På djupt vatten..?

Igår kände jag att nä, jag stryker mig från tävlingen på Danny nästa helg. Vi har aldrig ridit program, han står inte still i halterna, vi vinglar omkring och han är ostadig i formen. På toppen av det har vi en sadel som inte passar någon av oss, vilket gör det hela ännu sämre.

- Ska vi dessutom åka och tävla på detta? Det är som uppgjort för att gå dåligt redan från början. Men sen landade jag lite och började tänka klart igen. Danny ska inte ut och tävla för att få massa poäng och placeringar nu i början, han ska ju tävla för att träna på att vara på tävling! Han måste få chansen att vänja sig vid parkeringar, massa hästar och människor, dressyrstaket och domarbord. Hela det "kaoset" som tävling innebär är helt nytt för honom.

Då spelar det ingen roll om han vinglar omkring på banan! Första gångerna ska vi ändå bara försöka komma förbi alla läskiga grejer, kanske måste jag rida lätt något moment för att han blir spänd och avbryta om han "kokar över". Det är en känslig häst och jag räknar med att första 3-4 tävlingarna kommer gå åt att bara vänja honom vid miljön, först efter det kan man börja rida på riktigt.

Så nu känner jag mig betydligt tryggare i "vad jag håller på med" och har en plan för det jag gör. Tänk så bra om han redan är van vid tävlingskaoset när jag får hem den nya sadeln - då kan vi verkligen ut och ha kul i sommar!

Sanna Nilsson och Go Dutch får stå för bilden, inspiration..


Fnissar lite...3-4 tävlingar för att vänja sig vid miljön...Ja det hade varit ett drömläge, jag har testat att åka ut på betydligt fler och min håller fortfarande på att vänjer sig...men jag har en knashäst :) Hur som helst, hoppas det går bra!

Men froda!

det är er första tävling du ska inte ställa så höga krav! på varken dig eller danny!

SVAR TILL DRESSYRTEAMET: Haha ojdå! Jag kanske har räknat på för lite tävlingar haha... vet inte hur lång tid det tar, har aldrig haft en otävlad häst förrut! Men det visar sig.. /www.fridahallgren.se

Tycker du resonerar helt rätt! Man kan inte vänta för länge hemma om hästen är grön, den måste ju ut och vänja sig.

Sen tror jag det är mer rimligt att kankse ge honom minst 10 starter innan man kan börja kräva för mkt. Sen är ju det olika från häst till häst, men bara så du inte blir besviken:)

Ida

Återigen ett klokt beslut! Du är mogen för din ålder, Frida!

Helt riktigt, tycker det lät bra! Jag och min häst är precis på samma spår, det gäller nu i början att han ska få "miljötränas" på alla dressyrrävlingarna i början. Har avklarat en och nej det var inte kul att försöka styra runt honom spänd som en fiolsträng och hinna med allting som var däremellan hörnen.. Men jag bet ihop och klappade o pratade med honom under hela ritten så att han i alla fall skulle få en positiv syn på tävling. Förhoppningsvis lär det bli bättre åtminstone nu första halvåret så att det går att börja prestera på riktigt ;) Lycka till! Vilka klasser blir det?

Precis så resonerar jag med. Har dock lite svårt med det här att komma till och från tävlingen ;)



Förresten, du har inte Ellen eller Carros mail-adresser? Skulle behöva komma i kontakt med någon av dem. Du får gärna skriva det i ett mail till mig om du kan. :D

ÅHH!! Snygg häst :D

haha, lite skönt att läsa faktiskt. Jag skall själv debutera med min unghäst i helgen. Hon är verkligen en pärla och jag tror verkligen att hon kommer kunna bli en riktigt fin tävlingshäst. Då vill man ju så mycket och får enorm prestationsångest. Så, jag måste också sansa mig och inse att detta inte kommer att komma på vår första tävling. Herregud jag har egentligen knappt suttit ner på henne och fick till vår första mellantrav i söndags. Men, det ska bli SKITKUL oavsett hur det går! :) Lycka till med Danny!!




Kom ihåg mig?