Hängt och klängt!

Lilla Aval har nu kommit in på stall och börjar gå på samma rutiner som dom stora hästarna! Fast så liten är han ju inte.. mätte honom nu efter betet och han är uppe i hela 166 cm som 2,5 åring! Wow! Håller tummar och tår att han tänker krypa uppåt 170 cm. Eftersom han är av samma modell som Danny (väldigt lätt i typen) och har ännu längre ben är Danny skulle det ridmässigt inte göra någonting trots att jag bara är 164 cm.
 
Han är nu inne i en period där han tränar på att bli vuxen varje dag. Det innebär mycket hantering på stallgången, ryktas, ledas, sadel, longering. Han har helt greppat det här med sadel och longeras i alla gångarter med en normalt spänd sadelgjord utan konstighter. Strax ska stigbyglarna hängas på! Idag tränade vi även på att stå still vid en pall i ridhuset och jag klev upp och ner på den med honom bredvid. Inte ett dugg konstigt sa Aval som snällt parkerade sig vi pallen. Det sista vi gjorde var faktiskt att jag hängde lite lätt på honom från pallen, lämnade visserligen inte tårna från pallen men nästan all tyngd var i sadeln! Vi stod still. Snart är det dags att inta den obekväma positionen hänga över häst som går - tjoho!! Aval var inte ett dugg bekymrad över att jag hängde och klängde där över ryggen, men så är han den coolaste häst jag vet också.
 
 

Duktiga aval!!

Super fina hästar du har! En riktig inspiration att följa dig och Danne :-) jag har två frågor, hur ofta rider du på kandaret? Och hur ofta rider du ut i skogen? :-)

Va kul :) gizzmo började jag tömkört o promenera, handhäst, löshoppa, sadelvänja,lastträna osv redan när jag fick han när han v a 1,5 inga jobbiga grejer utan bara små korta grejer. Hoppade bredvid honom på stsllgången också. Vi hängde bara på han 1 gång men de va bara fånigt. Han o jag red ut själva 3e gången ja red på han typ. Han va så van vid att jag o han hittade på olika grejer så blev aldrig en stor sak för honom när ja väl började rida.
Hoppas de går lika bra för er :)

Va kul :) gizzmo började jag tömkört o promenera, handhäst, löshoppa, sadelvänja,lastträna osv redan när jag fick han när han v a 1,5 inga jobbiga grejer utan bara små korta grejer. Hoppade bredvid honom på stsllgången också. Vi hängde bara på han 1 gång men de va bara fånigt. Han o jag red ut själva 3e gången ja red på han typ. Han va så van vid att jag o han hittade på olika grejer så blev aldrig en stor sak för honom när ja väl började rida.
Hoppas de går lika bra för er :)

Det är en rolig resa ni har framför er! Har ridit in mitt sto nu, började för över ett år sedan. Det går fort nu! Allt blir till en vana tillslut. Jag var lite smått pirrig varje gång jag skulle lägga på sadeln men nu känns det som vilket pass som helst när jag rider! Ska bli kul att följa er!

Vad kul att det går så bra med lillkillen :)

kul att det går så bra för honom!! :)




Kom ihåg mig?