Lite vinterhat

Jo, visst det är vackert. Gnistrande snö, sol som skiner mellan frostiga träd och ett pudervitt landskap. Men det är vackert med en grönskande sommardag också. Blommor överallt, värme och doften av sommarregn.
 
Dessutom är det inte så svinigt kallt då. Man behöver inte klä på sig 70 tröjor, 15 långkalsonger och 4 strumpor för att gå utanför dörren. Man behöver inte krångla med täcken på hästarna, vara bekymrad över om dom fryser i hagen, om vattnet fryser. Man behöver inte frysa tår och fingrar av sig när man rider ut, och inte heller vara rädd att dom ska trampa sig med broddarna.
 
Åh vad jag saknar sommaren. Kunna sätta sig på cykeln och rulla ner till stallet i t-shirt, och dessutom tycka att det är skönt med fartvinden som fläktar. Sitta ute på sena kvällar, grilla och umgås. Åka ut på sjön, bada, sola och ha det skönt. Äta jordgubbar och glass... Tror jag är bitter över den korta, regniga sommaren följt av en riktig vargavinter som knappt har börjat. Så långt till våren att jag bara vill krypa ner i sängen, dra täcket för huvudet och komma tillbaka någon gång i april. Gråta lite över minusgraderna och längta efter värmen. Åhhhhhhhh.......
 
LÄNGTAR SÅ JAG DÖR EFTER DETTA:
 
 

kan inte annat än att hålla med...

Kunde inte skrivit det bättre själv! Tanken slår mig varje vinter att sälja hästarna. Men konstigt nog är stallet fullt ändå nu 19 år senare.....

Hej!
Jag undrar vad den kollektionen heter som ditt schabrak och lindor är efter, letar febrilt efter det!

Brukar tänka att man uppskattar sommaren ännu mer eftersom vi har variation i årstider. Dvs sommaren blir ännu härligare efter lång och mörk vinter :) Så vintern är inte bara av ondo!

Fast... ;) Om man har en lite känsligare häst på sommaren (försommar/sensommar), som kan stå och skaka en regning dag/natt, kalla mornar osv, så är det fan så mkt lättare att täcka på vintern (=bara att ösa på med täcken). På sommaren regnar det ena stunden, sen kommer det plötsligt strålande sol och har häststackarn ett täcke då så dryper svetten under. Och aldrig håller väderprognoserna heller, utan man går runt med nån form av konstant ångest för att man är en dålig hästägare hur man än gör ^^ Bara en spontan tanke jag fick, ha en underbar vinter!

E

Gaaaah, att du vågar skriva doften av ett sommarregn efter denna så kallade sommar. Haha.

Vinter är fint i en vecka. Sen räcker det!

Gå med i mina föreningar:

www.avskaffaskiten.nu (vintern)

www.tjugograderåretrunttack.se

Ida

Kan inte göra annat än att hålla med. Själv måste jag rida ut jämt eftersom det är 2 mil till närmsta ridhus. Och det är nästan kallare än ute :p

Men varför klaga på vädret då det faktiskt är en av få saker som absolut inte går att påverka? Onödigt att lägga energi på såna saker, bättre att fokusera på saker som gör en glad eller där man själv har makt att påverka till det blir bättre. Sen är det ju så att det är otroligt svenskt att prata om och klaga på vädret. Men ett tips är att inte gräva ner sig för att det är kallt, tänk positivt! Hästarna är rena varje dag och det finns inga äckliga bromsar och andra insekter. :)

Jag älskar också sommaren och brukar bli väldigt trött på vintern av mörkret och kylan. Men i år har jag bestämt mig för att jag inte ska låta mig påverkas av vädret så mycket. Ska jag hålla på att deppa bara för att det är mörkt och kallt? Antingen får jag flytta till varmare breddgrader eller så försöker jag låta bli att tänka på hur jobbigt det är (och fokusera på de bra sakerna med vintern...)

Inte bara sänker man sitt eget humör genom att tänka på hur jobbiga saker är utan man påverkar även människorna sin omgivning! Värt att tänka på!

Det här är inte menat som nån kritik utan snarare som en liten tankeställare till alla som låter sig påverkas mycket av vädret. Positivt tänkande kan göra underverk gott folk!

Emma: fast Frida skriver väl aldrig att hon är på dåligt humör eller så :p snarare att hon saknar sommaren och så. Tkr inte att det är ett dugg konstigt att hon skriver om lite vinterhat, hon tkr ju så:p

Anonym: Det var inte riktat mot Frida personligen utan mot folk i allmänhet eftersom jag upplever att det är så många som går runt och ödslar energi på att gnälla på vädret.




Kom ihåg mig?