Bakgrund till Dannys "förändring"

Fick kommentaren "Där snackar man skillnad. Du har uppenbarligen lagt ner ett otroligt jobb på honom"
 
En vanlig missuppfattning är att det handlar om något "jättejobb" och slit som ligger bakom en förändring som den på Danny. Jag tänkte skriva ett inlägg som intygar att det inte är frågan om något sådan alls, i själva verket är det inget speciellt som ligger bakom "före och efter-bilderna" mer än bra foder och ett sunt träningsupplägg.
 
För att börja med, när Danny kom så var han väldigt tunn. Han var matt och grå i pälsen och hade skav överallt. Att manen var hemskt kortklippt förstärkte inte helhetsintrycket heller...Med tanke på pälsen hade han förmodligen vitaminbrist och även för hullet var byggsten nummer 1 ett bra foder. Han fick fri tillgång på hö och krafftfoder trappades upp långsamt. När han åt som mest fick han nästan 4 kg krafftfoder, olja och vitaminer. Sakta men säkert blev han rundare och rundare i kroppen, pälsen fick mer färg och glans och han såg överlag trevligare ut..
 
Den andra byggstenen var givetvis ett bra träningsupplägg. Utan detta hade han bara blivit tjock om magen! Inte heller här är det frågan om någon extrem muskelbyggar-träning. Han rids många dressyrpass kombinerat med vila/uteritter i skogen. När jag rider själv i ridhuset rider jag 20-30 minuter och när jag rider för tränare rider jag ca 40 minuter - det är alltså inte frågan om några långa monsterpass för att "bygga muskler". Med unga hästar så tror jag inte på timlånga ridpass med supersvettiga hästar som bara blir tröttare och tröttare i kroppen, där ryttaren kräver mer och mer..
 
Numera äter han knappt 1 kg krafftfoder om dagen, ingen olja eller vitamintillskott. Han har fortfarande iprincip fri tillgång på hö. Manen har vuxit ut och han är glansig och vacker i pälsen. Men något jättejobb är det inte frågan :)
Hoppas ni förstod vad jag menade! Foder och rätt träning gör underverk.
 
 
 

Cred till dig för ett suveränt inlägg och för din ödmjuka ton! Många skulle nog i det här läget ösa beröm över sig själva och verkligen måla ut hur mycket jobb de har lagt ner, men inte du. Du får det att låta så enkelt och självklart, men samtidigt sunt och sanningsenligt.
Där fångade du i alla fall min respekt och keep up the good work! :-)

vilket krafftfoder får han? :-)

Svar: Krafft Groov 125 !
Frida Hallgren

Absolut ! Håller med dig om allt . Dock får du passa hullet på honom nu däremot börjar bli den svenska standard modellen av hobby dressyrhäst dvs lite överhull .

Jättefin, ja, lite hull, rundare former, glansig päls och liknande höjer helt klart helhetsintrycket.

Bra inställning!




Kom ihåg mig?