Problem med nosgrimman

Jag blir tokig! Har en nosgrimma med pullback-knäppning som alltid lägger sig på detta sätt:



Ser ni vad jag menar? Finns liksom ingen hållare man kan stoppa in den i så då stannar den inte kvar ovanpå varandra utan lägger sig på detta vis. Spänner nosgrimman normalt/något lösare än normalt och ju lösare den sitter desto snabbare sätter den sig på detta vis. Har inte provat att dra åt nosgrimman hårdare, för även om problemet löser sig vill jag inte ha en för hårt spänd nosgrimma.

Har ni några tips?

Går det att fixa dit något litet gummiband som du har när du knoppar honom, istället för en sån där liten grej du stoppar in remmen i? Då borde det ju hålla :)

Jag har haft samma problem med min nosgrimma till kandaret, jag tog en kedjetunnel i "lamm ull" och fäste där :)

Jag har samma problem. Har dock tänkt att man borde kunna sätta dit en sån plupp som håller remmar på plats om man har en lös sådan. Om man tar loss remmen från bakestycken, sätter dit pluppen och sen tillbaka med remmen i bakstycket igen så borde den sitta still och du kan då trä remmen igenom där på tillbakavägen innan du spänner. har inte hunnit prova själv men har tänkt att det borde lösa problemet.

Hade också samma problem med en pullbacknosgrimma. På min fanns det en extra hälla på andra sidan. Den var dessutom "lös" så om man inte var noga med att knäppa nosgrimman när man inte anv den så var det lätt att tappa bort den. Jag såg att den faktiskt inte fyllde ngn större funktion där den satt, då jag ändå knäppte med ett av de inre hålen (då hölls remmarna på plats där ändå) så jag flyttade den lösa hällan till den sidan du visar på bilden så att den går om båda remmarna. Du får ta loss remmen som sitter mot paddningen och trä på den där. Haha, äsch, shit vad svårt det var att förklara.. :P

Lämna till en sadelmakare och låt dom sy dit en sån plupp att hålla remmen på plats.

Tack för igångsättningstipsen. Nu har vi en 8 veckors plan och har snart avverkat 1 v :)

Sätt dit en hållare/plupp! :)

Hmm sätt dit en svart gummiknoppsnodd den syns inte och håller remmen på plats. Gärna en av de där bredare som kommit på senare år.

Svart hårsnodd, funkar toppen..

Som några redan skrivit så funkar det finemang med en vanlig "läderplupp"! Har det på alla mina pullbacknosgrimmor och de sitter perfekt oavsett påfrestningar. :)

Vanlig svart gummisnodd skulle jag prova om du inte har någon tidigare lös läderögla som är tillräckligt stor för att nå om allt ihopa. =)

precis där man trär igenom remmen genom metallspännet för att dra tillbaka den mot spännet längst ut på remmen har jag satt ett par gummisnoddar, men om man har en lös plupp kan man sätta det där, vilket jag gjort på mina förra träns =) hittade dock ingen av rätt storlek och färg av de nosgrimmor som inte är i användning nu!

sätt dit en vanlig gummisnodd där då? :)

mitt träns har en vanlig sån "plupp" som finns på ex snokar, fast större då som satt på när jag köpte det, men som sagt, ett vanligt hästgummiband löser det nog :)




Kom ihåg mig?