Hjäälp

Är imponerad över jag klarat mig i tre veckor på mina egna ben gällande matlagningen! Kan dock inte påstå att jag har haft någon vidare fantasi, men friheten att bara äta det jag vill är ju löjligt skönt. Hemma åt man ju vad som serverades, och det är givetvis också underbart att få lagad mat - men då blir det ju även sådant man inte hade ätit om man valt själv.
 
Nu har inte jag någon budget som ger några lyxiga måltider, men jag älskar "vanlig mat" så det gör mig inget. Pasta med skinksås, köttbullar, hemlagad pizza, joo det kan jag laga. Men, kan ni hjälpa till med lite inspo i matlagningsväg? Jag är värdelös i köket (men lär mig) så det får inte vara något avancerat, sedan får det inte ta lång tid heller. Känns alldeles för ovärt att stå och laga mat hela kvällen för att sedan sitta och äta den själv, nej tack haha. Men lite basic recept? Hjälp? Vad käkar ni för vardagsmat?
 
Detta lever jag i alla fall på. Pasta med skinksås, lovely.
 

Några enkla är köttfärsås och spagetti, ugnspannkka, falukorv och stuvade makaroner tex. Brukar göra citron och vitlökssås till pasta. Jättesnabbt och enkelt. :)

Hej, här kommer några snabba tips!
1. Kött med sallad (går o variera i oändlighet men här är mitt tips med en helt otrolig champinjonsås! http://elinofelia.webblogg.se/2013/february/recept-by-elinofelia-2.html)

2. Baconlindad kycklingfilé med fetaostgratinerade tomater (Sköter sig självt vilket är otroligt smidigt, funkar med sallad/Pasta/ris till http://elinofelia.webblogg.se/2013/february/recept-by-elinofelia.html)

Hoppas du fick lite inspiration iaf :)

Pasta och köttfärsås, lax och potatismos, korv och makaroner, ost & skink paj med broccoli , kyckling file & ris med sås :)

Pasta med tomatsås.
krossade tomater, tomatpure, linser, olika sorters kryddor (basilika, dill, timjan). Och så vanliga makaroner!
blir supermätt jättelång tid efteråt :)

Kan tipsa om två pastasåser.

1. Ärt och skinksås. Bryn skinka. Häll i burkchampinjoner och grädde. Låt koka upp och krydda med vitlökssalt och svartpeppar. Några minuter innan servering så häller man i frysta ärtor. Valfri pasta funkar till.

2. Bacon-tomatsås. Bryn lök. Häll i krossade tomater och skivad bacon. Koka upp och krydda med salt och svartpeppar. Servera med Spaghetti.

Supergott och mycket enkla såser.

paj med olika fyllning, ex tacopaj eller kycklingpaj osv. 3-4 dl vetemjöl (rågmjöl för ngt nyttigare variant), 250 ml minikeso, ca 60 g margarin (philadelphia light eller xtra light för lite nyttigare), lite salt. blanda allt och tryck ut i en pajform och voila så har du en pajbotten att fylla med vad du önskar! ca 30 min i ugnen 180 grader sen är det färdigt! då har du för några måltider/luncher framöver

Lax i ugn med klyftpotatis:

Klyfta potatis och lägg i ugnsäker form. Häll på olivolja och kryddor (tex timjan) och rör runt. In i ugnen på 225 grader i 20 min

När klockan ringer så lägg tinade laxfiléer i smord ugnssäker form. Häll över en burk med valfri smaksatt creme fraiche (två burkar om det är mer än två laxfiléer). Strö lite riven ost över om man vill ha det. In i ugnen bredvid potatisen i 20 min (så att potatisen fått stå inne i sammanlagt 40 min).

När klockan ringer - klart!

Tortellinigratäng! Med bacon!
Färsk tortellini som man kokar så den blir just mjuk, hacka purjolök och he i en smöråd ungsform, häll i tortellinin och gör en liten redning på matgrädde, kanske lite ost, svartpeppar, stek lite bacon och he ner i redningen sen häller du över tortellinin lite ost på och in i ugnen i typ tjugo min, mums!

