Premiärträning på Esco

Idag red jag för första gången någonsin ett pass på Esco för tränare! Wiih så roligt det var! Men mer om det längre ner, skriver hästarna i ordning efter de reds.

Adrienne: När man sitter i sadeln på "Adde" är det bara fokus framåt då hon gärna backar av och blir långsam för skänkeln. Red mycket på spåret, försökte få henne jämn mellan hand och skänkel och inte gå på dubbla spår. Tar hon inte skänkeln = pang på med benen direkt! Mot slutet kändes hon jättefin i traven, gick av sig själv helt enkelt. Även vänstergaloppen är fin, hon har inte svårt för sig men är lite "bekväm".
Kände mig nöjd med henne, hon blir nog en jättefin häst det där!

Danny: Räknade ut att Danny inte hade varit i ridhuset på hela fyra dagar?! Istället har han ridits på utebanan, skrittats ut och vilat lite. Jädrans vad het han var! Nog för att han alltid har mycket turbo, men idag var det helt galet mycket häst att rida på. Passade på att utnyttja energin till att rida lite tuffare saker. Mycket öppnor, diagonalslutor och skänkelvikningar i trav. Samlingsjobb i galoppen. Magisk känsla genom hela passet! Han blir verkligen bättre och bättre för varje ridpass. På torsdag kommer Jeanna och rider, tanken är att galoppombytena ska presenteras för Danny-mannen då..
 
Esco: Premiärträning för Marika. Jag hade alltså aldrig någonsin ridit ett ridpass på honom för tränare, och kände att nu är det verkligen hög tid!
Jag har känt lite att jag "är ute på djupt vatten" då jag bara sitter och trimmar själv hela tiden, ingen är med och tittar, påpekar etc. Därför var det guld värt att Marika tog sig tid och hjälpte mig litegrann idag.
Fokus låg på:

- Lugnare tempo, men med större steg. Mer "häng" i traven och inte en massa paddlande framben utan att bakbenen hänger med. Fick rida i vaggor, "passage-tänk" --> längre steg --> samma igen. Korta intervaller med små förändringar.

- Samma sak i galoppen, större galoppsprång men INTE öka tempot!

- Skänkelvikningar på samma linjer som de ligger i LA:1, att där tänka på att visa tydligare steg. Det ska inte vara en OK skänkelvikning för ex. en 6:a utan en tydlig skänkelvikning med gest --> en 8:a!

- Visa honom mer böjbar i formen, ställa ordentligt i hörnen. Detta är även något jag fick kommentarer på sist när jag tävlade - jag rider honom för rak!

Esco var kanon!!! Mycket att tänka på och jobba vidare med.

Din blogg är kanon, och såna här inlägg är underbara! Esco är kanske det finaste jag sett :)

Ida

Förklara gärna hur ni gjorde när ni trimmade lugnare tempo men ändå större steg? har svår för det på min. :)




Kom ihåg mig?