ryttare så tycker jag att det är viktigare än att ryttaren är smal. Vi är alla olika men jag själv har alltid varit smal och skulle inte trivas med övervikt men jag tycker verkligen inte att tjocka rider sämre.

Tidigare så tyckte jag att ridning och en daglig cykeltur t o r till stallet räckte som träning för mig. Men efter att ha åkt på både diskbråck och ryggskott (innan 24 års ålder) så har jag faktiskt fått lära mig att annan mer allsidig träning är otroligt viktig för oss ryttare.
Jag ska erkänna att jag nog varit en av de överviktiga ryttarna, men har även kunnat prestera bra i sadeln med mjukhet och följsamhet.
Efter att har börjat träna med regelbundet på gymmet har jag inte bara gått ned i vikt utan också blivit en starkare och ännu bättre ryttare. Har kommit till insikt att med mer bålstabilitet kan man rida ännu mer följsamt och med bättre kondition orkar man dessutom rida och fokusera under en längre tid.

Så träning utanför ridningen är otroligt viktigt! För även om vi ryttare tycker att vi rör oss tillräckligt är vår träning alldeles för ensidig för att kroppen ska kunna hålla hela livet. Dessutom är det sjukt kul att träna!

Jag har själv några kilon för mycket på kroppen, skulle absolut inte säga att jag är fet men har ett par kilo för mycket. Är dock fortfarande väldigt aktiv av mig så det behöver inte alltid gå hand i hand. Jag är naturligt lite "grövre" i kroppen och kommer alltid ha lår och rumpa oavsett vad jag gör. Jag tränar utöver ridningen ca 3-6 dagar i veckan och då främst löpträning. Dock insåg jag när jag va lite mindre dvs bort med de 4-7 kg jag har för mycket så kände jag mig lite smidigare. Så tanken är att komma dit igen :)

AL

Det är så sjukt viktigt att träna sig själva också. Vilket hån mot sin häst att pressa den och träna upp den, och sen inte hänga med i matchen själv?! Men det finns stora problem, jag jobbar heltid och har 45 min till jobbet och 45 min från jobbet... så skulle jag välja att träna mig själv en dag måste hästen vila för att tiden ska räcka. Det är nog ett dilemma för många. Vi som inte lever på sporten utan har ett vanligt jobb för att finanisera hobbytävlandet har tidsproblem.

Är småbarnsförälder med egen gård samt 4 hästar i tävlingskondis så nej behöver inget gym, när jag orkar brukar det bli löparrunda UTE med barnvagn o eventuellt en häst för få den oxå tränad under tiden haha multitasking :D

Någon ville ha exempel på större ryttare med följsamhet, kolla Tove Månsson och Loosi, ett SJUKT trevligt ekipage. Nu är ju inte Tove jättestor, men helt klart större än en storlek 36! :)

såg en s.k "stor ryttare" igår på en dressyrtävling, och hon var så himla mjuk och följsam jämfört med de andra ryttarna, hon och hennes häst var så samspelta. Tror de vann med 5% till nästa placerade.
Men ja, jag promenerar 2-3 ggr i veckan och kör zumba 2-3ggr :)

För ett år sedan tränade jag utöver ridningen nästan varje dag (främst löprundor ute), men så plötsligt tappade jag all motivation till det och slutade?! Sen dess tror jag inte att jag har sprungit en enda gång.. Dock är jag ju väldigt aktiv i mitt arbete, och en vanlig dag utan några extra vilohästar som ska ledas en timme var så går jag enkelt minst 20 000 steg på arbetstid. Men iom jobbet så finns inte riktigt tiden till att träna extra flera dagar i veckan tyvärr (åker hemifrån 05.30 och kommer hem ca 19 varje dag, och när jag kommer hem vill jag ju bara duscha, äta middag och gå och lägga mig).
Dock bestämde jag mig igår för att jag verkligen skulle ta tag i det igen och stack ut på en löprunda. Var grymt taggad på att springa igen idag, och så vaknar jag imorse med världens dunderförkyldning...

