Svar på frågestunden!

Hej! Vilka bloggar läser du? Hur många plac har du? Är det nått speciellt mål du har satt upp?
SVAR: Jag läser massor av bloggar men det är endast ett fåtal som jag klickar in mig på varje dag. Dessa är www.matildaholmstrom.se , www.dressyrmupparna.se , www.dressyrsnack.se
Jag har ingen aning om hur många placeringar jag har, har kanske 100-200 rosetter så måste vara något sådant. Sista frågan förstår jag inte riktigt, precisera dig gärna :)
 
Varför går hästarna in kl 15-17? Herregud! Hästarna ska få vara ute på sommaren, vintern är ju en helt annan sak men hallå det är sommar! Skyll inte på regn för min häst går ute dag och natt!
SVAR: Haha men snälla rara, givetvis går dom inte in den tiden på grund av regn?! Lite regn klarar dom allt av ;) Dom går in den tiden därför att det är då som alla hästar på Falu RK går in. Inte för att jag har bestämt det. Jag tycker dock att det är väldigt lagom eftersom jag även promenerar dom på kvällstid. Vill man ha hästarna ute längre går det också bra, men då får man ta in sina hästar själv varje dag.
 
Har Danny hingstnacke utav sen kastrering eller har han bara en himla fin välmusklad hals? :)
SVAR: Danny har ingen "hingstnacke" så jag vet faktiskt inte riktigt vad du pratar om, dock har han en ganska jämn överlinje. Blev kastrerad vid 5 års ålder och han är idag 6 år.
 
Hur hög är Spirit som du tränar, och hur lång är du?
SVAR: Spirit är 129 cm och jag är ca 164 cm.
 
 
Det ser ut på alla bilder som att danny har vuxit jättemycket? hur hög är han nu?
SVAR: Ja jag är faktiskt benägen att hålla med! Har en känsla av att han har vuxit både på bredden och höjden. Har faktiskt ingen aning om hur hög han är, måste försöka mäta honom på något sätt!
 
Värmer du alltid upp hästen på samma sätt? Dvs. med ungefär samma övningar osv på ett sånt sätt att hästen känner igen sig? (ignorera föregående kommentar, råkade klicka på "skicka" innan jag skrivit klart..) Tack för en superbra blogg! :D
SVAR: Hm.. Jo jag värmer upp på samma sätt, men alla hästar värmer upp med en individuell plan. Danny rids alltid fram i trav och sedan kan jag börja sitta ner och jobba traven direkt utan att ha galopperat först. Esco travas fram och rids sedan i galopp innan jag börjar med traven.
 
Hur är esco med tanke på att han är hingst? Rider själv en hingst som är väldigt väldigt snäll men still -fortfarande hingst vilket märkts rätt tydligt nu sista månaderna ;-)När du köpte D ville du inte ha en över 170, varför? När kommer inlägget om din förra svarta hingst? :D Hur långt vill du komma med din ridning? Och vad vill du göra/jobba med när du blir "vuxen"
SVAR: Esco är som en valack - ingen skulle fatta att det är en hingst om de inte visste det innan. Precis som min fina Klas...
Jag ville inte ha en häst över 170 cm eftersom jag själv bara är 164 cm lång. Har alldeles glömt att skriva inlägget om Klas - tack för att du påminde! Jag vill komma så långt jag kan med det hästmaterial jag kommer att ha i framtiden, och vad jag vill jobba som funderar jag på varje dag...
 
När kommer resten av åsiktsinläggen? Hur lång tid tar det för dig att fixa allt, inklusive ridning till en häst? Hur viktigt tycker du det är med rykt? Ryktar du varje dag och hur länge ungefär? Tycker det är så många som slarvar med det ;) Tack för en bra blogg!
SVAR: Resten?! Vad är det för åsiktsinlägg som saknas? Jag mockar, packar hö och fixar krafft/vatten åt båda hästarna på en timme. Sedan räknar jag på 1 dryg timme per häst för ridning (sadla på/av). Det tar mig alltså drygt 3 timmar att fixa + rida båda men då borstar jag bara av dom lite snabbt. Sedan är jag alltid där på kvällarna i ett par timmar och ryktar en massa också haha...
Ja jag ryktar varje dag, men gör det inte i samband med ridningen utan på kvällarna när jag har all tid i världen. Då ryktar jag, klipper hovskägg, fixar manar/svansar, oljar hovar etc. och ägnar lång tid åt varje häst. De dagar jag jobbar hinner jag dock inte detta.
 
Hur kommer det sig att du valt att ha dina fina hästar inackorderade på en ridskola? Måste vara svårt m spring i stallarna, smittorisk, uppbokat ridhus, dåliga hagar osv..
SVAR: Därför att Falu Ridklubb nog är en av de finaste ridskolorna i landet. En nybyggd anläggning med det mesta. Eftersom anläggningen består av separata stall som utgår från en stor stallgång blir det inget spring alls. Dörrarna är stängda in till privathästarnas stallar och dom märker inte av några ridskolehästar/elever. Smittorisken är lika liten som i andra stall - förstår inte varför den skulle vara större på en ridskola? Visst det är fler hästar, men inte fler än många större privatanläggningar. Det jag håller med om är uppbokat ridhus - det är det sämsta med att stå på ridskola. Hela kvällarna under vinterhalvåret är ridhuset bokat - då kommer du inte in. Mig rör det dock inte eftersom jag alltid är där på morgonen/fm men med ett vanligt 8-17 jobb blir det tufft.
 
