Som en gummiboll

Vi fortsatte med bytesträningen idag! Så himla tråkigt att inte mami kunde följa med och filma, för det hade varit så roligt att visa er. Danny blir rätt vild, minst sagt.
 
Men, jag börjar från början. När vi skrittade fram så höll några på med voltige/longering och gud vet vad borta i hörnet. Inga problem - stort ridhus, men jag sa till tjejerna att om Danny blev vild fick dom lugna ner longeringen lite. Det gick bra ganska länge, han var spänd men höll sig i skinnet. Sedan viftade dom till ordentligt med långpisken och då exploderade Danny :) Blev lite arg då det är så nära att jag åker av vid dom tillfällena, så efter det blev det lugnare borta i longeringshörnet.
 
Sedan kom Marika och vi började jobba lite. Vi tog galopp ganska direkt och hon såg att han var spänd, så jag fick galoppera på lite framåt så han inte blev så studsig. Framåt! KUL sa Danny och bockade som en gummiboll och gjorde ponnyrusning på långsidan. Alltså den där hästen........ Därefter började vi på bytena och jag galopperade förvänd på volt, ställde över och så byteshjälp. Många orena, några KLOCKRENA! Duktiga duktiga kille! När han väl hade börjat fatta vad vi menade bytte han precis hela tiden.... Då fick vi sluta - han får inte ta för mycket eget initiativ. Jättenöjd! Vi avslutade med lite trav med tempoväxlingar, sirapstrav - fram i kvick trav och så tillbaka. Superkänsla.
 

Hej Frida!

Jag undrar vrf du ens reskerar att bara lägga på skritt täcket,asså jag har sett flera bilder där du bara har lakt på täcken eller du har lakt på täcket och sedan lakt resten runt benen?
Och allså vrf gör du det,du vet nog själv vad som händer om Danny kastar sig.......

Svar: Hur menar du nu? Om Danny kastar sig så ramlar täcket av, det spelar väl ingen roll? :) Jag sitter på täcket så det brukar inte glida omkring när jag skrittar fram. Hur hade du själv lagt ett skrittäcke?
Frida Hallgren

Vad använder du dig av när du lindar benen? Pad under flecelindor? Lindra du med andra lindor? Använder du boots för att förebygga sår eller trampar han sönder sig med brodd? Använder du nattlindor/back ön track? . Linimentar du? Många frågor men hoppas på svar:-) suprrbra blogg!

Han har så galet långa ben

Frida han kan fastna i täcket om han kastar sig!
Han kan skada sig riktigt reält .....

Hur jag skulle lakt det?

Svar :
Spänna fast det i sadel såklart,så om hästen skulle kasta sig skulle täcket inte åka av och hästen skulle dessutom INTE få panik!




Kom ihåg mig?