Ruinerad, och värre blir det...

Igår betalade jag in slutfakturan på sadeln, så nu är jag verkligen drygt 35 000 kr fattigare på kontot. Det svider, men nu ska det satsas på riktigt.
 
Nästa inköp kommer att bli lika svidande det, nämligen nya ridstövlar. Och inte ett par, nej två. Ska invänta nästa lön, betala några räkningar och se hur mycket som blir över. Vill ha minst 10 000 kr på kvar på kontot efter att eventuella stövlar är betalda så att jag kan betala oförutsedda kostnader för veterinär om något skulle hända. Har visserligen sparkonton med pengar men dom rör jag inte, det är för framtiden (lägenhet, utbildning etc.).
 
Har därför funderat på hur jag ska lägga upp stövel-strategin? Det ena paret som ska beställas ska vara påkostat, ett par svarta, lackade Königs Sir (med extrahög båge och andra finesser) ca 9-10 000 kr. Det andra paret ska vara ett par lite mer budget, ett par bruna av någon billigare modell från Königs. Vill dock ha ett par vrålhöga och räknar med att behöva beställa extra centimetrar på bågen även på dom bruna träningsstövlarna. Hoppas komma undan på ca 5-6 000 kr på dom.
 
Då är då frågan.. Om jag bara har råd med ett par stövlar nu och måste beställa ett par i taget - vilka börjar jag med?! Beställer jag dom svarta tävlingsstövlarna först får jag träna i mina gamla stövlar tills jag har råd med dom bruna. Beställer jag dom bruna först får jag tävla i mina gamla stövlar (inbillar mig att detta är värre...)
 
Hur hade ni gjort?
 
Bild lånad från dressyrelin som har den bruna färgen jag också ska beställa...
 
 

Köp de svarta tävlingsstövlarma först så kan du rida in dem lite tills dina bruna kommer. För även om de ska sparas till tävling så behöver du ju rida i dem några gånger för att känna osv. :)

Frida! Är också ute efter nya stövlar... Vart ska du köpa dina?? Va på Norells igår, dom hade ju nästan ingenting :( Tejpar mina med eltejp nu, HAHA!

Köp de svarta först tycker jag :)

Svarta först tycker jag, inte snyggt att tävla i bruna (eller gammla för korta!).

Men bruna Königs går väl på mer än 5000-6000, man måste ju beställa allting extra på dem. Typ inget som ingår i standardpriset, varken båge, färg, dragkedja inte ens kronan. :p Sen Är Favorit modellen varken spec snygg eller skön, den är jättebred runt fotleden. Jag sålde mina, halkade bara omkring i dem. dessutom är lädret inte slät utan typ ådrigt. Inte värd pengarna tycker jag.

Kolla på Petrie Olympic istället, finns i betydligt vettigare mått och går på ca 400 euro från Tyskland. Dessutom betalar man inget extra för att få bruna. Tyvärr är de inte så hårda, men är som Favorit ungefär.

Köp tävlingsstövlarna först. Dom gamla verkar ju funka en så länge så då skulle jag om jag var du ta tävling först och sedan hemma stövlarna:)

Ulrica strindinger ridingboot, hon måttar stövlarna exakt och man kan beställa dom hur man vill till samma pris, lackade. Två färgade ja precis som du vill! Jag har själv två par stövlar därifrån, ett par bruna med vinter fodring och svarta tävlings stövlar! Dom kostar drygt 5000 hur man än beställer dom! Älskar din blogg frida!

Svar: Jag hade jättejättegärna velat beställa därifrån men leveranstiden är 14 veckor!! Så länge orkar jag inte vänta:(
Frida Hallgren

Självklart tävlingsstövlar!! Ser riktigt b-igt ut på tävling med korta utan båge.....

Jag hade beställt tävlingsstövlarna.. Jag beställde ett par Cavallo för ett tag sen.. men de var så höga så jag har faktiskt inte ännu ridit i dem, ska köpa kilar nu så jag kan rida i dem för det gör svinont! På så sätt är nog Königs "lägre" fast man beställer dem i högre om du förstår vad jag menar.. Jag har ett par Königs med höjd 53 som jag tycker är låga och ett par Cavallo som är 50 men som är typ för höga.. lite konstigt dock.

Petra,
Königs mäter utsidan. Så om det står 53 i dina stövlar och du har dressyrbåge så motsvarar det endast 47-48 i tex Petrie. De är i övrigt väldigt korta i måttabellen jmf med Cavallo och Petrie, deras extra höga motsvarar typ normal höjd i andra märken.

Tips! Kolla in dessa som träningsstövlar, Snabb leverans var det när en kompis till mig beställde. Jättesnggga och hög båge, men inte lika styva i lädret som dyrare stövlar är. http://www.dutchridingboots.eu/contents/en-us/p1_Petrie_Olympic_Dressage.html

Bruna stövlar är riktigt snyggt att ha och rida hemma med!, hade också velat ha ett par. :)

Hade jag tävlat mycket så hade jag köpt tävlingsstövlarna först och tränat i mina gamla :)

http://ridingboots.vpsite.se/default.html
Denna sidan är grym! Du måttbeställer stövlarna med 12 mått så de sitter perfekt för dig! Du kan designa dem hur du vill och de kostar bara 4995 oavsett vad du gör! Kanske något för de bruna iaf! :)

Svar: Ja.. men leveranstid 14 veckor...
Frida Hallgren

Verkar på dig som att du helst vill beställa de svarta förstå, så jag tycker du ska göra det!
Men jag tycker ändå duska kosta på dinabruna lite också, dom ska du ju ändå använda oftast och på alla träningar så då kan det ju vara kul att ha lite snygga stövlar då med! Skull iallafall jag tycka :)
Har dubestämt vilken modell på stövel du vill ha? Det finns ju en miljard modeller också.... :)

Sv: Jo jag vet, det suger extremt, men jag tkr fan det är värt det! Det är bra stövlar och riktigt bra kvalité på dem! Så jag tkr det är värt väntan!




Kom ihåg mig?