Byte av tävling..

Esco är faktiskt anmäld till ett tredagars regionalt meeting i maj. Han ska dock bara gå en av förklasserna på fredagen.

Satt dock och kikade i propositionen och såg domarlistan med ett flertal domare, där en av domarna är en människa som jag ett flertal gånger valt bort att rida för på tävling.

Ska ringa till tävlingsarrangören imorgon och höra vem det är som dömer klassen som Esco ska gå då der tyvärr inte stod i proppen.. Är det denna person som dömer kommer jag tyvärr att stryka mig ur klassen och har redan anmält till en annan tävling som back-up samma helg.

Hur ser ni på detta? Är det "fult" att stryka sig pga att man inte vill rida för en viss person?

Jag anser att jag betalar dyra pengar för att åka långt och tävla, och vill inte kasta pengarna i sjön när jag vet redan innan att det är en domare som dömer helt galet..

Så har jag också gjort nån gång! Värdelöst att rida för någon du vet hur det kommer gå innan du ens ridit ditt program.

Tycker inte att det är något fel med det, vet flera stycken som har gjort så gällande minst en domare. Tråkigt att det ska behöva vara så, men vad gör man när domare favoriserar och diskriminerar hej vilt? Som du sa så lägger du ut mycket pengar, klart man vill ha valuta för dem! :)

Jag tror alla har ngn domare man gillar mer eller mindre. Men jag har aldrig strykit mig från start av den anledningen. Dock förstår jag om andra väljer att göra det. Man får vara inställd på att man vet hur det går och försöka att inte bli besviken efter ritten. Men ja, det är dyrt att tävla och det tar tid och krafft så som sagt, om man väljer att stryka sig så är det ju faktiskt förståligt.

Jag förstår dina tankar! Det svåraste är när de hamnar på lagtävlingar..

Lycka till! / Karin

Brukar välja bort tävlingar med vissa domare men har inte strukit mig, men inte roligt när man tex vet innan start att man ska bli neddömd.

Inge fel alls. speciellt inte när det är en iberisk häst du ska starta. Vi har redan så svårt med rättsvisheten från domarna så tycker du gör helt rätt!

Och som du säger det är faktiskt slöseri på sina pengar (och tid!) om man i förväg vet att det inte kommer bedömas helt ärligt.

Tycker inte alls det är nått fel i att göra så. Hade också gjort samma sak.

Fast de tävlingar du varit med om har ju dömts av domare som är kända för att ge "glädjepoäng". Har du inga reflektioner över det (när det blir motsatt alltså)? När jag har har tävlat för de domarna och legat på ca 70% vet man ju att man måste ju dra ner 5-10% för att veta vad ritten "egentligen" var värd. Det tycker jag är minst lika tråkigt som att få mindre poäng...

J.

När ska du starta med Danny? :)

J

Inget konstigt alls. Domare som ger dålig med kommentarer och har en negativ ton i protokollet brukar jag själv välja bort. Jag vill ha kommentarer så att jag har möjlighet att åka hem och träna! Sedan finns det förstås andra anledningar till att man väljer bort vissa, och det är nog bara normalt med tanke på startavgifterna!

SVAR TILL JOHANNA: Du får gärna ge namn på dig och sin häst så att jag med egna ögon kan se att dina resultat ligger på 60% för alla domare utom M och A som dömer dig på 70%. Själv har jag tävlat i många år och ridit många klasser för dessa domare, både på ponny och häst. Jag har själv aldrig varit med om att dom dömt annorlunda mot andra domare.

Tycker att det är jättehäftigt att de vågar använda skalan, för som du kanske redan sett i resultatlistor har de längst ner i listan resultat på 40% och de i topp ibland över 70&. Domare som sitter fast i 5-6 träsket är oerhört tråkiga att rida för.

Men som sagt, ge gärna namn på dig och häst så att jag får se detta påstående själv. Du är välkommen att maila om du inte vill skriva ut direkt här. [email protected]



/www.fridahallgren.se

Det är de som är bland det tråkigaste inom dressyr, dvs bedömings sport. Man skulle väl egentligen varit hoppryttare. Snabbaste hästen och som klarar alla hinder utan att riva vinner helt enkelt.

Jag har aldrig strukit mig för att jag inte gillade dommarn, min tränare, som inte är dommare tack å lov tycker inte att jag ska tävla i Värmland då alla dommare är i samma dömmningsträsk & många går inte efter skalan hur en häst ska vara i formen, eller hur ekipagem utför rörelserna. & då majoriteten av dommare är tränare, så dömmer de upp sina egna elever så att eleverna ska vilja träna mer för sin tränare så att tränaren/dommaren får bättre ekonomi!

Svar till Nathalie

Nu är det ju så att tränare inte får döma de ekipage som de tränar, så det faller på sin egen orimlighet. Värmlandsdomarna tycker jag är ganska bra, ofta jämna och positva i grundtonen. Däremot finns det en och annan surkart i Örebrodistriktet.

Tycker inte alls det är fel. Varför lägga pengar på någonting när man vet att det ändå inte är värt det. Tråkigt att det är så...




Kom ihåg mig?