Longering

Tänkte skriva ett inlägg om hur jag arbetar hästarna när jag longerar. Jag tycker att det är ett jättebra komplement till ridningen och speciellt efter skoning eller om hästen har ett sår och man vill se hur den rör sig från marken.

Först brukar jag alltid leda hästen en bra stund i skritt så att den är varm i kroppen när man börjar eftersom de lätt blir busiga och hoppar iväg lite i början när man longerar. Vid framskrittningen har jag aldrig hästen inspänd.
Vad jag har för inspänningstyglar varierar från häst till häst, men "normalhästen" brukar få ha elastiska remmar på sidorna. Klas som var stark och gärna blev för öppen var inspänd både på sidorna och mellan frambenen, dock med mycket elastiska remmar (gummisnodd).

Man ska alltid börja med att spänna hästen väldigt löst eftersom de ibland kan få lite "jag-sitter-fast-panik" och kasta sig. Man kan sedan spänna remmarna eftersom.

Från början arbetar jag hästen på en stor volt i skritt, inspänd. Ser till att hästen lyssnar på "smack" och "proo". Därefter tar jag så lugn trav jag kan åt båda håll för uppvärmning, men ofta kan de bli lite pigga och då får man bromsa så gott det går. När hästen har gått lugn trav åt båda håll brukar jag spänna inspänningen något hål och sedan be om större trav med mer tryck. Gör detta åt båda håll och är noga med att hålla mig på en stor volt. Därefter tar jag galopp åt båda håll och brukar avsluta med lite trav.

Jag longerar alltid väldigt korta pass då det sliter onödigt mycket annars. Allt som allt med uppvärming i skritt brukar det ta ungefär 30 minuter.

Danny idag:

Hej Frida!

Visst har du blogg.se "från början" och sedan har ju köpt en .se-domän till det? (från nåt företag som har sånt typ)



Hur funkar det? För det blir ju tex. http://fridahallgren.se/2012/february/longering.html#comment. Och inte blablabla.blogg.se/blablabla..



Fattar du hur jag menar? xD För jag tänkte ha kvar dressyrmakarna på blogg.se, men byta namn och ha .se-domän..



Så om vi heter t.ex. hejhejhej.se, om man klickar på arkiv, kommer det stå dressyrmakarna.blogg.se/arkiv, eller kommer det stå hejhejhej.se/arkiv? Det kan ju va bra om man ska länka inlägg och så..



Hoppas du fattar vad jag menar :D du får gärna maila svaret.



MVH Linnea

Han ser väldigt fin ut din nya, ska bli roligt att se honom röra sig framöver också! Gillar stammen, intressant häst att följa! :)

Brukar du aldrig tömköra?

Tycker det är mycket bättre än longering, som lätt kan bli lite okontrollerat och ostadigt.. Då kan man göra allt man gör när man rider fast utan belastning från ryttaren. Mycket mer skonsamt än att rida runt på en volt. Det är verkligen superbra styrketräning för hästen!

S

Den här hjälptygeln använder jag på hästar som blir öppna/för höga i formen:



http://www.schockemoehle.net/shop/product_info.php?cPath=179_167_223&products_id=5346



Lärde mig det då jag jobbade i Tyskland hos en beridare :)




Kom ihåg mig?