Siktar på att tävla LA-Msv i dressyr och 80-90cm hoppning i år. Tränar på gym 2-3ggr/veckan och kondistränar 1-2ggr/veckan :)

Gymmar 6 dagar/vecka, då varierar jag mellan coreball, tabatha och functional pass samt egen styrka och löpning. Tränar för att min kropp ska hålla sin form, och för att få en kropp som håller länge och orkar mycket då jag även vill jobba med hästar. Och så vill jag ju koncentrera mig på att ridanär jag sitter på hästryggen, inte på tex min kondis. Alla tränar ju givetvis efter sina egna förutsättningar men det finns nog en risk att vår sport inte tas på.allvar om man kan tävla osv utan att bry sig om sin egen hälsa :) mvh

Jag kan bara tala för mig själv. Men jag var en så mkt bättre ryttare när jag vägde ca 20kg mindre.
Försöker nu att gå ner till min normalvikt igen, men det är inte lätt. Det är svårt att hinna med träningen när man jobbar heltid och har häst, dessutom har jag 2 hästar ca varannan v. Och hästarnas motion går före min. Så tränar tyvärr inte mycket utöver ridningen, som just nu mest består av uteritt eller markarbete då jag endast har en hoppsadel just nu.

Såg att någon ovan skrev att smala ryttare jobbar mer med de övriga i stallet. Det håller jag inte med om.
Jag är nog den i mitt stall där de står 10 hästar, som är störst av alla oss ryttare. Men det är JAG som är flitigast å gör "extra" grejer.

Jag tycker det är viktigt. Vill man att ridsporten ska ses som en sport så måste ryttare bli bättre på att träna utöver ridningen. I alla andra idrotter tränar man på andra sätt än just det man sysslar med. Skidåkare, fotbollsspelare osv tränar ju minst lika mkt på gym och kondition som fotboll och skidor. Det säger sig själv att man blir en bättre ryttare om man är allsidigt tränad. Sen tycker jag inte det är okej att hästarna ska få släpa runt på massa överviktiga feta människor som inte orkar ta tag i sitt liv. Är oftast dessa oxå som säger "jag behöver inget gym för jag har hästar och gör stallarbete" bullshit!!!

Jag personligen tycker att det är grymt viktigt att träna utöver ridningen. Att komma med orden "jag hinner inte, jag har inte tid" finns inte på kartan. Man får helt enkelt ta sig tid till att träna, prioteringar heter det annars!

För ett år sedan hade jag inte sagt att det var så viktigt förrän jag helt fastnat i "tränings-träsket", svårt att sluta när man väl börjat för det är när man ser resultat i sin ridning som man inser hur bra träningen egentligen är. Nu säger jag inte att man ska träna & sedan sluta äta utan en sund & hälsosam träning är bra för alla som vill ha en bra kondition, bättre hållning & helt enkelt få mer styrka i kroppen.

Sedan är det upp till var & en hur väl seriös man vill vara, jag ser det dock som att vill man komma längre så bör man nog själv vara i god form för att orka med allting.

Jag försöker hinna träna 5dagar i veckan, det är målet! Konditions träning varierat med styrka, då kommer resultaten snabbare.

Bea

Jag vill bara lägga in en sak i den här disskusionen, och det är:

Smal är inte alltid lika med tränad.
Tjock är inte alltid lika med otränad.

Känns så otroligt viktigt att träna sig själv om man vill satsa på ridningen. Oavsett om man gör en satsning på att tävla internationellt eller om man bara vill ut och tävla Msv. Varför minska chanserna till att lyckas och bli ännu bättre bara för att man är i för dålig form själv?

Själv var jag förr ordentligt vältränad och hade inga problem med att träna ordentligt med hästen och utanför stallmiljön. Sen åkte jag på svåra ryggproblem, astma och depression och iom det tappade jag som det mesta och blev i hemskt dålig form. Men nu när jag blivit bättre i kroppen och har börjat träna igen mår jag så mycket bättre av att helt enkelt kunna orka mer och känna att det här kan jag! Utan att bli trött :D

Tränar inte mycket just nu men för tillfället så blir det 10min på balansbräda/dag, gå till och från stallet (5-10min) och simmar 3 ggr/vecka. Ska börja träna med pilatesboll och lite vikter framöver när jag orkar mer med ryggen. Känns som lagomt, man får helt enkelt ta sig tiden för annars har man aldrig tid till något... :)

Jag tycker absolut att man ska träna och inte vara för stor. Jag springer/gymmar ett par gånger i veckan. Har själv märkt skillnad på när jag vägt olika mycket!

