Träna på att tävla

Kan börja med att säga att det gick finfint att rida Danny i ridhuset idag. Från början var han dock rädd för allt, för väggarna, för porten, för fläckar i sanden... Han har ju inte varit där inne på en heeeel vecka och då var plötsligt allt läskigt igen, suck och stön. Efter viss övertalning kunde vi dock börja jobba och så fort han var "varm i kläderna" gick det som smort igen.

Detta fick mig att besluta att helgen kommer att ägnas åt:

1. Lastträning
2. När vi väl fått in honom, åka dom få meterna till Källvikens Gård och lasta ur
3. Träna i nytt läskigt ridhus
4. Åka hem igen

Som om inte det vore nog har jag även anmält häststackaren till en tävling om 14 dagar. Här ska tränas på att tävla! Mig veterligen har han inte varit ute på en endaste tävling innan. Därför är kraven inga alls och vi är glada om det går att styra runt honom hyffsat utan att han lägger sig ner och dör i blotta förskräckelsen av domare och andra "livsfarliga saker". Vi tar med en fikakorg och tränar lite på att tävla helt enkelt!

På ett sätt är det så himla skönt att han är så grön som han är. Man har inga krav eller press och kan göra det som en rolig grej. Jag vet att han är en fin häst och att det kommer att bli helt otroligt bra oavsett om han skruttar runt på tävlingsbanorna hur som helst nu i början.

Har en vän som inspirerar mig massor i dagsläget, hon har en orutinerad häst som bara är ute och tränar på att tävla. Hästen är fantastisk men hon har utgått i säkert 4 av 5 tävlingar för att den blir "för mycket". Ändå skickar hon glatt ett sms och skriver att "han var för het och vi fick utgå, men han var jätteduktig!!!". Den inställningen kommer jag att ha med mig på alla tävlingar med Danny nu i början!

Fina Klas på en tävling förra våren..

Vad roligt med tävling, stort lycka till!

Hoppsan, mitt namn försvann från kommentaren ovan :)

Vem är Klas? :) Hittar ingen info på bloggen, kan du inte skriva ett inlägg om honom?

Det där är skitbra, att träna på hela "åka iväg och uppföra sig på bortaplan"-grejen. Det är många som slarvar med det med sina yngre hästar.

Jag övar det med min 4-åring nu och han uppför sig oftast bra, men i förrgår skickade han av mig för han blev så till sig när vi var iväg ;) Bara att öva på!

Min är ju sån, jag måste åka ut för att träna för att tävla.-..han är extremt tittig av sig och vi har haft otroligt mkt jobb med honom, både hemma och på tävlingsplatser för att försöka få han att slappna av. Allt är farligt i hans värld (utom i skogen) vi startade i helgen, och även om jag tagit ut han på tävling sedan han var 4, så är det många starter vi både fått ugå i för han har inte vågat gå fram eller som han tittat bort sig helt på,,,och även om vi nu får fortsätta åka ut bara för att försöka få han att tycka det är OK så är det en otroligt aha upplevelse när ngt äntligen funkar. Jag åkte med inställningen att jag kunde bli utesluten men kom hem med placering...otrolig känsla när det händer. Är som din kompis dock, även om det kanske går dåligt "procentmässigt/resultatmässigt" vissa starter så får man ta fram det positiva från dagen, tex om det funkat på framridningen eller om den passerade ett hörn etc. Man hittar alltid fördelarna för att få motivation att fortsätta åka ut.

Deras träning gav ju resultat, de vann väl senaste? :D Så det låter ju som att du har en bra plan med Danny, jag ska tänka likadant med Marrón :)

Vi ska oxå ut och träna på att tävla. Helt utan krav. Bara styra runt och ha roligt, sen får det gå som det går:)

Jag tänker likdadant och försöker göra samma med mina. Har anmält nu till en dressyr-clear round om en månad, ett toppenbra sätt att träna på att tävla :))




Kom ihåg mig?