Visste ni att...

... Danny är otroligt lättriden. Mjuk, loss och naturligt på tygeln i uppförsbacke. En sporthäst med massor av känsel och nerv. Om man inte blir rädd och osäker när han "eldar upp sig" och slår på turbon så skulle egentligen vem som helst kunna rida honom.
 
Var det ungefär som ni trodde att han var att rida?
 
N

Ja faktiskt :) Du har gjort och gör ett fantastiskt jobb med honom :) Skulle va skoj att se dig provrida min polle :) men nu kan du inte sitta och åka sverige runt :)

Jaa han ser ganska "lättriden ut" fast det är ju precis så det ska se ut när man rider - så enkelt som möjligt! Ungefär vad dressyr går ut på xD

Läser här varje dag, men är dålig på att kommentera då det är så drygt från iPhonen.
För ett litet tag sen så fick jag rida på min hästs "fru", ett kanonfint sto e Don Romantic. Hon är ca 170 cm och rör sig stort med mycket schwung och otroligt mkt mer ryggverksamhet/bakbensaktivitet än vad jag är van med de senaste åren. Hon är otroligt lätt i handen, känslig och med mycket motor utan att bli het/spänd. Lite som jag kan tänka mig att Danny är. Väldigt sammarbetsvillig och positiv.
Nåja, vad jag ville ha sagt är: Jag är en duktig ryttare som har känsla, men efter uppehåll för barnafödande är styrkan i sitsen katastrof. När jag fick rida på den här underbara hästen så blev jag chockad över vilken kraftansträngning som krävs för att hålla sig kvar någorlunda i sadeln ens vid lättridning då man får en sån skjuts upp när man reser sig av den bra ryggverksamheten/bakbensaktiviteten. När jag provade en travökning så tappade jag seriöst stigbygeln för att jag inte orkade sitta emot och ha sänkta hälar när hon tog i. Den här hästen har då en Amerigo- sadel som ligger bra...
Vad jag ville säga till alla spån där ute som kommer med taskiga kommentarer är: ni vet inte vad ni pratar om. Om Danny blev det minsta störd av Fridas tidning skulle han inte gå så avslappnat och eftergivet. Och försök sitta på en "riktig" häst innan ni uttalar er. Och tänk er sen att göra det i en sadel som inte passar och som gör att man hamnar ovanför hästen...
Nej upp med humöret frida, konstruktiv kritik är alltid bra, men avundsjuka och taskiga kommentarer får du försöka skaka av dig.
Lycka till!

Hej Frida! Tänkte på dig när jag såg dessa! http://www.tradera.com/nastan-helt-nya-transportskydd-storlek-full-auktion_343137_158597063

Håller med Sanna som skrivit här ovan! Det är jättesvårt att rida en sådan häst som rör sig så mkt, med så mkt schwung som Danny har! Du är otroligt duktig Frida och som Sanna skriver, om han skulle bli minsta störd av dig så skulle det inte se så harmoniskt ut! Jättefin verkligen! En av de snyggaste hästarna jag sett!

Han låter fantastisk, ungefär så som jag föreställt mig att han skulle vara haha :)




Kom ihåg mig?