Hemma till ett rökfyllt Falun

Sitter i skrivande stund i soffan i vårt nya hem, det vill säga hemma från ett par dagar i Stockholm. Som jag tidigare skrivit har jag och min sambo flyttat från min lägenhet nära stan (där vi bott tillsammans i lite över ett år) till en flygel på stora Källvikens herrgård. Första dagarna var kaos. En säng på golvet och ett berg av flyttlådor runt om, men så är det väl alltid. Nu däremot börjar vi äntligen komma i ordning! Nästan allt är ur flyttkartongerna och vi har möblerat så det är riktigt hemtrevligt. Lägenheten är i grunden helt underbar med nytt kök, kaklat badrum, ljusa väggar och tak. Ska visa lite bilder när vi är lite mer klara.. Att vi fick chansen att flytta in här är för att paret som bodde i denna flygeln har köpt hela gården och flyttar in i stora boningshuset. All lycka till dom och jag tvekar inte en sekund på att dom kommer att driva denna anläggning suveränt.
 
Nu lite till senaste dagarna i Stockholm. God mat, fint hotell och lite "bara vara". Vi gick omkring ute på Djurgården och myste i solen, men puh så varmt! Jag tror att det var upp åt 30 grader, nästan som utomlands. Hemma i Falun var det dock värmerekord med 35,1 grader - det är galet. På kvällen sen var vi ut och åt med Max vänner som bor där och vi hade jättetrevligt! 
 
Nu är vi dock hemma och det var ganska otäckt att köra in i ett rökfyllt Falun. Branden i Sala lämnar sina spår och jag lider så med alla drabbade. Jag kan bara tänka mig hur fruktansvärt det måste vara att tvingas evakuera både sin familj och djur. Att lämna sitt hus och inte veta om det kommer att stå kvar innan elden är under kontroll. Nu håller jag alla tummarna för att SMHI's prognos om regn stämmer, det hjälper förmodligen otroligt mycket nu när det mesta är torrt som fnöske efter all värme. Många kramar till er som är drabbade. Är det någon av mina läsare som bor i Salatrakten? 
 
Bild från SVT.. fruktansvärt.
 
 
 

Bor ca 2 mil från där branden är just nu. Det har varit helt sjuka dygn senaste dagarna, sånt här trodde man ju bara hände på film liksom. Just nu verkar läget vara under kontroll, och vi är kvar hemma. Hoppas det kan fortsätta så...

usch... jag bara önskar att det skulle tokösregna i 24 timmar så att allt löser sig.. det är verkligen hemskt

Bor i Surahammar och vi har känt av röken ett bra tag. Vi evakuera våra hästar från Ramnäs igår pga all rök och att branden började närma sig ! Hästarna var riktigt upp stressade när vi hämtade in dom från hagen i all rök.

Hemskt! Hoppas att det kommer gå över snart!




Kom ihåg mig?