Vad fodrar jag med?

Läsarfråga: Har ni analys på grovfodret på Falu RK och brukar du i så fall räkna ut hans foderstat?
 
Svar: På Falu RK har alla eget hö, så man köper inte av ridskolan. Jag har analys på mitt grovfoder och gjorde en snabb räkning på vad han skulle äta för att det skulle passa en "normalhäst". Sedan är det alltid så att man måste fodra med ögat. En häst som blir för tjock med ett foder som är exakt uträknat behöver givetvis ändra foderstaten och vice versa om den blir för smal.
 
Jag använder mig av Krafft Groov 125 samt betfor. Det täcker det mesta och kraften innehåller ganska mycket protein vilket jag tycker ger fina hästar (snygg överlinje). Danny äter ungefär 1,5 kg om dagen men tränar han hårt ökar jag på fodret upp till 2-2,5 kg. Han är just nu i normalhull och behöver inte mer kraftfoder än så. Betfor och salt ger jag efter hårdare träning eller varma dagar.
 
Det är viktigt att bygga en foderstat på ett bra grovfoder och i längden blir det mycket billigare att köpa ett bra, lite dyrare hö, än att köpa ett dåligt hö och behöva fodra med dyra kraftfodermedel. Jag ger även mycket hö för att hålla igång magarna på hästarna och på så vis undvika kolik - hästarna är ju faktiskt av naturen gjorda för att äta "hela tiden". 
 
Några tillskott ger jag för tillfället inte heller då jag inte anser att det behövs. Danny är ung och behöver inga ledtillskott som exempelvis en äldre häst kan ha nytta av. Grooven innehåller även mineraler och vitaminer och är alltså ett färdigfoder. Vid pälsfällning/pälssättning kan jag ge B-vitamin och olja för att få dom lite finare i pälsen. Ofta tror jag att en massa fodertillskott mest ger placeboeffekt för ryttaren...
 
 
 

Helt rätt inställning, instämmer helt!

Tänk på att man inte kan räkna med grooven som ett färdigfoder om man "bara" fodrar med 1 kg om dan, det behövs ungefär 2-3 kg för att hela behovet ska täckas. ..

Svar: Det beror helt på vad man har för hö haha?
Frida Hallgren

Sunt tänkt! Däremot är det bra att räkna lite på mineralerna, speciellt Ca/P-kvoten, ändå. Och det har visat sig att det antagligen inte är B-vitamin utan protein som hästarna behöver vid fällning. B-vitamin-tillskottet vid fällning kommer från längre tillbaka i tiden då man gav hästarna foderjäst vid fällning. Man tog då för givet att det är B-vitaminet som är bra, men vetenskapligt finns inga bevis på det så enligt forskare på SLU är det mer troligt att det är proteintillskottet som hjälper hästarna.

Svar: Intressant!! Tack för ditt svar :)
Frida Hallgren

Förra kommentaren var från mig..

Hej skulle inte du kunna visa hur man gör sånna där knoppar som du gör? På film, i detalj:)

Vad är det för skillnad på groov 125 och groov 90 ? :-)

Svar: Det är mer protein i 125!
Frida Hallgren

Haha skulle bra gärna vilja se mineralvärderna på ditt hö!

Svar: Haha hur så? Det låter som om du inte tror att man kan analysera mineral? Jag har i alla fall värden på energi, protein, Ca, P, Mg, Selen på mitt hö...
Frida Hallgren

Mycket intressant inlägg - tycker just kraftfoderbiten är så svår, det är en djungel. Blötlägger du krafften, och ger du lika mycket även på sommaren?

Haha jag menade bara att under 20 år jag har hållit på och räknat på foderstater så jag aldrig hittat ett hö som man bara behöver komplitera med 1 kg groov. Fast det är ju olika hur noga man är också;)

Svar: Jag tycker att det viktiga är att man har ett "hum" om vad sitt hö har för värden. Sen är inte jag nitisk och följer värdena slaviskt utan ser till att det är hyffsat rätt.
Frida Hallgren

Har man ett tillräckligt bra grovfoder anser jag att man inte ska hålla på och knöla till det med massa olika kraftfoder. Det är bara om något saknas i grovfodret man borde komplettera med något bra kraftfoder. I det mesta kraftfodret som jag har kollat på innehållsförteckningen på så har det mest innehållt en massa bös som ingen häst behöver.


Dessutom är hästar gjorda för gräs/stråfoder, dom är inga gnagare :)




Kom ihåg mig?