Om sadeln inte passar?

Fick en läsarfråga:
"Det här kanske är en jätte dum fråga men jag som aldrig har beställt eller köpt någon sadel undrar vad skulle hända om din sadel inte passade Danny. Oftast så är det nog så att den passar om man har beställt den men ändå. Får ni lämna tillbaka sadeln då och så får dom fixa till den eller måste ni ta emot sadeln och försöka sälja den på blocket tex. Tacksam för svar! :)"
 
Svar: Det var verkligen inte någon dum fråga! :) Säkert många som undrar samma sak också. Sadeln är alltså "måttad", inte utprovad.Det mättes på korsen och tvärsen enligt konstens alla regler. Givetvis kan han ha ändrat sig sedan vi måttade, men hans ryggvinklar är desamma. Det som kan ha hänt är att han kanske har breddat sig eller blivit lite högre bak/fram om han har växt - men det vore märkligt. Han är såpass "färdig" i kroppen nu att han inte kommer att ändra sig så mycket.
 
En vanlig missuppfattning är att folk tror att det kan hända massor av saker med en hästs rygg när den "musklar sig" men det är helt fel. Hästen ser ut på ett visst sätt och från det att den är 6-7 år gammal så ändrar den sig inte så hemskt mycket, alla ryggvinklar är givetvis desamma. Har han däremot breddat sig lite (vilket han HAR gjort sedan vi måttade) så kan det ändå bli lite fel. Skulle sadel sitta helt tokigt skickas den tillbaka till Frankrike där den justeras och ändras efter hans nya mått. Det innebär givetvis mer väntan - men jag har väntat i 9 veckor nu så ska nog klara av några extra veckor om det vore så.. Jag håller tummarna för att den ska sitta bra när den kommer!
 
Hoppas det gav svar på dina frågor.
 
 

Bra svar! Jag kan bli lite tokig på folk som provar ut sadlar en gång om året för att hästen "ändrar" sig. Vi har ett ställe här i sthlm som gör stora pengar på att byta ut sadlar konstant åt kunderna. Det är inte legohästar!

Min ponny hade gått med fel sadel ett tag när vi fick henne, så när vi provad ut en sadel med hjälp av sharpman så fick hon en som passa, men när hon muskler upp sig, hela hästen ändrade sig i kroppen! Vi hade tre sadlar på 2 år och hon hade ändrat sig så pass mycket att det inte gick att justera, den sista sadeln vi provade var en helt ny som de värmde ihop lite och den passa. Dock var hon väldigt svår att hitta sadel till :)

Mycket bra inlägg. Inte många som vet om detta! Det är därför som jag köpt sadel till min 5-åring som man kan byta koppjärnen på :)




Kom ihåg mig?