Visste ni att...

Jag nästan föll för en annan häst som jag provred innan Danny? En härlig fuxvalack som, om jag minns rätt, var 3,5 år när jag provred den. Suverän ridbarhet, väl utbildad för sin ålder och med massor av motor. Den var 165 cm hög och född 2008.
 
Vi klickade fint i ridningen och det kändes bra. Men... Jag anser att jag hellre har en häst med tre jämna gångarter som är "lagom" men med potential att bli riktigt rörliga, än en häst med två jättebra gångarter och en påtagligt dålig. Förstår ni vad jag menar? Denna fuxen hade en galopp som var "wow". Lätt, luftig och otroligt välbalanserad för att vara 3 år gammal. Den hade även en väldigt trevlig skritt, men en trav som drog ner helheten. Nu må många anse att traven är lättast att förbättra och jag håller med - men inte i alla fall. För att kunna förbättra en trav rejält krävs det att den är relativt bogfri och lätt i rörelserna från början. Den behöver inte röra sig stort - men ska du förbättra traven till riktigt bra måste den ha lite talang för kadens. En häst som hänger på bogarna i traven kommer få det svårt för samlingsarbete, och därmed inte ha så lätt att förbättra traven.
 
Därför tackade vi nej och åkte mot nästa häst. En mörkbrun 5åring som snarare såg ut som en gänglig 3-årshäst. Gissa vilken pålle det var? ;) 
 
Här är i alla fall fuxvalacken! 
 
Ida

Går inte att kolla på den :{

Går inte att kolla på klippet varken på dator eller iphone =/ står att de visar innehåll från believe som blockerat ditt land av upphosrättsliga skäl =)

Men, Frida, går inte att se...Kram

Ha ha...jag har faktiskt gjort precis det du inte gjorde: jag köpte en häst med mycket bra galopp och skritt men med en trav som första gången jag såg den var typ...5-mässig.

Jag trodde att min tränare (B-tränare och svårklassryttare) SKÄMTADE när hon tyckte att jag skulle köpa detta symaskinstravande djur.

Dock travade djuret bättre redan nästa gång jag såg det gå och jag vågade köpa honom trots den svaga traven.

Nu, 1 år senare har traven utvecklats oerhört, inte så att folk skriker WOW när de ser honom men han har faktiskt fått 8 på gångarterna i LB och travar riktigt trevligt till vardags.

Numera är detta ett stående skämt; hur jag första gången jag såg hästen jag avgudar tänkte "ALDRIG I LIVET...VAD F...N ÄR DETTA" :).

Så kan det gå....

Var och hur hittade du Danny? Köpte ni honom från uppfödaren i Danmark eller stod han i Sverige? Vet inte om du har skrivit om det förut (såfall har jag missat det) men det hade varit jättekul om du ville skriva ett litet inlägg med provridningarna av honom samt ovanstående :) Tack för bra läsning hittills!

Jättefin galopp och det lilla av traven man såg tyckte jag var helt ok. Men man kan ju inte lita 100 % på en film.

Jättetrevlig galopp! Jag tyckte att traven var bra också och utvecklingsbar! Men man har ju olika tycke & smak ;)

Åh jag som älskar fuxar med bläs! :)

Åh!!! Fin fux, men jag är ju partisk nu för tiden;) Riktigt bra galopp och helt ok trav, men klart att man ska köpa DEN HÄST MAN FALLER FÖR, som du väl gjorde när du provred Danny. Kul att få se:)

Fin den var! Kommer du skriva flera av önskeinläggen man fick säga förut? Skulle verklige vilka läsa om importering från en som har erfarenhet av det :)

Vilken härlig galopp, den såg trevlig ut.
Hade varit kul att se film från provridningen av Danny med :)

vad kul att du var på Jursta gård och red. Stod nämligen uppstallad där förut :)

Kanonfin häst med jättebra galopp. Håller dock med dig och tycker traven är i "sämsta laget", lite mer bogfrihet och rörlighet hade inte varit helt fel ;) Tycker du gjorde ett bra val med Danny :)




Kom ihåg mig?