Köhls Fidolina

Fidolina eller "Fiddo" som hon kallades är en gulbrun connemaraponny e. Shirleys Thunderbell - Blue Chief. Hon är född 1996 och 145 cm hög. 

När vi köpte Fiddo hade hon redan gått nationellt i ett par år och tävlat både LAG-SM och Svenska Mästerskapen individuellt. En suverän ponny som hade rutin på tävlingsbanan vilket var precis vad vi letat efter. Fidolina köptes i mars och redan första sommaren red vi regionala klasser med vinster i LA:P1 på över 71%. Vi red även med i elitserien för Vansbro RS. Året efter red vi division 1 med hemmaklubben Falu RK där laget vann serien och kvalade till ELIT.

Under 2009 red jag och Fiddo även nationella klasser och kvalade in till Svenska Mästerskapen. På SM blev vi placerade 10:a av 40 startande i kval 1, det var stort! Vi red på 65%. Andra dagen var hon trött och vi blev oplacerade.

SM 2009











Fiddos styrka var att hon är otroligt lydig, välutbildad och korrekt i kroppen. Hon har lätt för att länga i både trav och galopp. Till svagheterna hör att hon har svårare att vara spänstig i vanligt grundtempo - hon är ganska lik Danny på det viset. Rör sig stort och flott så fort hon får länga, men blir sämre i arbetstrav/galopp. Hon är även en ganska bekväm ponny som verkligen behöver taggas igång för att hon ska bli elektrisk.

I stallet var hon både väldigt snäll och väldigt dum haha. Jättesnäll att leda, hantera till och från hagen etc. Men att sätta på täcke, spänna sadelgjord och rykta under magen var hon inte lika snäll. Då blir hon en alligator och hugger i luften/gnisslar tänder.

På tävling var hon en ängel. Stod helt still i transporten mellan klasserna och hur lätt som helst att parkera utanför transporten när det är dags att sadla. Uppförde sig exemplariskt på meeting och sov väldigt bra borta. Även på uteritter var hon lika snäll. Man kunde rida ut i grupp eller ensam, galoppera på ängar eller mysa i skogen. Standard var att jag knäppte fast ett grimskaft i grimman och red ut direkt från hagen haha...



Fidolina är nu såld till en familj uppe i Sundsvall. Malin och Fiddo trivs bra ihop och verkar ha riktigt! Dom tävlar på nationell nivå och har tagit ett SM-kval till Svenska Mästerskapen.

Fiddo är en sån ponny som alla borde få chansen att äga. Att få uppleva hela ponnykarusellen med nationella tävlingar och kval hit och dit. En fantastiskt snäll liten ponny som man verkligen tycker om. Hon är lättriden, pigg och verkligen rolig att sitta i sadeln på. En dröm skulle vara att betäcka henne med någon långbent, mycket nätt ponnyhingst typ Vermont eller Verdi. Jag tror verkligen att den avkomman skulle hävda sig fantastiskt bra i svenskt ponnyelit efter att Fiddo har pensionerats.



Har ni några frågor om min tid med Fidolina kan ni slänga in era kommentarer i det här inlägget, så svarar jag på frågor senare! Finns säkert något som jag har glömt att skriva med här.

Hur kändes det att rida SM? min dröm med min ponny :)

Sv: Tack för svar! Kanske ska prova vända dem åt andra hållet då..

Grymt fin ponny btw, henne minns jag från den tiden jag hängde på Bukefalos! ;)

Gud så fin hon var :o

Hoppade du någonting med henne?

Köhl-stuteriet ligger bara en bit ifrån vårt stall :P

Hon ser ut som min ponny kolla på bloggen!




Kom ihåg mig?