Jag är väl en tjock ryttare, men kan inte hålla med om det där som skrevs ovan att vi tjocka inte jobbar flitigt i stallet. senast igår var det jag som körde ut 20 kärror skit och bös från andra ryttare som inte orkat ta upp sitt spill efter sig. Har dessutom tre hästar och tycker jag gör en hel del jobb med det när det gäller mockning, stallskötsel och dylikt. Har även ett jobb där jag rör mig mycket. bla. Städar trappor 5 dgr/vecka. Jag har inte valt att bli tjock, jag blev tjock efter en olycka och jag kan inte hårdträna pga sviter ifrån den. Blir så trött och matt på vissa kommentarer.

Anette, Dresyrteamet: Sedan rider du VÄLDIGT bra också ;). Av någon anledning kan jag inte kommentera på din blogg längre:(

Svar: Håller med, den som efterlyste videos på "större" följsamma ryttare borde kika in på dressyrteamets filmer. Kram
Frida Hallgren

Intressant diskussion, vi måste bli bättre på att ta hand om oss själva! Men som någon mer skrev tror jag att det nästan är ännu viktigare att vinkla debatten mot att ifrågasätta den vikthets som råder framför allt bland dressyrtjejer. Många strävar ju efter de där trådsmala benen i slimmade höga stövlar, och vägen dit går ofta genom svält... Har själv sett flertalet talangfulla ryttare som förstört för sig själva genom att sluta äta, pressa ner sig själva i barnstorlekar på ridbyxor och hamnat i rejäla ätstörningar. Där snackar vi om att inte ta hand om sig själv!

Oj vad alla verkar träna mycket utöver att de rider för det är ju oxå en träning. Jag förstår att jag måste ta tag i min egen träning och se om jag kan utveckla ridningen mer trots att jag bara rider en gång i veckan. Och till alla som har övervikt liten eller stor: Bry er inte om nedlåtande kommentarer, ni vet själva om ni rider bra..

J

Vill bara dela med mig av en sak som ang överviktiga ryttare. Jag har 2 st överviktiga ryttare (minst 40kg övervikt) i mitt inakorderingsstall som báda envisas om att banta sina hästar (svältmetoden) för hästarna är för feta och lata... medans dom själva sitter i cafeterian o äter pommes och dricker läsk efter varje ridpass.. Är de rätt mot hästen? mindre mat och bära extra onödig vikt... báda tvá har full pension (betalar för mockning,fodring,utsläpp) sá dom lyfter inte ett finger annars för sina hästar.. de e bara sadla upp o rida för dom (ingen av dom vill rykta häller, de e för jobbigt) Det är lätt att bli irriterad pá sánt beteende! jag själv e total hästnörd och mockar hällre skit hela dagen än rider, sá jag kanske inte förstár deras logik.. samtidigt är detta ett stall i Holland, helt annan kultur, jag svär att ni alla skulle tappa hakan om ni viste hur dom flesta hästara lever här nere till skillnad frán i sverige. tack o hej

M

Tycker allt det här med "stora ryttare rider sämre" är ett jävla skitsnack! Jag är en stor ryttare, jag kan inte säga att jag är nöjd med min kropp men ni ska veta hur mycket jag har fått beröm för att jag rider väldigt bra och har talang. Förfrågningar från vänner om jag inte kan rida igenom deras hästar m.m. Nu är det ju såklart att man ska inte väga för mycket för hästens skull, man ska ju också träna så mycket man kan. Jag går i skolan och äger tre hästar så jag har inte tid så mycket med träning. Jag gör bara så gott jag kan och det räcker! Men annars så har det ingenting alls med hur stor ryttaren är, det handlar bara om hur bra hen är på att rida. Jag känner en tjej, hon har ridit i säkert över 10 år och hon rider förfärligt faktiskt. Hon väger runt 55 kg. Så ni som klagar på alla ryttare bara för att dom ser lite större ut än er själva... SLUTA! Det är bara omoget och idiotiskt att hålla på så. Som sagt, jag är en stor ryttare och jag gillar inte att skryta men jag ljuger faktiskt om jag inte säger att jag rider MYCKET bra!




Kom ihåg mig?