 
Hej! När du skriver om dina träningspass så skriver du ibland att du "satte tryck i hästarna", hur gör man för att sätta sådant tryck? :)
SVAR: Med det menar jag att jag försöker få hästen så "elektrisk" som möjligt - det ska vara på bristningsgränsen till överladdad. Eftersom jag rider hästar som är av naturen ganska heta så är det inget svårt, det är bara att rida massor av tempoväxlingar och se till att dom svarar för skänkeln. Får jag inget svar framåt när jag lägger på skänkeln dunkar jag på rejält och förväntar mig sedan en häst som går som tåget resten av passet.
 
Berätta mer om sadeln du beställde? varför valde du just childeric? varför svart och brun? vilka "extrasaker" är beställt på din sadel? (typ stoppnings av lillkåpan mm)
SVAR: Jag valde Childeric därför att jag trivs väldigt bra i dom sadlarna. Har ridit i en mängd märken men har verkligen fastnat för dessa sadlar. Jag valde en svart sadel med brun undersida/bossor. Detta för att jag helt enkelt tyckte att det var snyggast samt tycker att det kan vara lite kul att kunna ha bruna träns också.. Dom extrasaker som är beställda är stoppning av kåpa, stoppning av lillkåpa, en DI-modell med DFL-panel, namnskylt och så har jag beställt en dressyrgjord också.
 
Dom här damaskerna med ludd(från event eller protector) hur tvättar du dom? alltså i hur många grader typ?
SVAR: Jag slänger in dom i tvättmaskinen, 40 grader.
 
Är Danny hästen med stort H? Dvs hästen du kommer att satsa på och förhoppningsvis ta dig till toppen med?:)
SVAR: Alltså, Danny är en häst som jag absolut kommer att satsa med. Jag tror att han kan gå ganska långt och vill se hur långt han räcker - men den dagen jag känner att han är fel häst för min satsning så kommer han givetvis att säljas. Den dagen tror jag dock inte kommer på flera flera år.
 
 
Är du någon gång rädd när du rider? Eller får spänningar eller låsningar? =)
SVAR: Den perioden som Danny bockade som mest var jag lite halvmesig. Eller rädd och rädd, jag tyckte inte att det var någon höjdare i alla fall. Nu börjar jag äntligen lära mig honom och känner att jag behärskar honom när han sätter fart. Så i dagsläget - nej jag är aldrig rädd när jag rider.
 
Är det bestämt något hur länge du ska fortsätta med Esco? Funkar det bra att ha honom på falu ridklubb? :)
SVAR; Nej det är inte bestämt. Det fungerar hur bra som helst.
 
vad tror du om att köpa häst på annons? ex http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=623052 (inte aktuellt just idag, men ett ex) tror du man får "mer för pengarna" utomlands och transp. hit hästen eller ska man akta sig? berätta gärna om dina erfarenheter kring detta, är själv lite kluven
SVAR: Att köpa häst på annons är självklart ett bra alternativ! Men att köpa en häst från Polen som annonsen du länkar skulle jag aldrig i livet göra. Polen är inget hästland på det viset. Att köpa en häst utomlands är alltid en risk och man bör verkligen veta vad man ger sig in på om man ska göra det. Det är viktigt att kolla upp alla regler med transport hit, röntga hästen, ta dopingtester och göra allmän hälsocheck innan man ens överväger att köpa hästen.
 
Vart vill du bo som "vuxen"? Bo kvar i Falun, annan svensk stad eller kanske utomlands? Vad har du för drömmar kring yrke och framtida liv?? Kram S
SVAR: I trakterna kring Göteborg, Halland eller Skåne känns som väldigt lockande alternativ.. Jag drömmer mycket.. men har faktiskt ingen aning just nu. Vill ha ett "vanligt jobb" (det vill säga inget hästjobb) och ha tävlingshästar vid sidan om.
 
Vad är det värsta du vart med om i hästsammsnhäng och de värsta du sett i hästvärlden?
SVAR: När vi avlivade Klas. Att förlora sin bästa vän. Jag har inte sett så mycket hemskheter IRL i hästvärlden faktiskt.., Om du tänker på djurplågeri etc alltså.

Hingstnacke menas med att den ser ut som på en hingst, lite extra "bred" upptill vid mankammen och fint välvd.
Exempel på tydlig hingstnacke: http://internationalshowjumping.se/wp-content/uploads/2011/11/argentinus1.jpg
Var bara nyfiken :)

Vilket föredrar jag att arbeta med, sto, hingst eller valack?

- Vad jag tycker om travare/islandshästar/fjordingar (eller annan ras) etc?

Vore kul att läsa :)

Vilket föredrar jag att arbeta med, sto, hingst eller valack?

- Vad jag tycker om travare/islandshästar/fjordingar (eller annan ras) etc?

Vore kul att läsa :)

Danny är så otroligt snygg, hoppas få se er på någon tävlingsbana i år! Och skoj att du kikar in på vår blogg =)

Hadet! /Maria




Kom ihåg mig?