Svar på frågestund del 1

Har du något bra tips om försäljningsstall?
Tyvärr har jag inga tips om detta då jag inte varit i kontat med sådana när jag har köpt hästar. Hör med din tränare eller andra hästmänniskor om råd.
 
Hej! 
Vad är det för stam på dina fina pojkar?
Dom är helsyskon och är efter Glocks Romanov - Flamingo! Danny är min och Aval är mammas häst.
 
Såg att du rider med padd under shabraket. Är det bara för du tycker det är snyggare eller fyller det någon annan funktion ? Tycker du sadeln är något för vidd för honom nu ? :) 
Kan du inte lägga upp första videon på honom:) ni har gjort en sån jäkla snabb utveckling :D
Padden har han bara tillfälligt just nu eftersom han är inne i en riktig "skav-päls" period och får skav av det mesta. Han har därför fått lite skav av kanten på schabraket och får då ha en fårskinnspadd under sadeln för att det ska vara så mjukt som möjligt. Ska se vad jag har för videos, tack!
 
 
Kan du inte lägga ut bilder från när du precis fick Danny och lägga ut en hur han ser ut idag? :D
Tror ni förstår vilken som är vilken haha...
 
 
 
Hur ser en "vanlig" dag ut för Danny? Några speciella rutiner? :) 
Han får frukost vid 7-tiden på morgonen, sedan är han ute i hage mellan 8.00-15.00 (går själv i stor hage). Har skydd+boots på alla fyra ben när han är ute i hagen. Står oftast lindad i boxen nu när han har brodd i (ett måste med klimatet här i Dalarna). Eftermiddagsfika vid intag och så kvällsmat. I övrigt inga speciella rutiner mer än att han såklart rids.

Hoppar du något med Danny? Markarbete med bommar etc? 
Nej

Har du några tips på vad man ska tänka på när man köper en dressyr häst?
Det beror helt på vad du letar efter! Skriv ner dina kriterier, provrid många hästar. Kika framförallt på exteriör och om hästen har det du letar efter (utbildning, rätt ålder, rätt storlek etc).
 
Hur tänker du angående långsiktig hållbarhet på din häst? Hur lägger du upp passen med tanke på detta? Intressant tycker jag när man tränar på den nivån som du nosar på nu!
Träna korta pass, inte träna för många dagar i rad. Klok ridning med hästen i balans och att variera arbetspassen mellan tävlingsjobb och jogging.
 
Är så otroligt imponerad över vad du har åstadkommit med din fina Danny! Att börja med i princip 0 och ha kommit så pass långt som ni har, på hyfsat kort tid. Blir alldeles varm i hjärtat när man kollar på filmerna :) 
Så till min fråga, hur kommer det sig att du började träna för just Jeanna? Tycker att hon låter som en väldigt sund tränare och är själv sugen på att träna för henne. 
Sen en liten fråga om Aval, köpte ni honom i hopp på att få en "likadan Danny" eller bara för att utbilda en unghäst med bra kvaliteer? 
Kram
Tack! Han har själv viljan att bli GP-häst, då är det verkligen lättare.. Jag började träna för Jeanna när jag hade Klas, min första storhäst. Hon kom till Falun förrut och då provade jag på och tyckte att det kändes jättebra. Jag hoppas av hela mitt hjärta att få "en till Danny", vad mamma hoppas på vet jag inte riktigt haha.. Att den blir snäll att rida ut i skogen på tror jag! :) 
 
Hej Frida! Vad tycker du är det viktigaste när man ska rida ett FEI program för att samla extra poäng mellan rörelserna? Har du några bra övningar på att träna samlad galopp och samlad förvänd galopp på ett kul sätt? :)
Att ponnyn är mjuk, stadig på tygeln och utför rörelserna korrekt med en pigg framåtbjudning utan att bli springig. Även "mellan rörelserna" är en rörelse i sig. Rid förvänd galopp längs fyrkantsspåret och gör övergångar till skritt (enkla byten, men du fattar förvänd hela tiden). På så vis får du både träna övergångarna på dom enkla bytena, samtidigt som du tränar den förvända galoppen. Varje övergång är styrketräning! Rid bra och se till att det verkligen blir galopp, galopp, SAMLA, övergång till skritt. Inget slarv och inga travsteg i övergången. Samlad galopp kan du träna genom att rida en stor bakdelsvändning i skritt och sedan fatta galopp ur den (fortsätt med tagen bakdel). Gör en övergång direkt in i bakdelsvändning och sedan fattar du galopp ur den igen. En början till piruetterna! 
 
 
 

Åh så fin han har blivit!

Kan du inte skriva lite om vad man ska tänka på när man lär sig rida på kandar? Jag har aldrig ridit på kandar (dock med dubbla tyglar på pelham då och då) och nu när jag ska leta efter en dressyrhäst är jag väldigt nervös inför detta. Tycker det är lite pinsamt då jag ridit oxh tävlat väldigt mycket och länge så känns lite obekväm att fråga någon jag känner...

Kul att du tog upp det!

Hej! Jag ska köpa ett cognacsfärgat träns från Premiera och undrar om du vet om tyglar ingår i köpet? Det verkar inte så men man vet ju aldrig. Vet du var man hittar tyglar på deras hemsida? Fattar inte direkt holländska ;) Eftersom det är en väldigt ovanlig färg så kan jag nog inte hitta det i Sverige om jag skulle chansa på att det följde med och det inte gjorde det...
http://hypostore.nl/premiera-athena-cognac-hoofdstel-met-lak-neusriem-zilveren-fournituren.html
Tack på förhand <3




Kom ihåg mig?