Ärligt talat

Detta är lite galet. 20 år! Utomlands är åldersgränsen 16 år. I Sverige har vi alltid haft 18 år vilket jag kan tycka är helt rimligt, men att höja den? Kommer vi inte att ha några juniorer eller YR-ekipage som representerar Sverige framöver för att alla är kvar på PONNY och inte tog sig upp på storhäst förrän det var för sent? Visst att det är härligt med ponnytiden, men den är nog lång som den har varit tycker jag.. Vill man absolut ha ponny går det ju utmärkt att tävla den mot storhästar efter fyllda 18 år..
 
Men denna nya gräns blir nog en vattendelare... Läs mer på Tidningen Ridsports hemsida HÄR
 
 

Jag förstår inte riktigt varför? När man är 18 är man ju vuxen och det är väl då ganska naturligt att man går över på storhäst? Finns det ens någon som vill rida ponny efter 18 års ålder? Jag har aldrig ridit ponnys och är helt oinsatt i fråga men jag håller med dig om att det måste väl vara ganska onödigt!

Håller med dig, förstår inte varför denna regel skulle ändras.. Gör ju ingen större skillnad med 18 eller 20 och som du säger går det att tävla ponny bland storhästar. Det gör jag ju själv som har en D-ponny! Sen kan det ju vara så att man faktiskt inte har RÅD att köpa en storhäst så det behöver inte alltid handla om att man absolut vill rida ponny, och de blir säkert glada även om jag kan tycka att det är bättre att tävla ponnyn som storhäst då. :)

Alltså jag tycker att 18 var en helt lagom åldersgräns.

Jag tycker det är en jättebra regeländring. Dels en anpassning till den internationella regeln med 16 år eftersom det blir två åldersgrupper sen får de som inte vill eller inte har ambitionen att rida storhäst tävla med sin ponny i några år till. De som vill satsa på storhäst som junior eller yr kommer att göra det ändå, oavsett om de får rida ponny eller ej.

Fast för oss som började tävla sent på ponny är det här jätteroligt, så känner jag i alla fall. Fick min första foderponny när jag var 14 som jag kom igång och tävlade med, hade bara tävlat lokalt med ridskoleponny 3 gånger innan det. Min egna köpte vi ett år senare, då var jag 15 år gammal. Nu när vi verkligen är samridna och har funnit vår väg har det också visat sig resultatmässigt. På så sått kändes det så trist nu när det här är (var) mitt sista ponnyår, att vi skulle få sluta bara för att åldern säger stopp. Visserligen var planen att tävla henne i dressyr bland storhästar men hoppningen var ju helt utesluten då. Och det är klart att man kan tävla dem bland storhästar men ärligt talat, hur kul är det när man tävlar mot stora halvblod med en helt annan gång?
Så för mig är det här jätteroligt och jag är obeskrivligt glad för att få slåss i ponnyklasser i två år till!

Jag tycker att denna reglering är hur bra som helst! Det blir en anpassning till övriga Europa samtidigt som man tillgodoser önskemål från hobbyryttare i Ponnysverige. Att ha en kategori med ungdomar upp till 16 - som kan slåss om platser i SM/NM/EM precis som i övriga Europa, och samtidigt ha en kategori 17-20 där "ponnyentusiaterna" som kanske inte har siktet inställt på stora mästerskap ändå kan fortsätta att utvecklas och tävla mot likasinnade med lika mycket erfarenhet är ju superbra enligt mig. De juniorer och YR som vill rida mästerskap kommer antagligen att gå över på stor häst ännu snabbare med de nya reglerna, då SM kommer att begränsas till 16-årsklassen (antar jag). Så jag tycker att denna förändring är det bästa på länge. En anpassning till verkligheten, skulle jag vilja påstå.

Jo men alla som vill rida internationellt slutar ju på ponny vid 16 ändå, så det gör nog ingen skillnad. Vill man rida internationellt, och junior-SM samt YR-SM, så kommer man inte att fortsätta rida ponny efter att man fylllt 16,17 ändå. =) men jag kan också tycka att 20 är lite i det yttersta laget. Dem har snackat jättelänge om att sänka ponnyåldern till 16 och så höjer dem till 20...

Jag skulle kunna tänka mig att detta är ett smygförsök till att sänka till 16.
Eftersom Ponnyryttare till och med 16 år kommer vara den största gruppen så tror jag att arrangörer inte kommer ordna tävligar för ponnyryttare från 17 till 20 år på grund av att det kommer bli för få anmälda till tävling...

Fantastiskt korkat.
Jättebra för små "vuxna" som vill fortsätta med sin ponny på hobbynivå, men vad gagnar det sporten?!
Internationellt gäller 16 år, och det av en anledning!
Dessutom, finns det inte tillräckligt med för stora ryttare på ponny som det är? Varför ge dom två extra år att harva vidare på? Och nej, domare/tränare kan inte säga ifrån, för det spär på ridsportens "vikthets", och det är ju inte helt PK... :p
Ett urbota korkat förslag...

Håller helt klart med dig de där är sjukt och den att de som är mellan 16-20 har stor skillnad de som är tjugo har ju hunnit. Utväklad klart mycket mer och då blir de svårare för yngre att ens komma i närheten av en välutvecklad 20 åring . Och alla juniorer på storhäst vad fan ???

