Bestämt mig

Efter mycket velande har jag bestämt mig för att måtta upp och beställa två Königs-stövlar samtidigt. Ett par lackade svarta (tävlingsstövlar) och ett par bruna träningsstövlar. Båda ska vara svinhöga och stenhårda, aj. Fick den stora äran att prova Therese stövlar (dom jag la upp bild på tidigare) och blev övertygad. Löjligt snygga! 
 
Therese beställde alltså också stövlar för en hel förmögenhet, ett par svarta och ett par bruna. Båda hennes är Königs Grandgester med 8 cm båge vilket förmodligen är precis samma som jag kommer att beställa. Efter lite råd från Königs fick jag reda på att modellen Sir med lack på inte är en vinnande hit, stöveln blir tydligen alldeles för hård och när den ska vara så hög som jag vill fungerar det inte.
 
Båda hästarna är även ridna! Danny reds på stora utebanan och var så himla duktig, är så glad över honom. Ett bocksprång i första galoppfattningen men sen var han lugn. Het som vanligt men inte så att kontrollen försvann. Red mycket låtsas-passage och sedan lite mer framåt, magisk känsla. Esco red jag ett kort pass, han kändes också bra. Lite seg för skänkeln i galoppen men efter ett par varv med ett spö i handen trampade han till ordentligt med bakbenen när jag lade på skänkeln. Bra känsla!
 
 

Låter som en plan! Vad kommer tävlingsstövlarna gå på med lack och alla andra tillval? :)

Hur höga ska stövlarna räcka på benet? Vill man att det ska se ut som om bågen går över knät?

Svar: Ja det vill man! :)
Frida Hallgren

Hej Frida! Hoppas att du läser kommentarer till äldre inlägg... Jag har själv velat o hållt på då jag vill köpa ett par riktigt fina dressyrstövlar o funderar på ett par Königs. Gillar också lack! ;) Tänkte bara fråga var och hur du måttar dina stövlar? Åker du till ngn butik eller gör du det via nätet. Jag har helt muppiga ben o kan aldrig köpa standardstorlekar, men man vill ju ändå prova för att se ungefär hur det kommer se ut. Ångrar att jag inte orkade prova när jag var i Falsterbo nu i veckan men trängsel, massor med folk, stress, inga ridkläder på mig och orakade ben... gjorde att jag tyckte att det kändes för bökigt.

Svar: Hej! Ska måtta på Hogsta Ridsportbutik i Stockholm, drottningholm.
Frida Hallgren




Kom ihåg mig?