Äntligen hemma + Dannys dag

Jag överlevde dagen på jobbet i -20 grader. Nu har jag tinat upp mig med en varm dusch, satt på mig myskläder och ska krypa ner i soffan och titta på gladiatorerna/melodifestivalen med resten av familjen.

Idag var det så kallt att Danny inte fick gå ut i hagen alls. Han har både tunn päls och har lite för lite hull på kroppen vilket för att han inte håller värmen så bra. 
Jag åkte till stallet vid 07.00 och promenerade honom innan jobbet och sedan fick han stå inne med mycket hö och mysa i boxen istället. Han var själv inne, så mamma åkte dit och tittade till honom på förmiddagen och sedan en gång till vid lunchtid. Vid lunch promenerade hon även honom i ridhuset, tusen tack mami! ♥ Han är så otroligt cool, står inne kolugn själv, promeneras av mamma i grimma+grimskaft och bara är allmänt underbar i all hantering. Klas var också snäll, men även allt vad det innebär att hantera en hingst.

Nu på kvällen åkte jag tillbaka till stallet och ryktade och promenerade igen samt lät honom jogga lite i longeringslina för att hålla igång magen efter att ha stått inne under dagen.

Esco har jag inte ridit idag, tur det för då hade jag avlidit av köldchock eftersom det inte är uppvärmt i källvikens ridhus.








Mia

du borde läsa den här artikeln :) http://www.capactiva.se/artiklar/tacke.htm

jag lovar att hästen inte dör om den får gå ut. Jag har ett fullblod med "sommarpäls"... Hon har amigo 350 + 200 och är varm under... å då står hon i en lada med boxar i (alltså lika kallt som ute).



De håller värmen bara de har mat! Låt hästen få vara häst!

Här finns en ännu bättre : )



http://migrated.ifokus.se/uploads/58c/58cd648e48e53effe8100499b14a4e0f/hastvarme.pdf

Men Frida.. Bättre kunskap än så har du om hästar. Åtminstone två timmar hade han klarat sig utmärkt i hagen med extra mat och täcke. Läs forskningsrapporter, du borde väl förstå att resultaten är att lita på?

Haha hon provocerar ju bara, för att folk ska reagera på att han inte gick ut i hagen :P mina har inte heller gått ute nu när det är så kallt, fast det är för att vattnet i stallet inte ska frysa :/

Men oavsett om det är provokation eller inte så kvarstår det faktum att hon inte tog ut honom i hage ens en timme pga kyla. Provocera är ett överanvänt ord nuförtiden..

förstod inte, var klas en hingst eller är danny en hingst?! tacksam för svar! :D




Kom ihåg mig?