Varför fårskinnspadd under sadeln?

Någon undrade varför jag hade en fårskinnspadd under min måttbeställda childeric! Det är inte för att sadeln inte passar utan för att han har fått lite skav av schabraket längst upp på ryggen... Med en liten gosig padd blev det bättre 
 

Fårstår din tanke:) Men om sadeln passar utan padd så passar den ju inte med? eller hur tänker du angående det?:) fin blogg!

Ida

Schabraket är ju egentligen mest till för att skydda sadeln från smuts och svett. Så har han skav varför inte ta bort det helt tills skaver läkt? Eller bara köra med en tunn tunn padd och utan schabrak?:) det är ju bara att putsa sadeln lite extra tills skavet läkt!

Svar: Neeej akta min sadel :)
Frida Hallgren

Varför lämnar du inte en ruta på ryggen när du klipper? Då slipper du ju sånt där:)

Svar: Då skulle jag behöva lämna en ruta som slutade bakom schabraket? Haha aldrig.
Frida Hallgren

Kom ihåg att sadeln blir för trång med padd under om den inte är utprovad med en. Sadelns mittpunkt hamnar långt bak o den klämmer fram.

En bra fårskinnspad gör inte sadeln för trång, den lyfter upp hela sadeln.
Min får också skav av kanten på schabraket i bland, jag har provat att lämna päls där men det hjälpte inte bara så ni vet :p

Svar: Exakt....
Frida Hallgren

Om sadeln är bra utan padd blir den för trång med!

Har faktiskt sett flera hästar som just fått skav där, alla har gått med childeric. Behöver ju inte betyda att det är så med din, hoppas d försvinner snart! :)

Sofie; Tror inte det har med sadeln att göra, det är ju inte ens under själva sadeln det skaver, det är schabraket. Det blir så om hästen arbetar med mkt ryggsväng, på vintern är ofta pälskvaliten så dålig att det blir små skav där. Min brukar få skavd päls (inte skavsår!) där mot slutet av vintern ibland. Han har också Childeric men har haft Prestige, Passier osv och det blev så då också. Extra mjuka schabrak brukar hjälpa, och schabrak utan kantband tex Anky.
Vissa hästar är ju så känsliga att de tom får skav av tyglarna...

Även min häst har fått skav på vintern, både när jag helklippte ryggen och lät ett "plätt" vara kvar. Trodde det sistnämnda skulle hjälpa men icke.
Min häst har för övrigt en Equipe-sadel som passar perfekt och det är bara på vintern det blir så här. Väldigt vanligt enligt min erfarenhet.

Jag har samma problem med mitt skavsår till häst ;) Det som funkar bäst enligt mig är att ha koll på att schabraket inte har för kraftig söm undertill. När skavsåret väl är där så kan det funka med en luddig hundpläd (http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H&%2422301=5754&%24echoLink=5754&%24echoVar=1). Den tar inte lika mycket plats som en fårskinnspad men är fortfarande mjuk och mysig! :)

Kom direkt att tänka på denna http://www.horsemeup.se/index.php/varumarken/eskadron/lamskinns-pad.html

:)

Måste bara få fråga.. Hur ser padden ut?
(har samma problem med min häst..)




Kom ihåg mig?