Linssoppa: Röda linser, buljong, smaksatt krossad tomat. Koka 10 min. Servera med Creme fraiche-klick. Går bra att frysa i portioner också.
Wok: Stek något kött/kyckling i småbitar, i med frysta wokgrönsaker+någon färdig woksås eller soja och/eller sweet chili. Servera med ris eller nudlar.
Falsk fläskpannkaka: Pannkakssmet i ugnsform. Grädda i ugn tills ytan stelnat. Släng på baconskivor så att det täcker (de drar ihop sig). Grädda färdigt. Tar ca 30 min totalt. Rivna morötter är gott till.

Tips: Bunkra kycklingfile när det är extrapris, du kan göra massor med det. Kan också köpa en hel grillad kyckling och plocka av allt kött, färdigt att äta med precis vad du vill! 40 kronor och det räcker långt!

Mattips: Alla sorters paj (men gör riktig pajdeg...) flygande jakob, makaronipudding, korvstroganoff (Falukorv kan du för övrigt också bunkra om du gillar det) kyckling med bulgur/couscous/ris, sallad och tzatziki.

Jag vet inte vad du gillar men chili är gott, alltså köttchili, stek lök, köttfärs, på med krossade tomater, ev lite vatten, krydda och låt koka nån timme medan du gör nåt annat, sen kan man piffa upp med hackad jalapeno, bönor etc. vill du inte experimentera med kryddor så funkar vanlig tacokrydda fint, gillar du starkt så använd extra chilipulver.

Jag kan fortsätta i all oändlighet, älskar att laga mat!

Något jag tycker är snabbt och enkelt är:
Flygande jakob,
Eller en variant där du har i kassler istället för kyckling och annanas istället för banan =) Går att frysa också.

gör några större kok med typ paj,köttfärsås eller gryta och portionera det i små lådor då kan du ju bara koka ris,potatis eller pasta till sen växlar du det med typ köttbullar,falukorv och sån lite mer halvfabrikat enkel mat. Pasta med olika grillade grönsaker och typ kyckling,skinka eller räkor blir ju goda pastasallader också;)

Mia

Lax med abbas färdiga tomat & ört sås med en härlig sallad till (gärna bulgur i salladen) jätte lätt och super gott klart på 20 min om du har tinad lax.

Hacka och stek kyckling, häll på dolmios färdiga pasta sås och severa med pasta också jätte snabbt och jätte lätt.

Chili con carne eller korvstråganoff är också två enkla favoriter :)

Lax med apelsin och gräddsås. Bara att blanda ihop matlagningsgrädde med lite apelsinjuice (jo:s koncentrerade är bäst) lägga i en ungsform och låta vara inne ca 25 minuter medans potatisen kokar :) sköter sig själv och är supergott!

Minut bästa tips som går på 10 min!
Köp lax i bitar sådan som är fryst Tina upp dem i vanligt vatten för att sedan lägga på en tallrik krydda med antingen mögelost eller smör och aromat. In i mikrob på ca 4 min. Under tiden koka upp 1 dö vatten ställ åt sidan häll i 1 dl couscous och lite finhackad rödlök eller Charlottenlök. Lägg på ett lock när fisken är klar så häll i lite smör i couscousen och servera :) sedan har ja en superis tacopaj med som är busenkel hör av dig om du vill ha mer recept

KH

Koka ihop en burk hela tomater o en burk creme fraiche med chili/paprikasmak. Häll bort vätskan på en burk med kräftstjärtar, häll i dem o låt dem precis bli varma, krydda ev med dill. Servera med pasta. En enkel god sås till kyckling, falu korv eller lax o ris är en burk creme fraiche och en burk med mjukost med pepparotsmak som får puttra ihop lite ev krydda med lite krossad svart peppar!

Löjligt förtjust i Kina Mix.

valfritt kött, som man strimlar och steker.
tillsätt en burk med skivade championer.
blanda i kinamixen och tillsätt ca 3 dl grädde och låt det puttra lite. Klart.

Glömde en sak: givetvis ska man ha en köttbuljong (en tärning) i såsen också för smakens skull :)

Kika gärna i min blogg för lite tips. ;)

Jag har fått ett 5 veckors schema av en kompis, jag kan skicka det till dig om jag får din mail ;) Jättebra recept!

snälla checka in på min blogg och titta på min video! skulle vara guld värt!!