De fungerar ju inte redan nu vad gäller uppdelningar aka man ha 2 sm per kategori alltså C och D PONNY ? Ska vi kanske införa E pinny också fan vad illa .

Råka springa över denna kommentar i en blogg helt klart sant
Jättekonstigt tycker jag! Även 18 är två år högre än internationellt. Att dessutom få 2 åldersgrupperingar i varje kategori känns omständigt. Lär ju bl.a. Innebära två SM i både kategori C och D i fortsättningen. Har också svårt att tro att domare ska avgöra frågan om proportionerligt; det funkar inte idag och tror inte att det blir bättre med höjd åldersgräns. Mycket bättre vore att satsa mer på speciella klasser för yngre juniorer och barn på stor häst!!

Samtidigt kan jag ju känna att de ryttare som vill satsa vidare kommer ändå gå över på storhäst vid 16 år så varför spelar det någon roll? Jag vurmar mer för hobbyryttarna som kanske fick sin ponny först vid 15 års ålder och gärna vill fortsätta tävla, än barn till rika föräldrar (för ärligt talat, de är en majoritet av de satsande barnen).
Ja, man kan tävla ponny mot storhäst. Man kan också tävla storhäst fast man är 16 år. Förstår inte varför alla är så upprörda.

Jag reagerade först precis som du, men ju mer jag funderar på saken, desto mer är jag av åsikten att det här faktiskt var en helt ok ändring. De som har ambition och möjlighet att skaffa storhäst kommer fortfarande att göra det, jag tror inte att den här regeln kommer att sänka nivån på junior- och YR-ekipagen då de som vill och kan tävla de klasserna nu fortsättningsvis kommer att kunna göra det. De ryttarna vill ofta komma ut och tävla internationellt, alltså kommer de inte fortsätta tävla ponny 4 år till.
Den här regeln gynnar dem som inte har möjlighet att skaffa storhäst men fortfarande har ambitioner med sin ridning. De får chansen att fortsätta tävla på rättvisa villkor (ponnyer mot ponnyer) två år till. Vem förlorar något på det? Tvärtom kan jag tycka att det är onödigt att ha en åldersgräns alls. Varför inte låta dem som vill uppåt i klasserna tävla tills de är 16 då de ändå kommer att byta upp till storhäst, och låta resten av ryttarna tävla ponny så länge de vill? Det är ju bara att ordna olika klasser för ryttare upp till 16 år och ryttare över 16 år. Man behöver ju inte ordna mästerskap för ponnyryttare över 16 år, i praktiken skulle det bara innebära att man delar vanliga klasser så att ponnyer tävlar mot ponnyer och hästar mot hästar.

Usch för denna ändring asså, 18 år medans resten av Europa har 16 år var ju okej, men nu ska det helt plötsligt vara 20 år? Ponny tävling ska vara för barn, alltså tills man är 18 år och man lagligt blir vuxen. Det är bara dom som inte vill släppa sina ponnyer som vill ha denna ändring. Låt små vuxna på ungponny tävla för att utbilda men inte barn på ponnyer över ungponny åldern, när man är vuxen och vill tävla så är det storhäst eller ponny bland storhästar som ska gälla!

J

Tycker inte ditt resonemang håller riktigt. Sverige kommer inte att ha något problem med att få fram ekipage för mästerskapen inom det internationella gällande åldrarna. De personer som kommer tävla ponny till 20 år är den grupp som inte elitsatsar, så det kommer inte förändra något på den fronten.

Det är bullshit att man inte kan hävda sig med ponny bland stora hästar. ponyer kkan ha precis lika bra gång som stora hästar. Vi har flera ponny-bland-hästar ekipage p klubben som placerar sig ofta upp till la. Kolla på sabina och lotus också om du vill ha exempel på ponny som hävdar sig... meetingvinnare på dylta i år.

Jag tycker det är jättebra att de höjer åldern, vill man tävla för att prestera och utvecklas mer så kan man själv välja att gå upp på storhäst tidigare. Men för alla andra då? Som jag tror är majoritet iallafall. De som tävlar för att det är kul? Det är inte alls kul att inte få tävla sin ponny och utmana sig själv lite bara för att man blivit för gammal, de flesta vill faktiskt inte bli elitryttare och de som vill det borde väl ändå inse att de bör gå upp på storhäst tidigare om de vill komma någonstans?

Gillar 20-årgränsen och tycker det är synd att den inte kom för 7 år sedan ;) Jag har tävlat min ponny bland storhästar i 7 år nu - lika länge som jag haft honom. Jag vill bara ut och tävlar lite ibland för att det är kul och vet många som känner likadant.

Ida

Håller med Emily. De som elitsatsar och blir de som representerar Sverige på junior/YR-sidan kommer ju gå vidare på stor häst innan, det gör dem ju redan idag. Men för övriga 90% av alla ponnyryttare är det ju kanon. Sen blir det ju samtidigt ett steg närmre Europa för de ponnyryttare som satsar utomlands iom att de upp till 16 kommer tävla för sig.




Kom ihåg mig?