Duntäcke på häst?

Såg ett inlägg på en av bloggarna på Hippsons hemsida som dragit fram mycket "tycka och tänka" hos folk. Inlägget finns hos Ida Lövgren som driver "Hästskötarbloggen" där hon skriver om sin vardag som Alexander Zettermans hästskötare.
 
Det handlar kort och gott om vanliga duntäcken som används på hästarna. Ida skriver att dom brukar använda duntäcken på hästarna när det är kallt. Dom lägger då på ett täcke, sedan ett duntäcke och till sist ett täcke över. Detta håller sig tydligen stabilt och på plats hela nätterna och hästarna håller sig varma. Hon demonstrerar även med bilder hur hon brukar lägga på duntäckena och skriver att det är så enkelt då man bara tvättar överkasten och slipper den tunga hanteringen av blöta täcken.
 
Det som folk stormar om och den största changern i den mängd kommentarer inlägget har fått är mest att folk tycker att det är att förmänskliga hästen, övertäckning och rätt galet. Nu hör saken till att hästarna står i utestall, det är samma temperatur som ute och det handlar om klippta, högt tävlande hopphästar. Ska jag ge min syn på det hela tycker jag att det är väl en jättesmart idé! Men, inget som bör användas på vilka hästar som helst. En vanlig häst, klippt som oklippt behöver knappast, nej och nej, ett duntäcke på sig för att hålla värmen. Står den i kallstall som Danny gör (men över nollan, det vill säga ej minusgrader) så behöver den inte heller det. Står den däremot i utebox med -20 grader på natten, är helklippt och fullt tränande. Ja då kan jag faktiskt se det praktiska i det hela. Nu kan man ju debattera hurvida hästar som står i utebox ska helklippas eller ej, men det är en annan fråga...
 
Dom fördelar jag ser är väl att det är lätt, luftigt och varmt. Inte tungt för hästen att bära och ger inga skav. Smidigt att hantera och enligt Ida sitter det väl på plats.Vad tycker ni? Gå in och läs inlägget här: http://www.hippson.se/blogs/iduspidus/duntacken.htm#disqus_thread#comments
 
Några bilder ur Idas inlägg

 
N

Jag läste om det och tyckte att de va en toppenide! Kommer inte själv använda mig av det då jag inte behöver de till min häst. Men vadå förmänskliga?! Hon bäddar ju inte ner hästen i boxen med en kudde utan har det som ett varmare och billigare täcke under natten.. Vad folk är löjliga!!

Det man bör fråga sig är väl om hästen hade frusit med ett vanligt tjockt täcke? Klart man ska täcka hästen om den är klippt och dessutom står i utebox men hur mycket? Forskning har ju visat att sålänge hästarna inte blir blöta eller står i drag så klarar de kyla väldigt väl även om de är klippta. Sen är det ju klart att man inte bara vill att de ska "klara sig" utan också vara varma i musklerna och inte bli kalla. Men jag undrar hur varmt det blir därunder egentligen, vore intressant att mäta. Duntäcke i sig är ju luftigt och andas men med annat täcke både under och över känns det intuitivt som att det blir väldigt varmt. Nu tror jag deras hästar säkert mår toppen och de får komma ur täckena och lufta sig så de går nog ingen nöd på dem. Men det är ju ett intressant område som det behövs mer forskning på. Bara för att vi själva tycker det är kallt betyder det inte per automatik att hästen tycker det. Och det är det jag tror folk menar med att "förmänskliga" sin häst, dvs att man överför sina egna känslor och beteenden på sin häst.

Fast att använda att det är en hårt presterande tävlingshäst som argument för att den behöver täckas mer är ju faktiskt lite galet. Generellt behöver en häst som är i god kondition täckas MINDRE än en häst i dålig kondis.

Fö kändes dun som ett jävligt smart material att täcka med om man vill få mycket värme. Värmer mycket, men är inte tungt. Eftersom det inte är tungt så måste ju hästen ha lättare att höja och sänka sina hårstrån, alltså de reglerar värmen lättare än ett täcke med annat material.. Sen kanske just den funktionen försvinner eftersom de slänger på ett annat täcke över, men jag tänker mig ETT täcke som faktiskt har dun som fyllning!

Om de övertäckar i detta fallet orkar jag inte ens lägga mig i det är inte min sak att lägga mig i.