Taco! Hacka bara grönsaker alt köp i lösvikt på Ica och stek köttfärs. God mat i flera dagar :)

Koka pasta (tortelini) och fräs vitlök och kyckling, he i urpressad bladspenat, sen på med grädde och soltorkade tomater! Urgott! Sök på kycklingpasta typ så kommer exakt recept upp! Billigt, tar tio min med allt och gott! Lätt värt att bjuda på i finare sällskap med.

Sen kycklingsoppa, med morötter, bambuskott, kyckling, cayennepeppar, nudlar, och annat man vill ha i. Kram och tack för en bra blogg!

stek chorizo och servera med kokt broccoli. kan fan äta det i veckor i streck:)

Hos mig går det mängder med kyckling. Jag kör dom i ugnen och växlar mellan ris, bulgur, quinoa, grönsaker och massa kombinationer. Funkar skitbra med pommes till också. "Flygande Jakob" (STARKT kryddad med cayenne och chilisås, utan bananer) är min favorit.

Vill du göra en sjukt enkel men god och lite roligare gryta någon gång så sök på "fläskfilé paneng", den går ofta på lördagskvällarna här hemma! Jag växlar mellan ris och nudlar till den :)

bääääästa recpetet är pasta med kyckling. Kycklingen steker du med lök, peppra och salta lite. Sen i med lite grädde och creamfreich, soltorkade tomater (ta lite saft från burken också) och sen i med spenat. Lägg ihop kycklingen med pastan och det är så sjukt gott!

Fiskpinnar och broccoli, går på 10 minuter!

Stek upp köttfärs och häl i tacoskryddor, rör om. Matlagningsgrädde och majs i efter, jätte gott, enkelt och snabbt.

Detta lever jag på när jag är på internatet! :)

Ida

Oh så gott de såg ut! =) Sallad är enkelt att göra, typ kycklingsallad!
sen fiskbullar :D och makaroner i ost sås (som du köper FÄRDIG, ostsåsen alltså) och korv =) super enkelt och gott!

åh de är det godaste som finns!!!!

Jag brukar använda mig av "arla köket"-appen. Finns massor med gott! Man kan tex välja enkla & billiga rätter. Skitbra för oss som flyttat hemifrån och inte är så skillade vid spisen än :D

Ida

Broccoli och skinkpaj tar lite tid, men är väldigt simpelt att göra, och gott! Spenatsoppa med ägg i (och gillar man räkor kan man även använda det), kycklinggryta osv! :)

Ida

Det finns tusentals recept på nätet och det är bara att leta fram ett som har bra betyg - då brukar det vara gott och enkelt! :) På så vis lärde jag mig laga mat.

Tips på rätter som är lätta att laga i storkok, som går att frysa in i mindre portioner och plocka fram vid middagen och tina i micron:
- Köttfärssås
- Tacofärs
- Köttfärsbiffar
- Köttbullar
- Korvstroganoff
- Mexikana
- Köttfärspiroger (alt. piroger med annan fyllning, t.ex fetaost)

Annat som är lätt att laga och ha hemma är kycklingfiléer då det inte brukar vara allt för dyrt att köpa fryst. Ta fram en filé kvällen innan/på morgonen så är den färdigtinad tills det är dags för lunch/middag. Du kan blanda tillsammans med t.ex grädde och curry för att göra enkel gryta eller köpa färdiga påsar med kryddmixar för cirka 10 kronor =) Brukar finnas både thai och indiska kryddmixar i affären som varierar otroligt mycket smakmässigt. Supergott till ris eller nudlar! (Och enkelt också)

Pasta i alla dess lag skapar variation och det finns en hel del olika färdigsåser som man kan köpa. (Smaksatt créme fraich bland annat.) Bara att koka upp valfri pasta, hälla i créme fraichen och tillsätta kyckling/skinka/bacon/grönsaker och kryddor efter smak/vad man har hemma :) Pasta sallad är också någonting som är lätt att fixa ihop.

Planera upp matsedlar för ett par veckor framåt med hjälp utav att hitta recept på nätet, så kommer du hitta en massvis nytt att laga och du slipper stå fundera på vad du behöver köpa i affären eller vad du kan tänkas laga :) Lycka till!




Kom ihåg mig?