Jag tycker det är en jättebra idé då duntäcken är avsevärt mycket lättare än vanliga innetäcken, vet även att Meredith Michaels Beerbaum (stavning?) använder det på sina hästar.
Sen att "vanliga" hästar inte skulle behöva det håller jag inte riktigt med om. Det beror ju helt på hur frusen hästen är och vad man väljer att lägga för täcke över och under.
Hade jag haft möjlighet att ha duntäcke på min häst så hade jag inte tvekat en sekund! Men tyvärr har personalen sagt nej till att greja med det.
Det finns säkert dem som förmänskligar sina hästar, och av det har jag lärt mig två saker: 1. Hästar blir vad vi gör dem till, börjar vi klä på dem en massa så kan det vara knepigt att sluta klä på dem. 2. Många hästägare känner sina hästar bäst själva (och man ska nog låta dem sköta sitt utan att bry sig allt för mycket.) och väljer att klä på hästarna utifrån det eller utifrån tidigare erfarenheter. Jag har nu ca 400-500g täcke på min häst (nättare hbl, 18 år). Inte för att jag egentligen vill att hon ska ha massa täcken på henne, hade jag kunnat skippa det så hade jag gjort det! Men vi har testat oss fram med både tunnare täcken, för det är inte så kul att ta in hästen från hagen när den darrar som ett asplöv....

På Strömsholm vet jag att många körde det, men då stod hästarna med öppna fönster så det var ju himla kallt i stallet.

Låter smart tycker jag! Men förstår inte riktigt varför det draperats runt halsen? Rygg och länd är väl prio ett att värma om man tror att hästen fryser?
Men som sagt, man känner sin egen häst bäst själv.
Min häst täckar jag tex ordentligt redan på hösten och trappar upp i takt med kylan, bara för att han hatar att bli klippt! På så vis håller jag pälsproduktionen i schack och vi behöver inte bråka, droga och klippa på vintern:) Alla har vi våra små knep!

Du har fel Helena, hästar i hög kondition har större muskler, mindre underhudsfett och ytligare blodkärl, därför fryser de lättare än en mullehäst. Den forskning du referar är utdaterad.

Tycker duntäcken är bra, det hade jag på min häst redan för 15 år sen! Så det är ingen ny ide direkt...
Fast på den tiden var det mer pga att det inte fanns så tjocka och bra täcken som det gör nu. När HW kom med sina underblanket kasserade jag duntäcket.
När jag först läste bloggen så reagerade jag lite på att hästen hade så många täcken, men då antog jag ju att den stod i ett stall där det var några plussgrader. Det gör de allra flesta hästar. Jag hade lätt haft på mina hästar så mkt om de stod i utebox, mina har dubbla täcken i stallet nu då det är 3 minus inne. Utan det så fryser de.
Min syn på saken är att en häst skall ha så tjocka/många täcken att den håller värmen. Punkt slut. Vad som behövs beror på temperatur, luftfuktighet, hull, ålder, foderstat osv och är högst individuelt. Har haft hand om hästar som varit rena element och inte har behövt mer än ett tunnt stalltäcke trots helklippning och temp runt nollan i stallet. Därför blir jag tämligen irriterad när folk som uppenbarligen bara har ägt kamin-hästar påstår att andras frusna hästar är övertäckade....

Tycker det är fantastiskt bra med duntäcken! Har haft det i många år på mina hästar. Perfekt med "kragen" som gör att det inte kommer in så mycket spån när dom rullar sig:)

jag tycker duntäcket är super! Jag använder det inte i stallet då det räcker med vanliga täcken där, men när jag åker bort! Toppen i transporten över ett fleece täcke och sedan ett till över, när det är kallt! Min häst är super känslig i ryggen och blir lätt spänd när d är kallt och ska iväg. Dock använder jag det "på längden" så det täcker från svans till man och med en vanlig täckes gjord! :)

Hittade en intressant artikel på en annan blogg... http://www.capactiva.se/artiklar/tacke.htm

Jag har läst om det innan, tror det kanske var om något reportage om nån dressyrstjärna typ Anky vG eller nån. Där använde de duntäcken istället för stalltäcken med ett tunt täcke över och jag fick samma uppfattning som dig. Jättesmidigt att tvätta och väger inte så mycket men ska såklart inte användas om det inte är tillräckligt kallt för det. För varma hästar vill man ju inte ha, de blir bara trötta och olyckliga. Lagom är alltid bäst. Som sagt, det finns ju bra och dåliga sidor av allt.

Jag tycker som en annan här att rygg o länd borde täckas. Det är ju riktiga atleter. Det handlar inte om att förmänskliga utan om att ge dem chansen att prestera på den nivån utan onödiga skador.

Jag tycker det är superbra med duntäcken. Har använt det i flera år, både privat och när jag jobbade hos Anna Nilsson. Blir inte lika tungt som flera lager täcken och dessutom lättare att hantera, tvätta och så vidare.

Skulle gärna vilja ha dun, men då som riktigt täcke med gjordar och allt. Med lätt avtagbart tyg närmast hästen som kan tvättas smidigt vid behov. Dun ÄR lättare än vadd och värmer så bra! Men att hålla på med lösa täcken är inget för mig: I nödfall kanske om jag hamnade med mina hästar i ett svinkallt stall.

Suck läste om det där och sätt det med egna ögon. Säger bara en sak ett bra vinter täcke och rejält med mat så klarar sig hästarna yppligt. Har själv haft tävlingshästar.




Kom ihåg mig?